Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons sterk team van leraren heeft veel kennis en expertise in huis. Hiervan maken we optimaal gebruik. Waar nodig halen we ook kennis uit onze samenwerking met de ander scholen binnen ons bestuur en de samenwerkingsverbanden zoals het regionaal samenwerkingsverband Passend onderwijs waar onze school bij is aangesloten
In de kleutergroepen bieden we het onderwijs doelgericht in thema's aan. Dit zijn thema's die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen. We bieden o.a. activiteiten aan gericht op de grove en fijne motoriek, tekenontwikkeling, beginnende geletterdheid, rekenvaardigheden, ruimtelijke oriëntatie en tijdsoriëntatie. Dit alles doen we in een rijke spelomgeving omdat je tijdens het spelen ontzettend veel leert en veel vaardigheden ontwikkelt. In de kleutergroepen observeren we de ontwikkeling van de kinderen om ze zo goed te kunnen volgen. We zorgen voor een breed aanbod wat aansluit op de overgang naar groep 3. We werken met thema's uit Kleuterplein.
Doelgericht leren doe je niet alleen binnen aan een bureau. Waar mogelijk laten we onze leerlingen buiten leren en verwerken. Beweging is essentieel voor concentratie en regulatie en de natuur is een natuurlijke rustbrenger. We brengen balans terug tussen stilzitten en bewegen, hoofd en lijf, denken en doen.
Passend Onderwijs
Elke leerling heeft recht op goed onderwijs, het liefst op een school in de buurt. Daarbij moet ook de extra ondersteuning kunnen geven die sommige leerlingen nodig hebben. Om dat te realiseren werken schoolbesturen, gemeenten en de betrokken organisaties in de regio Breda samen.
De basisscholen in de regio Breda en omgeving (regio PO-30-03) vormen een samenwerkingsverband: het regionaal samenwerkingsverband Breda en omgeving. Dat zijn niet alleen de scholen in de gemeente Breda, maar ook die in Chaam (deel van de gemeente Alphen-Chaam), Baarle-Nassau, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Oosterhout en Zundert. De besturen van de scholen in dit gebied hebben afgesproken samen ervoor te zorgen dat alle kinderen in de regio de juiste onderwijskansen krijgen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.rsvbreda.nl.
Wat is passend onderwijs?
Alle leerlingen verdienen een plek op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen. In het schoolondersteuningsprofiel van onze school beschrijven wij hoe bij ons de basisondersteuning eruit ziet en welke extra ondersteuning wij kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn trots op onze school, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Onze ontwikkelthema's voor de komende tijd zijn:
- intensieve samenwerking met psg 't Peuterbos; een soepele overgang en vroege aansluiting op specifieke onderwijsbehoeften
- focus op woordenschatonderwijs, met name aan anderstaligen en leerlingen met een taalachterstand;
- leerlingen mede-eigenaar maken van hun eigen ontwikkeling;
- vroeg signaleren van begaafdheid;
- rijke en uitdagende speel-leeromgeving voor het jonge kind
We werken op school nauw samen met peuterspeelgroep 't Peuterbos. Dit houdt in dat er regelmatig overleg is tussen de pedagogische medewerkers van de peuterspeelgroep en leraren van groep 1/2. Daarnaast organiseren we activiteiten waar groep 1/2 en de peuterspeelgroep samen aan deelnemen.
We werken in de groepen 1 en 2 thematisch. Elke zes weken staat een ander thema centraal. Deze thema's proberen we zoveel mogelijk af te stemmen met de peuterspeelgroep en groep 3-4. De kerndoelen van SLO zijn leidend in ons onderwijs aan de kleuters, deze worden spelenderwijs aangeboden. We werken met de methode Kleuterplein.