Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op CBS de Fontein vinden we het van groot belang om de
ontwikkeling van onze leerlingen op verschillende vakgebieden te volgen en te
monitoren. Om dit te realiseren, maken we gebruik van een combinatie van
methodetoetsen en CITO-toetsing.De gebruikelijke methodetoetsen zijn specifiek ontworpen om
de voortgang van onze leerlingen binnen de diverse vakgebieden te meten. Deze
toetsen bieden waardevolle inzichten in hoe elk kind zich ontwikkelt en
presteert op zijn of haar eigen niveau.Naast de methodetoetsen nemen we ook twee keer per jaar een
CITO-toets af. We maken hierbij gebruik van de nieuwste versie van CITO,
namelijk "CITO Leerling in Beeld" en "Kleuter in Beeld".
Deze toetsen stellen ons in staat om de voortgang van onze leerlingen in een
breder perspectief te plaatsen en zorgen voor een goede doorgaande leerlijn van
groep 1 tot en met 8.Het combineren van methodetoetsen en CITO-toetsing stelt ons
in staat om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van elke
leerling. Dit helpt ons niet alleen om de sterke punten van onze leerlingen te
identificeren, maar ook om eventuele ondersteuningsbehoeften tijdig te
signaleren en hierop in te spelen. Het welzijn en de groei van onze leerlingen staan
centraal bij alles wat we doen op CBS de Fontein.
In groep 8 doorlopen onze leerlingen een traject voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. In november maken ze toetsen als onderdeel van ons leerlingvolgsysteem voor groep 8, wat helpt om een goed beeld te krijgen van hun schoolloopbaan. Deze gegevens worden verwerkt in het overstapdossier en leiden tot een voorlopig advies, dat in januari wordt gegeven.
Begin februari hebben de leerlingen de doorstroomtoets. Halverwege maart wordt het definitieve advies bekendgemaakt. Tussen 24 en 30 maart 2025 kunnen de leerlingen zich aanmelden bij een middelbare school.
Nu meldt iedereen zich tegelijk aan, wat de kans op een plek op de school van hun keuze vergroot. De periode tussen het voorlopig advies en de doorstroomtoets is korter, waardoor de meting van de cognitieve vaardigheden van de leerlingen minder beïnvloed kan worden, wat bijdraagt aan gelijke kansen voor alle leerlingen.
Om ouders en leerlingen alvast te helpen oriënteren op de overstap naar het voortgezet onderwijs, voeren we eind groep 7 pre-voorlopig adviesgesprekken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze visie op sociale opbrengsten, geïnspireerd door Vreedzaam en Rots & Water, integreert respect, sociale vaardigheden, balans, betrokkenheid, inclusie en communicatie, allemaal binnen het kader van christelijke normen en waarden. We streven naar veerkrachtige, empathische individuen die de wereld met vertrouwen en respect tegemoet treden, met een blijvende impact op de samenleving.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.