Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Afhankelijk van het aantal leerlingen per groep bekijken we jaarlijks welke groepen gevormd gaan worden. In het schooljaar 2023-2024 hebben wij de volgende (combinatie)groepen tot de voorjaarsvakantie:
- Groep 1/2
- Groep 3/4
- Groep 5/6
- Groep 7/8
Groep 3/4 wordt vier dagen gesplitst tot 13.30 uur, op deze manier kunnen we een goede basis neerzetten. Deze groepen krijgen op dat moment apart les van een leerkracht. Van 13.30 - 15.00 uur en op de vrijdag zit de groep als geheel bij elkaar.
Na de voorjaarsvakantie vindt er een kleine verschuiving plaats om ook de grote onderbouwgroep goed les te kunnen geven en aandacht te hebben voor elke leerling:
- Groep 1
- Groep 2
- Groep 3/4
- Groep 5/6
- Groep 7/8
Groep 1 en 2 wordt vanaf dit moment volledig gesplitst. Groep 3/4 vormt weer één groep.
Kleuters leren voornamelijk tijdens spel. In onze groepen 1 en 2 werken we veelal vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Binnen deze thema's wordt uitgebreid aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. Ook de motorische, sociaal-emotionele en kunstzinnige ontwikkeling komen aan bod. Door middel van leerdoelen bekijken we hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Ook hier evalueren we halfjaarlijks of er meer of minder aanbod nodig is per vak.
In groep 3 tot en met 8 zit onze grootste tijdsinvestering in de kernvakken zoals: (begrijpend) lezen, taal en rekenen. Gemiddeld leren en werken de leerlingen minimaal een uur per dag aan elk kernvak. We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling middels ons leerlingvolgsysteem. We evalueren halfjaarlijks n.a.v. de methode-onafhankelijke toetsen of er meer of minder aanbod nodig is per vak.
In de middag werken we via thema's aan o.a. Wereldoriëntatievakken en Kunstzinnige en creatieve vorming. We geven Engels vanaf groep 1. Voor sociaal emotionele vorming werken wij met de Kanjertraining.
Sinds 2018 is De Rank in het bezit van het DVL. Dit Drents-Verkeersveiligheidslabel is een keurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de verkeerslessen op scholen, de ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. In de klassenberichten en in onze nieuwsbrieven komt regelmatig terug wat ons beleid is en hoe we hieraan werken op school. Ook de vaste afspraken rondom onze schoolomgeving voldoet aan de eisen van het DVL. Naast de standaard lessen in de klas organiseren we ook praktijksituaties. Het keuren van fietsen, het ontdekken van de ‘dode hoek’ van vrachtauto’s en oefenen in het oversteken zijn hier voorbeelden van. Groep 8 doet daarnaast mee aan het verkeersexamen.
Verreweg de meeste kinderen kunnen we bij ons op school opvangen. Soms hebben kinderen extra ondersteuning en zorg nodig. We bekijken zorgvuldig per leerling hoe en of we deze ondersteuning kunnen bieden. Onze school zoekt het belang voor goed onderwijs van ieder uniek kind.
Er zijn diverse specialisten aanwezig bij ons op school. Een collega is gespecialiseerd in kindercoaching. Wij hebben een taal- en rekencoördinator. Ook hebben wij een leerkracht die een scholing heeft gevolgd tot hoogbegaafdheidspecialist. Er is een collega vrijgespeeld en biedt middels Levelwerk en projecten leerlingen die meer uitdaging nodig hebben deze extra verrijking.
Daarnaast zijn er onderwijsassistenten aanwezig om de leerkrachten te ondersteunen in de leerlingenzorg. Er kunnen diverse arrangementen aangevraagd worden om leerlingen en/of leerkrachten extra ondersteuning te bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Doormiddel van diverse scholingen blijft het team zich ontwikkelen om voor alle leerlingen een passende plek te kunnen bieden. In schooljaar 2023/2024 gaan we ons verdiepen in het aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen op elk niveau, in de eerste plaats op het gebied van rekenen en taal. Daarnaast willen we gaan onderzoeken hoe we tegemoet kunnen komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van kinderen.
Voor de voor- en vroegschoolse educatie werken we samen met de verschillende peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de buurt. Daarnaast volgen wij de kinderen zelf op het gebied van taal, rekenen, motoriek en spel door middel van ons leerlingvolgsysteem 'Leerlijnen jonge kind' in ParnasSys, waarbij er gewerkt wordt aan doelen die brede ontwikkeling van kinderen stimuleren.