Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school telt in het schooljaar 2022-2023 8 groepen. Ieder jaar wordt er zorgvuldig gekeken naar de groepsindeling. Hierbij speelt de leeftijd van een kind een rol, maar ook het aantal onderwijsjaren, de didactische en sociale ontwikkeling. Op basis hiervan wordt bekeken in welke groep de leerling het beste past. We streven naar een groepsgrootte van 15 leerlingen vanaf groep 3. Voor de Joki groep (1-2) streven we naar een groepsgrootte van 12 leerlingen. Van deze groepsgrootte kan in voorkomende gevallen worden afgeweken.
Omdat de kinderen met zeer diverse problematiek worden aangemeld, is het noodzakelijk om gedifferentieerd te werken. Er wordt uitgegaan van de belevingswereld van het kind en van de vaak complexe problematiek die om een ontwikkelingsgerichte aanpak vraagt. Voor elk kind wordt een specifiek programma opgesteld waarbij wordt gestreefd om de einddoelen van groep 1 en 2 aan te houden
List voor Kleuters (Lezen)
Binnen LIST voor kleuters wordt consequent gewerkt met thema’s. Bij het werken met thema’s gaat het niet alleen om kennis van de wereld, maar juist ook om het niveau daarboven: het begrip. Met de kinderen werken we naar de volgende doelen toe:
- Opbouwen van kennis-en ervaringsbasis voor taalbegrip (kritisch luisteren) enTaalproductie
- Opbouwen van een brede en veelzijdige belangstelling voor (prenten)boeken
- Fundamenteel begrip van de lees-en schrijfhandeling voor alle leerlingen
- benoemen van 6 letters in januari groep 2 en het benoemen van 12 letters in juni groep 2.
Wij maken gebruik van de volgende methodes:
- Trefwoord ( Levensbeschouwing, burgerschap)
- Wereld in getallen (rekenen) en met Sprongen Vooruit
- Taal op Maat
- Spelling langs de lijn
- Let's Go (verkeer)
- ABCDE ik begrijp het & Nieuwsbegrip (begrijpend lezen)·
- Kanjertraining (Sociale vaardigheidstraining voor groep 1 t/m 8)
- Moet je doen (creatieve vakken)
- Take it Easy (Engels)·
- Faqta (wereldoriëntatie, burgerschap)
Wij lezen volgens de LIST-methodiek. Dit houdt in:
- Voorbereidend lezen bij de jonge zorgleerlingen
- Aanvankelijk lezen tot AVI E3
- Voortgezet lezen vanaf AVI E3: Hommellezen( AVI E3 tot AVI E4) of Stillezen vanaf E4
we maken hierbij tot en met het aanvankelijk lezen gebruik van de materialen van Lijn 3.
Sport en bewegen
- Gym: Alle groepen 2 keer per week volgens rooster
- Judo: groep 1 tot en met 5 (woensdag)
- Schoolzwemmen: groep 4 en 5 (donderdag)
Onze school heet Rehoboth. Dit betekent letterlijk “Bron van ruimte”. Wij zijn een school voor speciaal basisonderwijs die ruimte biedt aan kinderen met specifieke behoefte op didactisch en pedagogisch gebied.
Om op onze school te kunnen worden geplaatst, heeft een leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vanuit ons samenwerkingsverband (SPPOH) nodig. Zo’n verklaring wordt meestal aangevraagd door de basisschool waar de leerling onderwijs volgt. Het besluit voor toelaatbaarheid SBO wordt in een MDO op de basisschool genomen. Een leerling kan ook vanuit daghulp jonge kind of een andere vorm van speciaal onderwijs, naar onze school verwezen worden.
Leerlingen die toelaatbaar zijn op onze school hebben vaak een (leer)achterstand van meerdere jaren bij taal, rekenen en lezen. Tevens kunnen onze leerlingen zich kenmerken door (gediagnosticeerde) gedragsproblemen, motivatieproblemen, sociaal emotionele problematieken en faalangst. Er is veelal sprake van co-morbiditeit.
Voor meer informatie zie schoolondersteuningsprofiel
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
zie jaarplan/schoolplan
Zorg voor het jonge kind (Joki-groep)
Op onze school is er een speciale groep voor kinderen van 4 – 7 jaar. Omdat de kinderen met zeer diverse problematiek worden aangemeld, is het noodzakelijk om gedifferentieerd te werken. Er wordt uitgegaan van de belevingswereld van het kind en van de vaak complexe problematiek die om een ontwikkelingsgerichte aanpak vraagt. Voor elk kind in de Joki-groep wordt drie keer per jaar het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) van Memelink ingevuld. Per ontwikkelingsgebied wordt geobserveerd waar het kind zich bevindt op de ontwikkelingslijn en hoe de leerkracht het kan begeleiden naar een volgende stap.
Naast een vaste gespecialiseerde groepsleerkracht is er ook een onderwijsassistent aanwezig in de groep. Het onderwijs start bij de belevingswereld van het kind en verloopt vanuit een thematische en ontwikkelingsgerichte benadering. Vanwege de jonge leeftijd van de kinderen verloopt het onderwijs spelenderwijs. Door middel van speciale spelbegeleiding worden kinderen extra gestimuleerd.
In de groep wordt veel structuur en regelmaat geboden in werk en dagritme. Vaak gaat dit gepaard met visuele ondersteuning. Voor elk kind wordt een specifiek programma opgesteld waarbij wordt gestreefd om de einddoelen van groep 1 en 2 aan te houden. De kinderen worden nauwgezet gevolgd en besproken in de kleuterbespreking. Hierbij zijn de leerkracht, de IB-er en de orthopedagoog aanwezig. In deze groep wordt zorgvuldig bekeken welke vorm van onderwijs het beste bij het kind past.