Basisschool De Akker

Trompetstraat 3 2287 TK Rijswijk

  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De schooljaren 19/20 en 20/21 zijn beïnvloed door het corona virus en de scholensluiting die daarvan het gevolg was. Twee periodes hebben de kinderen thuis gewerkt en ook toen de scholen weer begonnen, was de continuering van het onderwijs lastig. Dit is duidelijk terug te zien in de resultaten, ook in het resultaat van de eindtoets 21/22.

Met de extra financiering van de overheid uit het Nationaal Plan voor het Onderwijs zullen we komende jaren investeren in de reken- spelling- en leesopbrengsten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Handelingsgericht werken

We werken handelingsgericht op De Akker. Dat betekent dat de leerkracht zo goed mogelijk probeert aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van de leerling. Daar past het onderwijs zich op aan. Hier wordt planmatig aan gewerkt. Per periode worden doelen gesteld en aan het eind van de periode vindt evaluatie van de doelen plaats. Voorheen werd er gewerkt vanuit groepsplannen. Omdat we nu op weg zijn naar gepersonaliseerd leren, werken we met plannen op leerling niveau. Dit is nog volop in ontwikkeling. Vier keer per jaar vindt er een leerlingbespreking plaats, waarin de leerkracht met de IB-er de plannen evalueert. Op aanvraag van de leerkracht worden dan specifieke zorgen omtrent een leerling besproken. Deze leerlingbespreking vormt het uitgangspunt voor de opstelling of aanpassing van de doelen voor de volgende periode.

Onderwijs aan het jonge kind

In de kleuterbouw wordt thematisch gewerkt. Het onderwijs wordt opgebouwd rondom thema’s uit de wereld om de kinderen heen. Vanuit een veilige leeromgeving en de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind wordt het geprikkeld nieuwe dingen te leren. Uitgangspunt daarbij is de ‘echte wereld’. Kinderen leren door spel en door nadoen.  Deze thema’s worden opgebouwd uit vijf bouwstenen: gesprek, lezen en schrijven, constructief en beeldend bezig zijn, rekenen en wiskunde en tenslotte spelactiviteiten. Veel van deze activiteiten vinden plaats in de hoeken. Bij de activiteit in de hoek kan een kind op eigen niveau bezig zijn met het thema. Bij het werken in thema’s worden de kinderen gestimuleerd om mee te denken over wat er allemaal nodig is voor een bepaalde hoek. De juffen vragen de kinderen vaak om hiervoor spullen mee te nemen van huis. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met behulp van het leerling observatiesyseem Kijk! 

Leerlingvolgsysteem CITO

Vanaf groep 3 tot en met groep 8 gebruiken we het leerlingvolgsysteem van Cito. Tweemaal per jaar worden er Cito toetsen afgenomen. Dit gebeurt op gebied van begrijpend en technisch lezen, spelling, woordenschat en rekenen. Aan de hand van de Cito toetsen wordt op onafhankelijke wijze vastgesteld hoe de vaardigheidsgroei van de leerling is op een bepaald vakgebied. Bij het rekenonderwijs en bij begrijpend lezen gebruiken we de toetsen formatief. Dat wil zeggen: aan de hand van de toetsen stellen we leerdoelen vast voor de volgende periode. Voor de andere vakken gebruiken we de toetsen nu nog summatief. Dat wil zeggen: de toetsen laten zien in hoeverre het kind gegroeid is op dat vakgebied. 

Tussentijdse toetsen en Leergesprekken

We willen zo min mogelijk toets druk bij kinderen en we nemen daarom alleen noodzakelijke toetsen af. De leerkrachten houden de ontwikkeling van het kind goed in beeld op de volgende manieren: online volgen van de vorderingen via Snappet, het beoordelen van gemaakt werk, het maken van een check vooraf aan een nieuw domein, het voeren van leergesprekken. In de leergesprekken worden met de kinderen leerdoelen gesteld en besproken. We zijn in ontwikkeling om de vormgeving en uitvoering van de leergesprekken te verdiepen en uit te bouwen. Bij het rekenonderwijs en het thematisch werken, gebruiken we leergesprekken om de voortgang van kinderen te bespreken. Ook het startgesprek aan het begin van het jaar wordt gezien als een leergesprek. In de leergesprekken worden met de kinderen leerdoelen gesteld en besproken. We zijn in ontwikkeling om de vormgeving en uitvoering van de leergesprekken te verdiepen en uit te bouwen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Organisatie overstap primair onderwijs-voortgezet onderwijs (po-vo)

In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies voor de overgang naar de middelbare school. Dat is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind. Hieronder kunt u lezen hoe het schooladvies op onze school tot stand komt. Wat zijn de regels voor het schooladvies? Het schooladvies van de basisschool dient uiterlijk 1 maart te worden vastgesteld. Dit schooladvies is bindend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen: de middelbare school moet uw kind toelaten op het niveau van het schooladvies. Een hoger niveau mag ook. Plaatsing op een lager niveau mag alleen als ouders daarom verzoeken. Alle leerlingen maken in groep 8 een verplichte eindtoets: de CITO-doorstroomtoets. De uitslag hiervan geldt als een tweede gegeven.

Doorstroomtoets en schooladvies

Doet uw kind het beduidend beter op de doorstroomtoets dan verwacht, dan zullen wij het advies heroverwegen. Onze school kan besluiten het advies naar boven bij te stellen. Maar let op: dit hoeft niet! We kunnen ook besluiten het oude advies te handhaven. We zullen u altijd betrekken bij onze overwegingen. Als het advies naar boven wordt bijgesteld, moet uw kind op dit niveau worden toegelaten. De middelbare school mag uw kind dan dus niet weigeren omdat er twijfel is of uw kind het niveau wel aankan. Het kan gebeuren dat er op de middelbare school van uw keuze geen plaats meer is op het nieuwe niveau. Dan mag uw kind wel worden geweigerd en zult u op zoek moeten gaan naar een andere school. Indien uw kind de eindtoets minder goed maakt dan verwacht, dan blijft het eerder gegeven schooladvies gewoon gelden. Bijstelling naar beneden is dus niet aan de orde.

Totstandkoming voorlopig schooladvies

In de meeste gevallen zit uw kind al geruime tijd bij ons op school. In dat geval kennen wij uw kind goed en hebben wij al vaker met u gesproken over hoe uw kind zich ontwikkelt. Op onze school werken wij met het CITO – leerlingvolgsysteem (LVS). Behalve de toetsen van het CITO volgen wij uw kind ook d.m.v. andere toetsen, leergesprekken en resultaten in Snappet. De uitslagen van deze tussentijdse (CITO-) toetsen worden altijd met u besproken in het gespreksarrangement. Ook vindt u de uitslagen bij de rapporten en u kunt ze via het ouderportaal van Parnassys inzien. Hierdoor heeft u goed zicht op het niveau van uw kind. De leerkracht van groep 7 heeft rond januari overleg met de IB-er en de leerkracht van groep 6. Uit dit overleg komt een weloverwogen eerste globale schooladvies. Wellicht is het goed om u te realiseren dat wij niet alleen naar de toetsen kijken hoe uw kind zich ontwikkelt. Ons schooladvies is gebaseerd op het totaalbeeld dat wij hebben van uw kind. Wij kijken ook naar zaken als werkhouding, motivatie en concentratie. In januari groep 8 volgen dan de gesprekken met de leerkracht van groep 8 waarin het schooladvies wordt besproken met ouders en kind. Voorafgaande aan dit gesprek heeft de leerkracht van groep 8 overleg hierover gehad met de IB-er en de leerkracht van groep 7.

Ondersteuning bij de oriëntatie op het VO 

U ontvangt in december een voorlopig schooladvies, zodat u zich tijdig kunnen oriënteren op een passende vo-school. Bij dit voorlopige schooladvies zit een scholenlijst, met alle vo-scholen. De scholenlijst bevat vo-scholen, die passen bij het voorlopig basisschooladvies. Dit zijn alleen middelbare scholen in de regio Haaglanden: Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg. Zij werken samen onder de noemer 'BOVO'(BasisOnderwijs-VoortgezetOnderwijs)De scholenlijst is bedoeld om u te helpen bij het oriënteren op vo-scholen waar uw kind naar toe zou kunnen. Tijdens de adviesgesprekken in december zullen we met u spreken over deze lijst en bekijken welke scholen passen bij uw kind en het niveau van uw kind. Hierna maken de ouders met hun een kind een voorkeurslijst. Deze lijst wordt bij de eerste school van aanmelding ingeleverd.

Onderwijskundig rapport

Alle bovengenoemde zaken worden vastgelegd in een onderwijskundig rapport (OKR). Dit onderwijskundig rapport leggen wij voor aan de scholen van het voortgezet onderwijs. De scholen van het voortgezet onderwijs besluiten op basis van het onderwijskundig rapport of zij een leerling wel of niet aannemen. Om deze reden kunnen alle ouders het onderwijskundig rapport inzien voor wij dit naar de school van het voortgezet onderwijs sturen. Als ouders en school het niet eens worden over de inhoud van het onderwijskundig rapport, kunt u altijd uw eigen visie aan het onderwijskundig rapport toevoegen.

Tijdpad schooladvies

Groep 1 t/m 8: De ontwikkeling (leeropbrengsten en sociaal-emotioneel) van uw kind worden besproken tijdens kindgesprekken in het gespreksarrangement. 

Groep 7: Januari/februari: Voorlopig schooladvies n.a.v. de Cito LVS toetsen en het beeld van de leerkracht. 

Groep 8:

Herfst - kerst: Orienteer op middelbare scholen vai scholenwijzer.denhaag.nl

25/10 - 2/11 Afname B toetsen begrijpend lezen en rekenen

Na 13/11 oudergesprek voorlopig advies

8/1 - 3/2 orientatieperiode. Informatie lezen, open dagen bezoeken

15/1 afname Cito M-toetsen

22/1 gesprek school voorlopige advies

Voor 22/1 Onderwijskundige rapporten af.  Worden besproken met ouders

6/2 en 7/2 Doorstroomtoets

Uiterlijk 15/3 Uitslag doorstroomtoets

15/3 - 24/3 Definitief advies

25/3 - 31/3 Aanmeldronde 1: ouders VO Let op!! 1 week

15/5 VO besluit en bericht aan ouders over plaatsing

 21/5 - 24/5 Aanmeldronde 2.

Meer informatie kunt u vinden op de website van BOVO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat kinderen zich vanuit een veilige omgeving kunnen ontwikkelen. Het pedagogisch klimaat is uitermate belangrijk om dit waar te maken. Leerkrachten willen ten allen tijde het juiste doen, ook in de ogen van het kind, en pedagogisch tactvol handelen. 

Onze school heeft de Bijbel als basis. We geloven in God als Schepper van hemel en aarde. Dagelijks leven we uit genade, door onze Heer Jezus Christus. Leerkrachten leven vanuit dat geloof.

Wij zien school als een oefenplaats voor het leven. We willen kinderen leren dat ze zich optimaal mogen ontwikkelen naar de samenleving van morgen. Een samenleving die ze samen, als volgeling van Jezus Christus te dragen hebben. 

Voor de sociale vorming geeft dit geloof een basis, daarnaast werken we met de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Ontwikkeling
  • Waardevol

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven