Banisschool

Erve den Boom 5 7463 CJ Rijssen

Schoolfoto van Banisschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben in 2023 zoals verwacht iets boven het gemiddelde gescoord. Dit is conform onze leerling populatie en de Cito Leerling in beeld toetsen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn een goede indicator van de ontwikkeling van de groep. Zo weten we al jaren in welke groep relatief veel zorgleerlingen zitten en passen we ons onderwijsaanbod wat aan (meer klassikale instructie of juist meer gedifferentieerde instructie). Ook is te voorspellen hoe de Eindtoets gescoord wordt.

In cursusjaar 2017-2018 hebben we een prima score behaald met 539,9. In cursusjaar 2018-2019 zitten we ongeveer op het landelijke gemiddelde. In 2020 is de eindtoets vanwege de Corona periode niet afgenomen. In cursusjaar 2020-2021 hebben we onder het landelijk gemiddelde gescoord met 532,8. Cursusjaar 2021-2022 was de score ruim boven gemiddeld met 537,3. 

De score zegt iets over de stabiliteit in het team, maar veel meer over de zorgzwaarte van de groep. 

Wij hebben naar aanleiding van de tussenresultaten ons onderwijsaanbod aangepast voor lezen (we lezen spelenderwijs ook woordrijen) en rekenen (automatisering en schaduwtoetsen). Voor begrijpend lezen, wat landelijk een item is, zijn we nog zoekende. De huidige inzet van Nieuwsbegrip en Blits brengt ons niet de gehoopte scores. De tussenresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd, met de ib'ers besproken, in MT gedeeld en de scores worden vergeleken en besproken in de kwaliteitszorggesprekken tussen de 5 scholen van de vereniging.

Ook stellen we doelen per toets per groep. Wat is haalbaar, wat is realistisch? In de gesprekken met de intern begeleider worden deze doelen besproken. De leerlingen krijgen een lesstofaanbod op 3 niveaus: *, ** of ***. Bij de plusleerlingen wordt gekeken of er meer van hetzelfde nodig is, een plusprogramma in de klas wordt aangeboden, extra begeleiding nodig is (methode Ontdekkingsreis) door de plusleerkracht of dat we ambulant begeleiding aanvragen. Jaarlijks wordt genoteerd op welk niveau de plusleerlingen ingedeeld zijn. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De verwijzingspercentages komen overeen met de meerjaren ontwikkelingslijn van leerlingen in het Cito LOVS. Wij werken volgens het protocol van onze vereniging. Dat betekent dat de adviezen van de leerkracht groep 7, leerkracht groep 8, de ib'er (Cito LOVS) samen zorgen voor een advies VO. In dit traject vinden gesprekken met ouders plaats tijdens de ouderavond in februari. Na de uitslag van de Eindtoets worden afwijkende scores en adviezen heroverwogen en aan ouders medegedeeld. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kernwaarde respect gaat uit van 'Wij behandelen de ander zoals we zelf behandeld willen worden!' Daarbij werken we aan de 4-wekelijkse subthema's 'Wij zijn vriendelijk en beleefd', 'Wij gebruiken nette taal', Wij spreken goed over een ander'. Bij ieder subthema horen 4 regels van de week.

De kernwaarde samenwerken gaat uit van 'Wij werken samen aan een veilige school'. De subthema's zijn 'Wij werken en spelen samen; dat is beter', 'wij zijn eerlijk naar elkaar' en 'Wij houden het fijn op het plein'.

De kernwaarde verantwoordelijkheid gaat uit van 'Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor school!'. De subthema's zijn 'Wij doen ons best voor nu en later', 'Wij zijn verantwoordelijk voor elkaar' en 'Wij werken rustig'.

Met PAD werken we aan vier thema's c.q. sociale opbrengsten:

Thema 1: Zelfbeeld

Gevoelens van eigenwaarde en competentie zijn van groot belang voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun schoolprestaties. Wanneer kinderen het gevoel hebben dat zij gewaardeerd worden en vertrouwen hebben in zichzelf, zijn ze vaak beter in staat tot goed gedrag in de klas. Bovendien zullen kinderen die zelfvertrouwen hebben en zich op school prettig voelen, gemotiveerder en met meer doorzettingsvermogen willen leren.

Thema 2; Zelfcontrole

Tijdens de PAD-lessen is het leren van zelfcontrole belangrijk. Het gaat erom eerst rustig na te denken in plaats van impulsief te reageren. Het is moeilijk om voor een probleem een oplossing te bedenken als je van streek bent of in de war. Kinderen slaan of schoppen soms een medeleerling en bedenken pas achteraf dat je het eigenlijk beter niet had kunnen doen.

Thema 3: Gevoelens

Het onder woorden leren brengen van gevoelens en ermee leren omgaan komt op school in alle groepen aan de orde, maar de nadruk ligt bij de middenbouw. Kinderen leren hun eigen gevoelens en die van anderen in te schatten. Ze leren dat gevoelens belangrijke signalen zijn en dat je die informatie niet moet negeren. Het benoemen van je gevoelens - ook de negatieve - kan juist helpen om grip te krijgen op een situatie. De kinderen leren verder dat gedrag en gevoelens bij elkaar horen, maar dat het wel twee verschillende dingen zijn. Je boos voelen kan een feit zijn, maar over de manier waarop je uiting geeft aan je boosheid, moet je goed nadenken.  

In de PAD-lessen komen ongeveer veertig verschillende gevoelens aan de orde. Als eerste de eenvoudige zoals blij, verdrietig, boos en dergelijke, daarna de meer ingewikkelde gevoelens zoals jaloers, schuldig en trots. In de lessen leren de kinderen welke signalen bij de verschillende gevoelens horen, zodat zij die gevoelens bij zichzelf en bij anderen leren herkennen. Ze leren hoe ze rekening kunnen houden met het standpunt van anderen en waarom ze dat moeten doen. Ook ervaren ze welke invloed hun gedrag heeft op een ander en het gedrag van anderen op hen.

Thema 4: Probleem oplossen  

Het probleem oplossen komt in alle groepen aan de orde, maar de nadruk ligt bij de bovenbouw. De PAD-lessen in de hogere groepen maken de leerlingen steeds meer duidelijk dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. Als je bijvoorbeeld van andere kinderen niet mee mag doen met een spelletje, loop je dan huilend weg, sla je woedend het spel van tafel of probeer je te onderhandelen? Bij probleem oplossen leren de kinderen welke oplossingen er te verzinnen zijn, hoe zij 'de beste oplossing' kiezen en hoe ze deze vervolgens kunnen toepassen. Zij leren van tevoren te bedenken wat de gevolgen zijn van hun gekozen oplossing.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

‘De Banisschool heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.’ Dit is een heldere openingszin in het inspectierapport. 

In 2020 hebben wij een tussentijds onderzoek gehad op drie thema's, die we konden aanreiken en op burgerschap. Het was een fijn gesprek, waarbij we onze werkwijze volgens het BAS+ concept uitgelegd hebben, onze zorgen en vragen rond begrijpend lezen verwoord hebben en onze aanpak rond burgerschap hebben toegelicht. 

Wat burgerschap betreft zijn we bezig om alles wat we doen overzichtelijk te krijgen en te laten zien, zodat helder is wat de doorgaande lijn is. Dit is inmiddels gebeurd (2022). Burgerschap komt terug in de Bijbellessen, sovalessen, regel van de week, media lessen, lessen 'wonderlijk gemaakt' en in de zaakvakken als aardrijkskunde. 

Op dit moment (mei 2023) loopt er een bestuursbezoek van de inspectie, waarbij ook drie van onze scholen een verificatie bezoek ontvangen. De Banisschool wordt niet bezocht, maar de directeur van de Banisschool heeft als kwaliteitsmedewerker wel bij het bestuursbezoek gezeten. 


Terug naar boven