Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we opbrengstgericht volgens de 4D aanpak (data-duiden-doelen-doen): we beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. De tussentijdse resultaten worden gemeten d.m.v. het leerlingvolgsysteem van IEP. De toetsgegevens worden geanalyseerd (duiden) en vergeleken met normen/standaarden en daaruit volgen de doelen en de acties (doen). Het proces wordt op leerling-, groeps-, en schoolniveau gemonitord.
We werken met ouders en middelbare scholen samen aan het bepalen van een goed schooladvies. In de meeste gevallen vindt er warme overdracht plaats zodat de start van de leerlingen op hun nieuwe school zo goed mogelijk is.
De voorlopige adviezen voor de leerlingen in groep 8 zijn in december/januari. Begin februari volgt dan de doorstroomtoets van groep 8. Het definitieve schooladvies volgt in maart. De Centrale aanmelddata voor het VO zijn dan op 26 en 27 maart 2024.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Schoolklimaat
Bij ons op school staat een positief, pedagogisch klimaat voorop. Dit vormt de basis voor al wat we doen. Wij dragen er zorg voor dat kinderen, leerkrachten, ouders en iedereen in onze omgeving op een open en respectvolle manier met elkaar omgaat. Binnen onze school is er gerichte aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden van onze leerlingen en het voorkomen van pesten. Daarnaast gelden er regels en afspraken die veelal in samenspraak met het team en de leerlingen tot stand zijn gekomen. Wij vinden het belangrijk dat er een positief schoolklimaat is, dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt en waar het plezierig samenwerken is. Komend schooljaar zullen we, zoals gezegd, PBS verder implementeren binnen de gehele school.Pedagogisch-didactisch handelen
Onze leraren zijn van cruciaal belang. Zij hebben, samen met ouders, (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: leerlingen opvoeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. Leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen.Dit alles doen we vanuit onze kernwaarden en missie.
De leerlingenraad
Op onze school wordt gewerkt met een leerlingenraad. In de leerlingenraad zitten kinderen uit de bovenbouw die gekozen zijn door hun eigen klas. De leerlingenraad vertegenwoordigt alle kinderen van de school en mag meepraten over allerlei dingen die op school gebeuren. Zo weten we wat de kinderen van onze school belangrijk vinden. Deze zaken kunnen ze bespreken in vergaderingen van de leerlingenraad, die een paar keer per schooljaar plaatsvinden. Bij iedere vergadering is een teamlid aanwezig. Er wordt een agenda opgesteld en er wordt een verslag gemaakt van ieder overleg.
De school is in het kader van het bestuursonderzoek bezocht door de inspectie einde schooljaar 22-23. De inspectie heeft de school herstelopdrachten gegeven In de loop van schooljaar 23-24 verwachten we de herstelopdrachten goed te hebben uitgevoerd waarna we op alle domeinen voldoen aan de basiskwaliteit die de inspectie van ons verwacht.