Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met leerstofjaarklassen, waarbij we streven naar groepen met 25 leerlingen. Onze instroom is jaarlijks rond de 40 leerlingen en onze school met 14 lokalen zit ongeveer vol. De groepsgrootte varieert van 16 tot 32 leerlingen. De gemiddelde groepsgrootte ligt rond de 22 leerlingen.
Globaal urenoverzicht per week:
Godsdienstonderwijs: 2 uur
Werkles/spelen in hoeken: 8 uur
Sova: 1 uur
Engels: 0,5 uur
Rekenen: 0,5 uur
Wereldoriëntatie: 4 uur
Bewegingsonderwijs:4 uur
Globaal urenoverzicht per week:
Godsdienstonderwijs: 2,5 uur
Taalactiviteiten: 5 uur
Lezen: 2 uur
Schrijven: 1,5 uur
Engels: 1,5 uur
Rekenen/wiskunde: 5 uur
Zaakvakken: 4 uur
Expressievakken: 1,5 uur
PMV: 0,5 uur
Bewegingsonderwijs: 1,5 uur
Uit de leerling besprekingen komen leerlingen, die moeite hebben met de lesstof, in aanmerking voor RT (remedial teaching). De OA (onderwijsassistente) heeft met name leesgroepjes (Ralfi), de RT'er de meer complexe leerlingen. Ook arrangement leerlingen (gedrag, medisch lichamelijk, taal-spraak, meer- en hoogbegaafdheid) krijgen soms extra RT.
De 'Micado' leerkracht geeft les aan groepjes leerlingen, die meer ondersteuning nodig hebben bij het maken van extra werk. We werken onder anderen met de methode 'Op ontdekkingsreis'. 'Micado' werk in de klas wordt door de leerkracht begeleid. Voor de bovenbouw is er een 'Micado' morgen, met een gevarieerd programma, waarbij kinderen uitgedaagd worden om zelf te onderzoeken. Micado staat voor: Motivatie, Intelligentie, Creativiteit, Aandacht, Doorzettingsvermogen, Omgeving.
Vanuit de visie dat de leerkracht verantwoordelijk blijft voor de leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, werken wij zo lang mogelijk is binnen de groep aan de instructietafel aan extra ondersteuning.
Belangrijke graadmeter of kinderen op onze school onderwijs kunnen krijgen is hun welbevinden. Voor leerlingen met een goed welbevinden kunnen we in de bovenbouw een eigen leerroute maken of wij vragen een arrangement aan. Voor leerlingen met een laag welbevinden, blijven wij een doorverwijzing passender vinden. Voor cognitieve ondersteuning hebben wij een eigen vestiging 'De Brug' in Rijssen. Voor gedragsmatige ondersteuning verwijzen wij indien nodig door het het speciaal onderwijs van de Obadjaschool in Zwolle.
Technische ondersteuning voor bijvoorbeeld slechthorenden of slechtzienden is meestal prima te realiseren. Leerlingen, die lichamelijke zorg nodig hebben, zijn aangewezen op een arrangement, wat mede door de gemeente wordt vergoed. Hierbij wegen we wel de belastbaarheid van de leerkracht, die voldoende focus op het lesgeven aan de groep moet houden. In de praktijk zijn de leerlingen met complexere zorgvragen aangewezen op andere vormen van onderwijs. Onze jonge en op dit gebied onervaren team kan deze specialistische hulp mogelijk niet bieden.
Er vindt bij aanmelding van een leerling, die extra ondersteuning behoeft, altijd een multi disciplinair overleg (MDO) plaats van alle externe begeleiders, onze intern begeleider en de directeur.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben geen specifieke ambities als het gaat om extra ondersteuningsbehoeften. In de praktijk komen alle kinderen uit onze wijk, die passen bij onze identiteit, bij ons op school. Wij kijken indien nodig (b.v. VVE) of wij een leerling passend onderwijs kunnen bieden. Hiervoor vindt een intake vooraf plaats met bij voorkeur de peuterspeelzaal, orthopedagoog en intern begeleider.
Wij hebben eerder leerlingen op school gehad, die slechthorend of slechtziend waren. Technische aanpassingen maken veel mogelijk. Als er extra ondersteuningsbehoefte op cognitief vlak nodig is, hebben wij in Rijssen 'de Brug' (vanaf groep 3) of ons plusprogramma. Tot slot kan passend onderwijs soms betekenen dat wij een verwijzing nodig vinden naar Zwolle, waar onze scholen voor gedrag, cognitief en medisch lichamelijk zich bevinden. Bepalend daarbij is ook het welbevinden van leerlingen en wat wij op maat wel of niet kunnen bieden.
In het gemeentelijk overleg is het volgende afgesproken:
- Van iedere leerling van de peuterspeelzaal ontvangt de basisschool een overdrachtsformulier.
- VVE leerlingen worden 'warm' overgedragen door een contact met ouders, leidster en leerkracht.
- VVE leerlingen met een achterstand meer dan een half jaar krijgen direct een handelingsplan, waardoor een doorgaande lijn van begeleiding vorm wordt gegeven.
Wat doen wij verder o.a. voor VVE leerlingen?
- Wij onderhouden goede contacten met de logopedie praktijken in Rijssen.
- Wij bespreken VVE leerlingen (maar ook anderen indien nodig) met de ortho-didact van Driestar Educatief.
- Waar meer nodig is, kan een leerling besproken worden in het School Ondersteunings Team (SOT).
- We vragen extra ondersteuning aan indien nodig b.v. bij Kentalis.
- Wij gebruiken het observatie instrument 'Driestar Educatief leerlijnen'.
- Ouders nemen deel aan VVE thuis.
Wat doen wij niet?
- Omdat onze school weinig VVE leerlingen heeft, volgen wij niet de (bij)scholing voor certificering van VVE scholen.
Wat doen wij wel?
- Wij hebben een VVE coördinator binnen onze vereniging, die onze leerlingen monitort en contact heeft met de coördinator van de VVE peuterspeelzaal.