Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Met de methode Kleuterplein worden diverse vakken en ontwikkelingsgebieden behandeld, waaronder:
1. Taal en Woordenschat: Taalontwikkeling en het vergroten van de woordenschat.
2. Rekenen en Wiskunde: Fundamentele rekenvaardigheden en getalbegrip.
3. Motoriek: Motorische ontwikkeling en bewegingsvaardigheden.
4. Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Het stimuleren van sociaal gedrag en emotieregulatie.
5. Beginnende Geletterdheid: Voorbereiding op leesvaardigheid.
Kleuterplein is ontworpen om kleuters een brede basis te bieden voor hun verdere ontwikkeling op deze gebieden.
Binnen CBS de Fontein hanteren we verschillende ondersteuningsniveaus:
- Ondersteuningsniveau 1: De leerkracht biedt basisondersteuning in de groep, waarbij het aanbod wordt aangepast aan de behoeften van de leerling.
- Ondersteuningsniveau 2: De leerkracht biedt extra ondersteuning in de groep, zoals verlengde instructie of gedragsinterventies, in overleg met collega's.
- Ondersteuningsniveau 3: Een interne deskundige biedt extra ondersteuning buiten de klas, bijvoorbeeld op het gebied van lezen.
- Ondersteuningsniveau 4: Na extern onderzoek vanuit het samenwerkingsverband wordt speciale zorg geboden.
We streven ernaar om de ondersteuning geleidelijk af te bouwen, zodat de leerling weer kan deelnemen aan het reguliere onderwijsaanbod. Onze ondersteuning is op maat en wordt in nauw overleg met de leerling, ouders en leerkracht vormgegeven.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities voor de komende jaren om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te begeleiden:
- Verbetering van rekenonderwijs
- Vastleggen en borgen van schoolstructuur
- Versterking van leerkrachthandelen en professionele cultuur
- Ontwikkeling van een schoolbrede visie op gedrag
- Verbetering van leesonderwijs (technisch en begrijpend)
- Herziening van sociale en emotionele methode
- Borgen en vastleggen van Teach Like a Champion-doorgaande leerlijn.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.