Basisschool Het Woud

Herenweg 165 2465 AH Rijnsaterwoude

  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud
  • Schoolfoto van Basisschool Het Woud

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ouders/verzorgers en inspectie hebben het recht inzage te krijgen in de opbrengsten. Voor de school is het van wezenlijk belang om voortdurend te bekijken welk rendement het gegeven onderwijs heeft. Op grond daarvan kan worden bijgesteld of op de ingeslagen weg verder worden gegaan.    

Het publiceren van cijfers kan echter ook leiden tot onjuiste en/of onbedoelde gevolgtrekkingen. De uitslag van de Centrale Eindtoets geeft slechts de leerprestatie van het gemiddelde kind weer. We gaan de cijfers niet uit de weg, maar vragen wel van de lezer om de gegevens op een goede wijze te interpreteren.

Of de school het goed gedaan heeft hangt van meer factoren af. Het welbevinden van een kind, zijn ontwikkeling op andere dan de kennisgebieden en natuurlijk het beginniveau en de mogelijkheden van het kind bepalen mede of de school het goed gedaan heeft. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen van CITO worden worden in januari en juni afgenomen.

In de kleutergroep volgen we de leerlijnen van ParnasSys. In de leerjaren 3 t/m 8 nemen we de volgende toetsen af:

  • Technisch lezen met DMT en AVI
  • Begrijpend Lezen vanaf eind groep 4
  • Rekenen
  • Spelling

De ouders krijgen bij het portfolio een overzicht van de resultaten van de toetsen, waarop de ontwikkeling van hun kind duidelijk zichtbaar is.

In het team worden de resultaten besproken en geanalyseerd op individueel-, groeps- en schoolniveau. Indien daar aanleiding toe is worden maatregelen genomen in het onderwijs op individueel, groeps- of schoolniveau. Dit alles wordt vermeld in de groepsplannen. De resultaten worden ook op bestuursniveau gevolgd en met de directie besproken. De interne begeleiders van WijdeVenen analyseren en bespreken de resultaten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies van de school blijkt goed te kloppen met de werkelijke uitstroom het jaar daarna. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is gericht op onderwijs, opvoeden en een brede algemene vorming. Het welzijn en welbevinden van alle kinderen en sociaal als goed burger functioneren vinden wij belangrijke opdrachten voor de school. 

Op Het Woud zien we:

  • Kinderen die samenwerken en zorg voor elkaar hebben
  • Kinderen die leren respectvol met elkaar en hun omgeving om te gaan
  • Kinderen die beleefde omgangsvormen hanteren
  • Kinderen die om kunnen gaan met "anders zijn" en niet discrimineren
  • Dat maatschappelijke onderwerpen besproken worden, zeker omdat de kinderen in een heel beschermde dorpsomgeving opgroeien
  • Preventie t.a.v. pestgedrag
  • Een sociaal veilige omgeving waar kinderen, ouders en teamleden zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welzijn en welbevinden
  • Normen en waarden
  • Zorg voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het begin van schooljaar 2015-2016 heeft de inspecteur De Kinderarcke (de naam van de school tot de verhuizing in april 2022) bezocht. Er is gesproken met leerkrachten, ouders, kinderen, de directeur en het bestuur. Er zijn lessen in alle groepen bezocht.

De inspecteur constateerde dat er een fijne sfeer op school heerst waar kinderen zich gehoord en gezien voelen. Ook concludeerde zij dat er veel ontwikkelingen in gang zijn gezet en er een goede verbetercultuur heerst.

De conclusies in het rapport worden herkend in het team. Op de meeste punten zijn voor de komende jaren verbeterplannen opgesteld. Hierover zijn MR en ouders geïnformeerd. De belangrijkste beleidsvoornemens en ontwikkelpunten zijn:

- Doorgaande lijn binnen de school; vakinhoudelijk, leerstofaanbod, didaktiek en schoolafspraken.

- Het geven van een goede gedifferentieerde instructie, waar kinderen betrokken en actief aan deelnemen.

- Planmatig de resultaten bespreken en analyseren

- Een goed aanbod voor kinderen die meer aan kunnen bieden.

Terug naar boven