Basisschool De Akker

Trompetstraat 3 2287 TK Rijswijk

  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker
  • Schoolfoto van Basisschool De Akker

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om vervanging bij (kortdurende) ziekte van personeel op te vangen, hebben we intern een stappenplan vervanging opgesteld. De eerste stap is dat vanuit het team een leerkracht geprobeerd wordt in te zetten. Lukt dat niet, dan wordt gekeken of onderwijs ondersteunend personeel zoals de leerkrachtondersteuner of de gymleerkracht kunnen vervangen. 

Omdat we te maken hebben met een ernstig lerarentekort, is er helaas weinig extra inzet van eigen personeel mogelijk. Het zal dan ook kunnen voorkomen dat de groep een dag thuis moet werken als er geen vervanging te vinden is. In dat geval zal er voor kinderen vanaf de middenbouw online in de Cloudwise-werkomgeving werk klaargezet worden. Indien kinderen echt niet thuis kunnen blijven die dag, kunnen ze op school worden opgevangen in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij gaan uit van verschillen tussen kinderen. Elk kind is uniek en heeft zijn eigen talenten. We groeperen kinderen bewust met verschillende leeftijden bij elkaar, zodat kinderen leren te helpen en leren hulp te vragen. 
Daarnaast vinden we het belangrijk dat het kind op eigen niveau kan leren. Tijdens instructies wordt er daarom groepsdoorbrekend gewerkt en kunnen kinderen op eigen niveau aan het werk. Zo wordt het mogelijk om instructie op niveau te kunnen geven.

De organisatie hiervan is nog in ontwikkeling. In het schooljaar 2023-2024 werken we met de volgende stamgroepen:

Onderbouw A (4 - 5 jarigen)

Onderbouw B (5 - 7 jarigen)

Onderbouw C (5 - 7 jarigen)

Middenbouw A (7 - 10 jarigen)

Middenbouw B (7 - 10 jarigen)

Bovenbouw A (10 - 12 jarigen)


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In ons kleuteronderwijs werken we thematisch. Jonge kinderen leren door spel. Vanuit een levensecht thema halen we de wereld in school. Door het naspelen van bijvoorbeeld een winkel, ziekenhuis, boerderij, leren kinderen spelenderwijs allerlei taal- en rekendoelen. Ook motorische en sociale ontwikkeling komen hierbij aan bod. Bij elk thema proberen we de wereld in school te halen door mensen uit te nodigen om over hun werk te vertellen. Ook gaan we met de kinderen de wereld in door het organiseren van excursies. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken thematisch aan de wereldoriëntatie vakken. Dat betekent dat de verschillende vakken geïntegreerd aan bod komen.

De kerndoelen van het basisonderwijs vormen uitgangspunt bij het aanbod van ons onderwijs. De vakken kunstzinnige en creatieve vorming en wereldoriëntatie worden in het thematisch werken uitgediept. In de thema's komen de zaakvakken inhoudelijk aan bod, maar daarnaast doen veel opdrachten een beroep op taalvaardigheid, creativiteit en kunstzinnige vorming.

Dit schooljaar hebben we ook weer een aantal keer een circuit. Drie keer per jaar bieden we in circuitvorm verschillende activiteiten en vaardigheden aan zoals koken, schilderen, dansen, sport, houtbewerken. Kinderen kunnen op grond van hun interesse kiezen welke activiteit ze drie weken lang volgen. We willen hiermee werken aan een brede ontwikkeling van kinderen en zo meer tegemoet komen aan ieders talenten.   


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Akker werken we handelingsgericht, dat betekent dat de groepsleerkracht de spil van de klas is. Hij/zij geeft de lessen, volgt de ontwikkeling van kinderen en krijgt daardoor een goed beeld van wat de leerlingen nodig hebben. De verantwoordelijkheid voor de zorg ligt dan ook primair bij de groepsleerkracht. Ook de communicatie over de zorg verloopt altijd via de groepsleerkracht. Voor vragen over de reguliere zorg moet u in eerste instantie bij de groepsleerkracht zijn. Binnen onze school kennen we verschillende taken en functies die leerkrachten ondersteunen in het bieden van de juiste zorg.

  • De Intern Begeleider; degene die de leerlingenzorg coördineert en leerkrachten ondersteunt bij het organiseren van de zorg.
  • Dyslexiespecialist; onze IB-er is tevens dyslexie specialist en kan leerkrachten advies geven over de aanpak en ondersteuning van leerlingen met dyslexie. Tevens ziet zij erop toe dat het dyslexie protocol wordt uitgevoerd. Dyslexie behandeling wordt niet in de school gegeven, hiervoor wordt verwezen naar een externe partij.
  • Onderwijsassistenten; bieden in de klas of op een andere plaats buiten de groep begeleiding aan een individuele leerling of een groepje kinderen. Dit zijn meestal activiteiten op het gebied van taal, rekenen of op sociaal emotioneel gebied. Soms is deze hulp gekoppeld aan een leerling met een extra ondersteuningsarrangement. De onderwijsassistent voert taken uit op aanwijzing van de leerkracht. 
  • Leerkrachtondersteuners; geven extra ondersteuning in de klas en mogen een groep kinderen aansturen en begeleiden, terwijl de leerkracht (extra) instructies geeft.
  • Meer- en Hoogbegaafdheidscoördinator (MHB-coördinator); deze coördineert het aanbod voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen. Zij krijgen extra uitdagende leerstof, waarbij ook het leren leren centraal staat. De MHB coördinator heeft een adviserende rol richting leerkrachten, maar is ook in de groepen actief bezig met het aanbieden van uitdagend, creatief en 'ander' lesaanbod voor deze leerlingen. De leerkracht met deze taak is vier dagen aanwezig op school, en heeft daarvan één dagdeel tijd voor het werk van MHB-coördinator.
  • De School Maatschappelijk Werker die aan onze school verbonden is, is Shamita Misri. Zij is elke donderdagochtend op onze school aanwezig. Zij geeft advies bij opvoedvragen of wanneer kinderen extra ondersteuning kunnen gebruiken op sociaal of emotioneel gebied. De SMW-er kijkt of zij zelf deze hulp kan bieden of geeft hulp bij de verwijzing naar de juiste hulpverlening. De SMW-er is te bereiken op: s.misri@stichtingjess.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school wil zich verder bekwamen in het onderwijs aan kinderen die Nederlands als tweede taal hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs voor kinderen vanaf 4 jaar. We hebben geen voorschoolse educatie zoals een peuterspeelzaal. Omdat onze school functioneert als een streekschool, komen kinderen vanuit verschillende plaatsen. We vragen bij aanmelding van nieuwe leerlingen om een overdracht van de voorschoolse organisatie die het kind bezocht heeft. Indien nodig vindt er daarnaast ook een 'warme overdracht' plaats. Dat wil zeggen: een persoonlijk of telefonisch gesprek met de voorschoolse organisatie. 

Terug naar boven