Banisschool

Erve den Boom 5 7463 CJ Rijssen

Schoolfoto van Banisschool

Het team

Toelichting van de school

Wij kiezen met een instroom van gemiddeld 40 leerlingen per jaar er voor om twee kleine groepen te vormen. Dit is in achterliggende jaren steeds gelukt, maar heeft wel als consequentie dat er geen geld is voor een vakleerkracht of meerdere onderwijsassistenten. Bij benoeming van nieuwe leerkrachten volgen zij de opleiding voor bewegingsonderwijs en uitgezonderd medische redenen zijn onze leerkrachten bevoegd om bewegingsonderwijs te geven. De komende jaren daalt de instroom van nieuwe leerlingen. Met het wegvallen van NPO gelden heeft dit als consequentie dat de groepen weer groter zullen worden en/of er combinatiegroepen gevormd worden. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij streven er naar om bij vervanging de duo dit te laten doen. Ook hebben wij enkele vaste vervangers in onze school, die bij de meeste leerlingen bekend zijn. Ook mogen binnen onze vereniging derde- en vierdejaars studenten onder verantwoording van de directie lesgeven bij kortdurend verlof of ziekte van de leerkracht als er geen vervanging te vinden is. Soms heeft het zelfs de voorkeur dat een student les geeft, omdat hij/zij deze groep goed kent.

Niet altijd is een tussentijdse wisseling tijdens het cursusjaar te vermijden, met name door zwangerschappen van leerkrachten. Wij communiceren dit zo vroeg mogelijk met ouders. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met leerstofjaarklassen, waarbij we streven naar groepen met 25 leerlingen. Onze instroom is jaarlijks rond de 40 leerlingen en onze school met 14 lokalen zit ongeveer vol. De groepsgrootte varieert van 16 tot 32 leerlingen. De gemiddelde groepsgrootte ligt rond de 22 leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Globaal urenoverzicht per week:

Godsdienstonderwijs: 2 uur

Werkles/spelen in hoeken: 8 uur

Sova: 1 uur

Engels: 0,5 uur

Rekenen: 0,5 uur

Wereldoriëntatie: 4 uur

Bewegingsonderwijs:4 uur

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Globaal urenoverzicht per week:

Godsdienstonderwijs: 2,5 uur

Taalactiviteiten: 5 uur

Lezen: 2 uur

Schrijven: 1,5 uur

Engels: 1,5 uur

Rekenen/wiskunde: 5 uur

Zaakvakken: 4 uur

Expressievakken: 1,5 uur

PMV: 0,5 uur

Bewegingsonderwijs: 1,5 uur

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Uit de leerling besprekingen komen leerlingen, die moeite hebben met de lesstof, in aanmerking voor RT (remedial teaching). De OA (onderwijsassistente) heeft met name leesgroepjes (Ralfi), de RT'er de meer complexe leerlingen. Ook arrangement leerlingen (gedrag, medisch lichamelijk, taal-spraak, meer- en hoogbegaafdheid) krijgen soms extra RT.

De 'Micado' leerkracht geeft les aan groepjes leerlingen, die meer ondersteuning nodig hebben bij het maken van extra werk. We werken onder anderen met de methode 'Op ontdekkingsreis'. 'Micado' werk in de klas wordt door de leerkracht begeleid. Voor de bovenbouw is er een 'Micado' morgen, met een gevarieerd programma, waarbij kinderen uitgedaagd worden om zelf te onderzoeken. Micado staat voor: Motivatie, Intelligentie, Creativiteit, Aandacht, Doorzettingsvermogen, Omgeving. 

Vanuit de visie dat de leerkracht verantwoordelijk blijft voor de leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, werken wij zo lang mogelijk is binnen de groep aan de instructietafel aan extra ondersteuning.

Belangrijke graadmeter of kinderen op onze school onderwijs kunnen krijgen is hun welbevinden. Voor leerlingen met een goed welbevinden kunnen we in de bovenbouw een eigen leerroute maken of wij vragen een arrangement aan. Voor leerlingen met een laag welbevinden, blijven wij een doorverwijzing passender vinden. Voor cognitieve ondersteuning hebben wij een eigen vestiging 'De Brug' in Rijssen. Voor gedragsmatige ondersteuning verwijzen wij indien nodig door het het speciaal onderwijs van de Obadjaschool in Zwolle. 

Technische ondersteuning voor bijvoorbeeld slechthorenden of slechtzienden is meestal prima te realiseren. Leerlingen, die lichamelijke zorg nodig hebben, zijn aangewezen op een arrangement, wat mede door de gemeente wordt vergoed. Hierbij wegen we wel de belastbaarheid van de leerkracht, die voldoende focus op het lesgeven aan de groep moet houden. In de praktijk zijn de leerlingen met complexere zorgvragen aangewezen op andere vormen van onderwijs. Onze jonge en op dit gebied onervaren team kan deze specialistische hulp mogelijk niet bieden. 

Er vindt bij aanmelding van een leerling, die extra ondersteuning behoeft, altijd een multi disciplinair overleg (MDO) plaats van alle externe begeleiders, onze intern begeleider en de directeur. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben geen specifieke ambities als het gaat om extra ondersteuningsbehoeften. In de praktijk komen alle kinderen uit onze wijk, die passen bij onze identiteit, bij ons op school. Wij kijken indien nodig (b.v. VVE) of wij een leerling passend onderwijs kunnen bieden. Hiervoor vindt een intake vooraf plaats met bij voorkeur de peuterspeelzaal, orthopedagoog en intern begeleider. 

Wij hebben eerder leerlingen op school gehad, die slechthorend of slechtziend waren. Technische aanpassingen maken veel mogelijk. Als er extra ondersteuningsbehoefte op cognitief vlak nodig is, hebben wij in Rijssen 'de Brug' (vanaf groep 3) of ons plusprogramma. Tot slot kan passend onderwijs soms betekenen dat wij een verwijzing nodig vinden naar Zwolle, waar onze scholen voor gedrag, cognitief en medisch lichamelijk zich bevinden. Bepalend daarbij is ook het welbevinden van leerlingen en wat wij op maat wel of niet kunnen bieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gemeentelijk overleg is het volgende afgesproken:

- Van iedere leerling van de peuterspeelzaal ontvangt de basisschool een overdrachtsformulier.

- VVE leerlingen worden 'warm' overgedragen door een contact met ouders, leidster en leerkracht.

- VVE leerlingen met een achterstand meer dan een half jaar krijgen direct een handelingsplan, waardoor een doorgaande lijn van begeleiding vorm wordt gegeven.

Wat doen wij verder o.a. voor VVE leerlingen?

- Wij onderhouden goede contacten met de logopedie praktijken in Rijssen.

- Wij bespreken VVE leerlingen (maar ook anderen indien nodig) met de ortho-didact van Driestar Educatief. 

- Waar meer nodig is, kan een leerling besproken worden in het School Ondersteunings Team (SOT).

- We vragen extra ondersteuning aan indien nodig b.v. bij Kentalis.

- Wij gebruiken het observatie instrument 'Driestar Educatief leerlijnen'. 

- Ouders nemen deel aan VVE thuis.

Wat doen wij niet?

- Omdat onze school weinig VVE leerlingen heeft, volgen wij niet de (bij)scholing voor certificering van VVE scholen. 

Wat doen wij wel?

- Wij hebben een VVE coördinator binnen onze vereniging, die onze leerlingen monitort en contact heeft met de coördinator van de VVE peuterspeelzaal. 

Terug naar boven