Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school valt onder het bestuur van Lucas Onderwijs. De directeur geeft, onder eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur van de Stichting, leiding aan de school. De directie is integraal verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en het (uitvoeren van het) beleid. Op school is zowel een ouderraad als een Medezeggenschapsraad. Op stichtingsniveau is er een Gemeenschappelijke Medezeggenschaps Raad (GMR).
In ons schoolondersteuningsprofiel staat uitgebreid beschreven hoe onze zorgstructuur vorm krijgt.
De visie zoals beschreven in het Koersbeweging 2022 van Lucas Onderwijs (zie inleiding van dit schoolplan) is uitgangspunt voor ondersteuning voor de leerlingen.
Op CBS Melodie geven wij passend en kwalitatief goed onderwijs. Onder kwalitatief goed onderwijs verstaan wij ‘leren in de brede zin van het woord’. Wij kijken naar wat leerlingen wél kunnen en bouwen dat uit. Werken vanuit een positieve sociaal-emotionele omgeving is daarbij essentieel. Op CBS Melodie werken wij handelingsgericht. Het uitgangspunt van ons handelen is: ‘Wat heeft de leerling nodig en hoe kunnen wij dit bieden?’
Hierbij staan de volgende uitgangspunten centraal:
- Onderwijsbehoeften van leerlingen (benoemen van kindkenmerken). De aandacht richt zich op wat de leerling al kan en nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken
- Afstemming en wisselwerking tussen alle betrokkenen bij de ontwikkeling van de leerling
- Positieve aspecten zijn van groot belang
- De leerkracht doet ertoe
- Constructief samenwerken
- Doelgericht handelen
- Werkwijze is systematisch en transparant
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen meedoen in een groep, ondersteuning wordt daarom zoveel mogelijk binnen de eigen leerjaargroep geboden. Op CBS Melodie werken wij op planmatige wijze samen om ervoor te zorgen dat ieder kind zich naar eigen capaciteiten optimaal ontwikkelt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de meeste groepen is er 2 tot 3x per week extra ondersteuning in de klas door onderwijsassistenten of leraarondersteuners. In de bovenbouw wordt ingezet op Remedial Teaching (RT). Kinderen krijgen in kleine groepjes extra ondersteuning door een RT-leerkracht.
In groep 1 en 2 werken we met de visie van het spelend leren. Kleuters hebben een rijke speelleeromgeving nodig, die hen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en uitdaagt met rijk spelmateriaal. Jonge kinderen hebben op verschillende momenten in hun ontwikkeling behoefte aan verschillende spelactiviteiten. Vierjarigen zijn vooral graag handelend (manipulatief) bezig. In dit spel oefenen ze hun motoriek, leggen contact met anderen en leren ze taal gebruiken. Langzaamaan verandert het manipulerende spel in rollenspel, waarin leerlingen de werkelijkheid naspelen. Bijvoorbeeld als dokter, moeder of groenteboer. In dit rollenspel neemt het onderlinge contact toe, breidt de taal zich uit en leggen kinderen relaties tussen voorwerpen en rollen.