Christelijke Basisschool de Bongerd

Patrijs 28 -29 2986 CA Ridderkerk

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Bongerd
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Bongerd
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Bongerd
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Bongerd
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Bongerd

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Bongerd bestaat uit enthousiaste, professionele mensen die elke dag weer op zoek gaan naar wat er nodig is om uw kind te laten groeien. Growing together! Naast de groepsleerkrachten hebben we een native speaker op De Bongerd, een leerkracht voor bewegingsonderwijs en een leerkracht die één dagdeel in de week de plusleerlingen extra begeleidt.

Daarnaast hebben wij ook twee rekenspecialisten en een taal-leesspecialist in school. Deze leerkrachten zijn om de week roostervrij, zodat zij op deze gebieden extra kunnen ondersteunen en beleid kunnen uitvoeren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De afgelopen jaren is in het basisonderwijs het vinden van vervanging bij ziekte van leerkrachten een toenemend probleem. Om het voor u als ouder helder te maken hoe wij de vervanging regelen, kunt u hieronder het beleid bij ziektevervanging lezen.

Eerst wordt de duo-leerkracht van de groep benaderd. Zij/hij is een vertrouwd gezicht voor de kinderen. Daarna doen we een beroep op parttimers en de onderwijsassistenten van de school. Mocht dit niet lukken dan verdelen we de leerlingen over de andere groepen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle kinderen krijgen les van Miss Marian, onze native speaker. Engels neemt een belangrijke plaats in op De Bongerd.De gymlessen worden verzorgd door onze vakleerkracht in sporthal Drievliet.

Onze taal-leescoördinator voert activiteiten uit gericht op taalonderwijs in de breedste zin van het woord. Taalonderwijs is terug te vinden in alle vakken die op school aanbod komen. De taalcoördinator houdt zich bezig met de kwaliteit van het taalonderwijs, ziet erop toe dat het taalonderwijs op een verantwoorde manier wordt vastgelegd en dat veranderingen planmatig verlopen.

De taalcoördinator enthousiasmeert. We proberen voor al onze kinderen een manier te vinden om lezen leuk te maken.

De rekenspecialisten voeren activiteiten uit gericht op het rekenonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vakken zijn niet altijd in uren te "vangen". Sociale redzaamheid bijvoorbeeld komt gedurende de dag regelmatig terug. Taal komt bij alle vakken terug. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Bongerd werken we Handelingsgericht. De uitgangspunten van handelingsgericht werken zijn:

1.De onderwijsbehoeften van de leerlingen staat centraal

2.Er vind afstemming plaats tussen het kind en zijn omgeving.

3.De leerkracht doet ertoe.

4. Positieve aspecten zijn van grootbelang.

5. Constructieve samenwerking tussen school en ouders.

6. Doelgericht werken.

7. De werkwijze van school is systematisch en transparant.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op CBS De Bongerd kunnen leerlingen met een fysiek/medische achtergrond geplaatst worden in een klas. Fysieke en medische hulpvragen kunnen betrekking hebben op hulpvragen met het gehoor, gezicht, spraak, motorische problemen en anders (bijvoorbeeld epilepsie). Het welbevinden van de leerling is hierbij het centrale uitgangspunt; een leerling moet zich ten alle tijden gelukkig voelen bij ons op school. De specifieke onderwijsbehoeften van de leerling worden samen met ouders, leerkrachten en IB-er op alle (leer)gebieden in beeld gebracht. 

School beschikt over de volgende competenties:
? Begeleiding van een kind met motorische beperkingen in een rolstoel
? Begeleiding van een kind met een medisch aangetoond zindelijkheidsprobleem, mits zehierbij ondersteund wordt door buitenaf (ouders, opa’s, oma’s, etc. als vangnet)
? Begeleiding van een kind met een visuele beperking
? Begeleiding van een kind met een auditieve beperking
? Begeleiding van een kind met epilepsie
? Begeleiding van een kind met suikerziekte
? school heeft een aangepaste toiletWanneer een leerling gebruik moet maken van medicatie is dit ten alle tijden onder de verantwoording van ouders. In principe voeren de leerkrachten geen medische handelingen uit; mits hiervoor het medicijnprotocol ondertekend is. Ook wordt er, in samenspraak met ouders, een medisch draaiboek opgesteld. Hierin staan alle noodzakelijke feiten omschreven die van belang zijn omtrent de medische achtergrond van een leerling. Op school is een nauwe samenwerking met Kid&Fit en de fysiotherapeut. Ook wordt er een dagdeel per week  logopedie van logopedie “De Praatstoel” binnen de school verzorgd.

Op dit gebied heeft het team de ambitie uitgesproken de zorg die zij al bieden aan deze leerlingen te verdiepen en te continueren door externe hulp. Daarnaast vindt het team het van belang om bij nieuwe zorgleerlingen eerste in kaart te brengen wat de specifieke zorg moet zijn om vervolgens als team een keuze te maken of wij die zorg kunnen garanderen.

CBS De Bongerd is een school waar extra ingezet wordt op een positief welbevinden, een reëel zelfbeeld, omgangsvormen en normen en waarden. Er heerst een sterk pedagogisch klimaat. Er is ‘rust, reinheid en regelmaat’. Er wordt krachtig ingezet op de relatie en onderlinge communicatie (driehoek school-ouders-leerling).Op CBS De Bongerd werken we vanuit de methode “Kwink”  aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Hierbij maken we ook gebruik van de methode “ Tref”  en hanteren we 7 positief geformuleerde schoolafspraken. Om leerlingen in hun sociaal emotionele ontwikkeling te volgen wordt in de kleutergroepen gebruik gemaakt van het ontwikkelingsvolgmodel “Mijn Kleutergroep”  en vanaf groep 3 t/m groep 8 wordt Leerling in beeld! ingevuld. Er is een gedrags- en pestprotocol waarin alle afspraken zijn opgenomen. Binnen de school is een vertrouwenspersoon en aandachtsfunctionaris aanwezig. Wekelijks worden er gymlessen aan de groepen 3 t/m 8 gegeven door een vakdocent. Wekelijks is de schoolcontactpersoon van wijkteam Ridderkerk een dagdeel binnen de school.

Op CBS De Bongerd willen we een teamscholing gaan volgen voor sociale vaardigheden en  Rots&Water. En het team heeft de intentie om een leerkracht op te leiden tot gedragscoach.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kleuters die voor het eerst de school binnenstappen, krijgen te maken met veel nieuwe indrukken. We zorgen voor een schoolklimaat waarin elk kind zich veilig voelt. Daarom ligt bij jongste kleuters de nadruk vooral op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Al spelend maken de kleuters kennis met hun nieuwe omgeving en met elkaar.

Bij de oudste kleuters gaat het spelenderwijs ontwikkelen door. Bij de oudste kleuters is er een opbouw in aanbod zodat de kinderen stapje voor stapje toegroeien naar de voorwaarden voor groep 3.

In de kleutergroepen wordt veel gewerkt in kleine en grote kringen. In de grote kring ligt de nadruk op gezamenlijke activiteiten zoals bijvoorbeeld de dagopening, Bijbelse geschiedenis en muzikale activiteiten. De kleine kringen zijn vooral gericht op het aanbieden van korte, gerichte activiteiten, waarbij de aandacht voor het individuele kind centraal staat. 

We werken in de kleutergroepen aan de hand van uitdagende thema’s die adaptief aangeboden worden. Dit houdt in dat de eigen inbreng van de kinderen wordt gestimuleerd om op die manier de betrokkenheid van elk kind te vergroten.

De inbreng van de kinderen kan medebepalend zijn voor het verloop van een thema. Elk kind kan op eigen niveau deelnemen aan de activiteiten en iets kiezen wat bij zijn of haar interesse past. Binnen het thema komen alle kernactiviteiten aan bod. 

We proberen de zelfstandigheid van de kinderen te bevorderen door het gebruik van een kiesbord. Bij binnenkomst in het lokaal kiest elk kind een activiteit op het kiesbord en gaat meteen aan de slag. De leerkracht heeft hierbij een sturende rol. Er wordt gespeeld en geknutseld aan tafels en in uitdagende themahoeken. Al spelend komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. Denk hierbij aan reken- en taalactiviteiten, constructiespel, beeldende activiteiten, lees-schrijfactiviteiten en rollenspel. 

Door middel van observaties houden we de ontwikkeling van elk kind goed in de gaten en proberen hierbij zo goed mogelijk aan te sluiten. We maken hiervoor gebruik van het leerlingvolsysteem “Mijn kleutergroep”.

Daarnaast hebben we een nauwe samenwerking met SKR en de peutergroep die gehuisvest is in de school;

´De Speelboom, playing together!´

De Speelboom is een peutergroep waar kinderen vanaf 2½  jaar een aantal dagdelen per week komen spelen, samen met twee juffen. Er wordt gewerkt met thema's. De kinderen maken op die manier spelenderwijs kennis met de dagelijkse gang van zaken op school, waardoor op vierjarige leeftijd de stap naar de basisschool niet meer zo groot is. Daardoor is er sprake van een warme aansluiting tussen de peuterspeelzaalgroep en groep 1.

Uniek in deze groep is dat de kinderen ook kennis maken met Engels. Op De Bongerd wordt VroegVreemde Talenonderwijs (vvto) gegeven. In de peutergroep wordt spelenderwijs gewerkt aan de woordenschat en spreekvaardigheid. Deels wordt dit gedaan door de leerkracht, deels door onze "Native Speaker".

De Speelboom is een onderdeel van Kinderopvang S-K-R in samenwerking met PCPO. Meer informatie over onze peuterspeelgroep kunt u vinden op de website van S-K-R vinden.  

Terug naar boven