Het team van CBS de Bongerd stelt zich tot belangrijkste doel:
“Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode veilig kunnen voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen”.
In 2021 is het Gedragsprotocol opnieuw herschreven. Dit gedragsprotocol is ontwikkeld in samenwerking met de leerkrachten van CBS de Bongerd en dient als leidraad bij ongewenst, grensoverschrijdend gedrag van de leerlingen. CBS De Bongerd wil een veilige school zijn voor haar leerlingen, leerkrachten, vrijwilligers en voor iedereen die op wat voor manier betrokken is bij onze school. Kinderen voelen zich veilig wanneer:
- Ze zich beschermd weten.
- Ze voelen dat ze er mogen zijn.
- Ze gezien en gehoord worden.
- Ze weten dat ze goed zijn zoals ze zijn, dat ze oké zijn.
Daartoe zullen de volwassenen (lees leerkrachten, ouders en vrijwilligers) afspraken moeten maken, waarbij als eerste voorwaarde geldt dat ze zichzelf aan deze afspraken zullen moeten houden en ten tweede dat ze consequent moeten zijn in het navolgen van deze afspraken naar de kinderen. Het team is er unaniem van overtuigd dat dit een erg belangrijke voorwaarde is. Echter, om dit te bereiken zullen het team, de ouders en de kinderen samen deze afspraken moeten respecteren.
Ondanks dat er op De Bongerd gebruik wordt gemaakt van het Gedragsprotocol is pesten nooit helemaal te voorkomen. Naast het Gedragsprotocol kent de Bongerd het Pestprotocol. Het Pestprotocol houdt zich vooral bezig met het antwoord op de vraag 'hoe te handelen bij structureel pestgedrag'.
- Door duidelijk te zijn wat onze regels en afspraken zijn, kunnen leerkrachten de kinderen en kinderen elkaar, als er zich ongewenste situaties voordoen, aanspreken op deze regels en afspraken. Het is niet de bedoeling dat ouders andermans kinderen aanspreken op hun gedrag, tenzij het een noodsituatie betreft. Een noodsituatie is een situatie die direct gevaar oplevert voor leerlingen, leerkrachten en omstanders.
- Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan!
Het Gedragsprotocol en het Pestprotocol kunt u terugvinden op onze site.
Naast het hanteren van ons protocol vinden we het heel belangrijk dat we preventief werken aan het voorkomen en terugdringen van gedrags- en/of pestproblemen. Uit onderzoek blijkt dat een schoolbrede aanpak het meeste effect resulteert.
- We werken met de afspraak van de week.
- We besteden aandacht aan de gouden, zilveren en bronzen weken.
- Vijf keer per schooljaar organiseren we spelletjesmomenten in de groep.
- We signaleren met het observatiesysteem leerling in beeld! en een sociogram. Deze instrumenten worden twee keer per jaar afgenomen.
- We werken met de methode Kwink. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Deze methode kan ingezet worden in de groepen 1 tot en met 8.