Basisschool Het Woud

Herenweg 165 2465 AH Rijnsaterwoude

  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

IKC Het Woud valt binnen het bestuur van WijdeVenen. Wij maken gebruik van RTC-Cella waar wij vervangers kunnen aanvragen bij ziekte en verlof.

Wij verwachten dat het lerarentekort ook in onze regio steeds meer merkbaar wordt. Er zijn op dit moment onvoldoende mensen beschikbaar om te vervangen in de vervangerspool en daarbuiten. Samen met onze collega-besturen werven we collega’s voor de vervangerspool, we leiden via zijinstroomtrajecten nieuwe collega’s op en we zoeken naar inventieve oplossingen binnen de school als er geen vervanger beschikbaar is. Maar we willen wel alvast aan u melden dat we verwachten dat er niet altijd inventieve oplossingen zijn: ook op onze scholen zullen we er niet aan ontkomen dat er af en toe echt niemand beschikbaar is en we als laatste maatregel van u vragen de leerlingen een dag thuis te houden. Binnen WIJ de Venen gelden ook afspraken voor alle scholen: afgesproken is dat directeuren en intern begeleiders (op hun reguliere werkdagen) niet als vervanging voor de groepen gaan. Zij hebben andere belangrijke taken binnen de school en komen daar bij een oplopend lerarentekort niet aan toe. Zij moeten beschikbaar blijven om te werken aan structurele oplossingen en voor het leiding geven en coachen van het team. Voor WIJ de Venen als geheel geldt dat we, in overleg met directeuren en in afstemming met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR, daarin is iedere school vertegenwoordigd) werken aan een plan rond het oplopende lerarentekort. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kinderen krijgen twee keer per week gymles. Op maandag van onze vakleerkracht Marieke en op donderdag door de leerkracht zelf. De gymlessen worden buiten gegeven.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In  groep 1/2 wordt gewerkt met thema's. Deze thema's sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Voor alle ontwikkelingsgebieden worden activiteiten gepland in deze thema's. Denk aan: Taal- reken-, en motorische activiteiten, knutselen, zingen, spelen en bewegen. Deze vak- en ontwikkelingsgebieden staan dagelijks op het rooster, maar zijn vaak niet als aparte vakken te benoemen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenvermelde urentabel is een uitgangspunt. Afhankelijk van de resultaten, het onderwijsniveau en de ondersteuningsbehoefte van een groep kan dit aangepast worden. Ook voor individuele leerlingen kan afgeweken worden van deze urentabel. In de groepsplannen beschrijven de leerkrachten de organisatie, de aanpak en de tijd die zij nodig achten om de doelen en goede resultaten te halen. Zij stemmen dat af op de groep en de individuele leerlingen

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen de school geven we begeleiding aan kinderen die specifieke onderwijsbehoeftes hebben op leer- en gedragsgebied. Denk daarbij aan; taal, lezen, rekenen,motoriek, concentratie, organisatie en planning van het werk en sociale vaardigheden en emotionele stabiliteit.

Heeft uw kind meer ondersteuning nodig dan horen wij dat graag tijdig, zodat wij gezamenlijk op zoek kunnen gaan naar de beste ondersteuning.

De interne begeleider bepreekt  met de leerkrachten en ouders wat wij op school extra kunnen bieden. Indien noodzakelijk schakelen we externe deskundigen in. Extra begeleiding kan gegeven worden in de groep door de leerkracht, door de onderwijsassistent of een externe specialist.

Voor kinderen met bijzonder ondersteuningsbehoefte komen we regelmatig bij elkaar met een Breed Overleg Team. Hieraan nemen die mensen deel die ondersteuning kunnen bieden o.a.; ouders, leerkrachten, interne begeleider, onderwijsspecialisten, orthopedagoog of gezinsspecialist. 

Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen naar de school in de buurt kunnen. Toch kan het voorkomen dat wij niet kunnen bieden wat een kind nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Daarnaast kan een kind dat de veiligheid van andere kinderen in gevaar brengt niet geplaatst worden.

We kunnen, indien nodig, expertise inschakelen. Hiervoor zijn wij aangesloten bij het Samenwerkingsverband Rijnstreek. Andere organisatie waar wij terecht kunnen zijn o.a. Educatieve Ambulante Dienst en Centrum Jeugd en Gezin . Ook als ouder kunt u terecht bij deze organisaties, via deze website van het Samenwerkingsverband leest u meer over het ondersteunpunt voor ouders.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De rollen van ouders, leerkrachten en IB-er worden steeds duidelijker naar aanleiding van de zorgpiramide van Noëlle Pameijer. Ouders worden gezien als ervaringsdeskundigen, leerkrachten als professionals. Samen dragen zij zorg voor een optimale begeleiding van het kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Indien nodig vindt er na overleg en met goedkeuring van ouders warme overdracht plaats, dit kan samen met school, pedagogisch medewerkers en ouders.

Leerkracht en pedagogisch medewerkers kennen elkaar.

Terug naar boven