Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen krijgen twee keer per week gymles. Op maandag van onze vakleerkracht Marieke en op donderdag door de leerkracht zelf. De gymlessen worden buiten gegeven.
In groep 1/2 wordt gewerkt met thema's. Deze thema's sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Voor alle ontwikkelingsgebieden worden activiteiten gepland in deze thema's. Denk aan: Taal- reken-, en motorische activiteiten, knutselen, zingen, spelen en bewegen. Deze vak- en ontwikkelingsgebieden staan dagelijks op het rooster, maar zijn vaak niet als aparte vakken te benoemen.
Bovenvermelde urentabel is een uitgangspunt. Afhankelijk van de resultaten, het onderwijsniveau en de ondersteuningsbehoefte van een groep kan dit aangepast worden. Ook voor individuele leerlingen kan afgeweken worden van deze urentabel. In de groepsplannen beschrijven de leerkrachten de organisatie, de aanpak en de tijd die zij nodig achten om de doelen en goede resultaten te halen. Zij stemmen dat af op de groep en de individuele leerlingen
Binnen de school geven we begeleiding aan kinderen die specifieke onderwijsbehoeftes hebben op leer- en gedragsgebied. Denk daarbij aan; taal, lezen, rekenen,motoriek, concentratie, organisatie en planning van het werk en sociale vaardigheden en emotionele stabiliteit.
Heeft uw kind meer ondersteuning nodig dan horen wij dat graag tijdig, zodat wij gezamenlijk op zoek kunnen gaan naar de beste ondersteuning.
De interne begeleider bepreekt met de leerkrachten en ouders wat wij op school extra kunnen bieden. Indien noodzakelijk schakelen we externe deskundigen in. Extra begeleiding kan gegeven worden in de groep door de leerkracht, door de onderwijsassistent of een externe specialist.
Voor kinderen met bijzonder ondersteuningsbehoefte komen we regelmatig bij elkaar met een Breed Overleg Team. Hieraan nemen die mensen deel die ondersteuning kunnen bieden o.a.; ouders, leerkrachten, interne begeleider, onderwijsspecialisten, orthopedagoog of gezinsspecialist.
Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen naar de school in de buurt kunnen. Toch kan het voorkomen dat wij niet kunnen bieden wat een kind nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Daarnaast kan een kind dat de veiligheid van andere kinderen in gevaar brengt niet geplaatst worden.
We kunnen, indien nodig, expertise inschakelen. Hiervoor zijn wij aangesloten bij het Samenwerkingsverband Rijnstreek. Andere organisatie waar wij terecht kunnen zijn o.a. Educatieve Ambulante Dienst en Centrum Jeugd en Gezin . Ook als ouder kunt u terecht bij deze organisaties, via deze website van het Samenwerkingsverband leest u meer over het ondersteunpunt voor ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De rollen van ouders, leerkrachten en IB-er worden steeds duidelijker naar aanleiding van de zorgpiramide van Noëlle Pameijer. Ouders worden gezien als ervaringsdeskundigen, leerkrachten als professionals. Samen dragen zij zorg voor een optimale begeleiding van het kind.
Indien nodig vindt er na overleg en met goedkeuring van ouders warme overdracht plaats, dit kan samen met school, pedagogisch medewerkers en ouders.
Leerkracht en pedagogisch medewerkers kennen elkaar.