Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bovenstaande vakgebieden bevatten de volgende onderdelen:
Bewegingsonderwijs: Lichamelijke oefening door een vakleerkracht en sport en bewegend leren en muziek en dans.
Taal is voorbereidend lezen en woordenschat. Rekenen is voorbereidend rekenen. WO is wereldoriëntatie. Onder expressie verstaan we tekenen, knutselen, drama en techniek. Deze vakken worden gegeven in de grote en kleine kring en tijdens werklessen.
Onder SOVA verstaan we alle sociale activiteiten, waaronder PBS, de Gouden Weken, de lessen van de Gelukskoffer en het bevorderen van sociale redzaamheid en gezond gedrag.
Tijdens ICT wordt er invulling gegeven aan de kernvakken.
Bovenstaande vakgebieden bevatten de volgende onderdelen:
Bewegingsonderwijs: Lichamelijke oefening door een vakleerkracht en sport en bewegend leren.
Onder taal valt ook spelling en woordenschat. Lezen is zowel technisch als begrijpend lezen. WO is wereldoriëntatie, inclusief verkeer en burgerschap. Onder expressie verstaan we tekenen, knutselen, drama, muziek en dans en techniek. Onder SOVA verstaan we alle sociale activiteiten, waaronder PBS, de Gouden Weken, de lessen van de Gelukskoffer en het bevorderen van sociale redzaamheid en gezond gedrag. Tijdens ICT wordt er invulling gegeven aan de kernvakken.
Het Ondersteuningsprofiel is in schooljaar 2020-2021 aangepast.
Basisondersteuning is de ondersteuning/zorg die op de (speciale) basisscholen geboden wordt. Om de kwaliteit van de basisondersteuning te waarborgen, stelt SPPOH een aantal kwaliteitseisen aan deze basisondersteuning bij de aangesloten scholen. Onze school heeft een basisarrangement en voldoet daarmee aan de normering zoals de Onderwijsinspectie heeft opgenomen in het waarderingskader. Passend onderwijs bieden lukt alleen als de school zicht heeft op de onderwijsbehoeften van de leerling(en). Wij werken volgens de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). HGW is een planmatige en cyclische werkwijze om onderwijsbehoeften van kinderen te ontdekken en hierin te kunnen voorzien. Door de planmatige aanpak geeft het structuur bij het omgaan met verschil in behoeften tussen leerlingen in de klas. De WBS heeft een passend ingerichte en goed functionerende ondersteuningsstructuur. Op onze school is dit uitgewerkt in het zorgplan. Onze school is in staat om een aantal preventieve en licht curatieve interventies in te zetten. Deze interventies worden uitgevoerd binnen de zorgstructuur van de school en onder regie en verantwoordelijkheid van de school.
Wij geven gestalte aan de basisondersteuning door middel van:
• Het model doordacht lesgeven (EDI) in combinatie met het coöperatief leren;
• Professionele leerkrachten die zich blijven ontwikkelen;
• Gespecialiseerde leerkrachten op de gebieden taal, rekenen, gedrag, ict, kleuteronderwijs, meerbegaafden en coöperatief leren;
• Een uitstekend pedagogisch klimaat door PBS;
• Het werken met 3 verschillende niveaugroepen per leerjaar;
• Tegemoet komen aan de leerbehoeften van meerbegaafden in het WBS-Lab;
• Extra taalaanbod in de groepen 1-2 voor anderstaligen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.