Basisschool Het Fonkelbos

Catsstraat 2 5121 HT Rijen

  • een bezoek van peuters aan de BVM
  • op initiatief van de leerlingenraad werd een heus insectenhotel gebouwd
  • de BVM maakt gebruik van de prachtige omgeving om te leren
  • even te gast bij Brabant Golf.

Het team

Toelichting van de school

Werken in een professionele cultuur

Onze school hecht veel belang aan een professionele cultuur, aan het samen leren en werken. Onze leraren: delen kennis, ontwikkelen kennis, nemen verantwoordelijkheid en leggen verantwoordelijkheid af en hebben een intrinsieke motivatie om werkprocessen te verbeteren. De schoolleiding stuurt op doelgerichte ontwikkeling van de school en stuurt op welbevinden van de leraren. We werken vanuit een heldere en gedeelde missie en visie van het team. Op deze wijze is geborgd dat de leraren betrokken zijn bij het ontwikkelen van het (onderwijskundig) beleid van de school.

Muziekonderwijs

Muziek doet wat met mensen. Muziek verbindt, muziek zorgt voor nieuwe neurologische paden, muziek stimuleert de ontwikkeling van creativiteit. De vakdocent muziek geeft in alle groepen muziekonderwijs, van kleuters tot en met groep 8.

Bewegingsonderwijs

Bewegingsonderwijs krijgt een steeds grotere rol in de bewegingsopvoeding van kinderen. Kinderen bewegen tegenwoordig minder en eenzijdiger thuis en op straat. Daarom is het belangrijk dat kinderen bewegingsonderwijs krijgen dat van goede kwaliteit is en door deskundige leraren wordt verzorgd. Wij beschikken over twee vakdocenten Lichamelijke Opvoeding. Zij hanteren als leidraad voor de invulling van hun lessen het Basisdocument Bewegingsonderwijs waarin de kerndoelen staan uitgewerkt in leerlijnen en tussendoelen voor de verschillende leeftijdsgroepen. Er worden totaal twaalf leerlijnen uitgewerkt, waarmee de school een breed, gevarieerd en uitdagend programma realiseert in de lestijd die voor bewegingsonderwijs beschikbaar is. De groepen 1 t/m 8 krijgen twee keer in de week les van een vakdocent Lichamelijke Opvoeding. Door de inzet van deze vakdocenten staan we garant voor een goede kwaliteit van lessen van ons bewegingsonderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ziekteverzuim en afwezigheid van leerkrachten

De school en stichting Nuwelijn voeren een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid, met als doel om ziekte en langdurig uitvallen van haar personeel zo veel mogelijk te voorkomen. Hoewel het ziekteverzuim binnen de school en de stichting erg laag is, lukt dit niet altijd. De school zal alles in staat stellen om de continuïteit van haar groepen te waarborgen. Het is tot op dit moment nog niet voorgekomen dat wij leerlingen naar huis hebben moeten sturen bij ziekte van de leerkracht. 

Indien een leraar om de een of andere reden niet op school aanwezig kan zijn, zoeken we als school daar vervanging voor. Gelet op het personeelstekort kan het zijn dat we bij afwezigheid van de leraar enkele groepen moeten samenvoegen of verdelen. ouders/verzorgers worden hiervan op de hoogte gesteld.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons sterk team van leraren heeft veel kennis en expertise in huis. Hiervan maken we optimaal gebruik. Waar nodig halen we ook kennis uit onze samenwerking met de ander scholen binnen ons bestuur en de samenwerkingsverbanden zoals het regionaal samenwerkingsverband Passend onderwijs waar onze school bij is aangesloten

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen bieden we het onderwijs doelgericht in thema's aan. Dit zijn thema's die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen. We bieden o.a. activiteiten aan gericht op de grove en fijne motoriek, tekenontwikkeling, beginnende geletterdheid, rekenvaardigheden, ruimtelijke oriëntatie en tijdsoriëntatie. Dit alles doen we in een rijke spelomgeving omdat je tijdens het spelen ontzettend veel leert en veel vaardigheden ontwikkelt. In de kleutergroepen observeren we de ontwikkeling van de kinderen om ze zo goed te kunnen volgen. We zorgen voor een breed aanbod wat aansluit op de overgang naar groep 3. We werken met thema's uit Kleuterplein.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Doelgericht leren doe je niet alleen binnen aan een bureau. Waar mogelijk laten we onze leerlingen buiten leren en verwerken. Beweging is essentieel voor concentratie en regulatie en de natuur is een natuurlijke rustbrenger. We brengen balans terug tussen stilzitten en bewegen, hoofd en lijf, denken en doen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs

Elke leerling heeft recht op goed onderwijs, het liefst op een school in de buurt. Daarbij moet ook de extra ondersteuning kunnen geven die sommige leerlingen nodig hebben. Om dat te realiseren werken schoolbesturen, gemeenten en de betrokken organisaties in de regio Breda samen. 

De basisscholen in de regio Breda en omgeving (regio PO-30-03) vormen een samenwerkingsverband: het regionaal samenwerkingsverband Breda en omgeving. Dat zijn niet alleen de scholen in de gemeente Breda, maar ook die in Chaam (deel van de gemeente Alphen-Chaam), Baarle-Nassau, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Oosterhout en Zundert. De besturen van de scholen in dit gebied hebben afgesproken samen ervoor te zorgen dat alle kinderen in de regio de juiste onderwijskansen krijgen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.rsvbreda.nl.

Wat is passend onderwijs?

Alle leerlingen verdienen een plek op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen. In het schoolondersteuningsprofiel van onze school beschrijven wij hoe bij ons de basisondersteuning eruit ziet en welke extra ondersteuning wij kunnen bieden. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn trots op onze school, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Onze ontwikkelthema's voor de komende tijd zijn:

- intensieve samenwerking met psg 't Peuterbos; een soepele overgang en vroege aansluiting op specifieke onderwijsbehoeften
- focus op woordenschatonderwijs, met name aan anderstaligen en leerlingen met een taalachterstand;
- leerlingen mede-eigenaar maken van hun eigen ontwikkeling;
- vroeg signaleren van begaafdheid;
- rijke en uitdagende speel-leeromgeving voor het jonge kind

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken op school nauw samen met peuterspeelgroep 't Peuterbos. Dit houdt in dat er regelmatig overleg is tussen de pedagogische medewerkers van de peuterspeelgroep en leraren van groep 1/2. Daarnaast organiseren we activiteiten waar groep 1/2 en de peuterspeelgroep samen aan deelnemen.

We werken in de groepen 1 en 2 thematisch. Elke zes weken staat een ander thema centraal. Deze thema's proberen we zoveel mogelijk af te stemmen met de peuterspeelgroep en groep 3-4. De kerndoelen van SLO zijn leidend in ons onderwijs aan de kleuters, deze worden spelenderwijs aangeboden. We werken met de methode Kleuterplein.

Terug naar boven