Openbare Basisschool De Reijer

Prinsenstraat 74 2983 CL Ridderkerk

  • In de schoolbibliotheek kunnen alle leerlingen van de school (van kleuter tot groep 8) hun leesontwikkeling stimuleren.
  • Spelen, sporten, ontspannen....Ons plein heeft voor elk kind wat wils.
  • Yes Kinderopvang verzorgt de BSO op de Reijer. Kinderen blijven in de vertrouwde omgeving die toch anders wordt ervaren
  • De gymzaal biedt fantastische mogelijkheden voor geweldige lessen en mooie activiteiten.
  • Onze kinderen werken buiten de groep. Ze leren zo zelfstandig te werken, samen te werken en zelf oplossingen te bedenken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toelichting op de resultaten Eindtoets basisschool De Reijer
De Reijer neemt deel aan de eindtoets Basisonderwijs en heeft gekozen voor Route 8. 
In het overzicht van de resultaten ziet u dat de Reijer in schooljaar 2020-2021 een score heeft behaald van 213,0. 
Dit is ruim boven het landelijke gemiddelde. Het schooljaar 2021-2022 scoorde De Reijer rond het landelijk gemiddelde. 
Ons streven is jaarlijks rondom of boven het landelijk gemiddelde te scoren. Dat is voor De Reijer een reële ambitie. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De openbare scholen van Ridderkerk hebben afgesproken geen tussenresultaten te plaatsen.

Niet omdat er bezwaar is om deze getallen te publiceren, maar omdat niet alle getallen eenduidig met elkaar te vergelijken zijn.

Uiteraard worden de tussenresultaten intern heel nauwkeurig geanalyseerd op individueel, groepsniveau en schoolniveau.

Dit gebeurt ook jaarlijks met het College van Bestuur.

Voorts worden de tussenresultaten jaarlijks opgestuurd naar de inspectie op basis waarvan mede de kwaliteit van de school bepaald wordt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Reijer hanteert een procedure die is vastgelegd in een kwaliteitskaart. Dit beschrijft het proces vanaf het voorlopig advies in groep 7 tot en met het definitieve schooladvies in groep 8. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten.

Voorwaardelijk aan leren en ontwikkelen is een veilige en prettige omgeving. Zonder deze basis kunnen we niet het optimale onderwijs geven. 
De Reijer betrekt alle partners hierbij met als doel het creëren van een veilige en fijne schoolomgeving voor kinderen, ouders en leerkrachten. 
Jaarlijks vragen we onze leerlingen uit de groepen 5-8 anoniem hoe zij De Reijer ervaren aan de had van een vragenlijst. Hieruit blijkt dat: 

-Kinderen De Reijer gemiddeld waarderen met een 8,4.
-Kinderen op De Reijer weinig tot geen ervaring hebben met gepest worden.
-Kinderen op De Reijer heel tevreden zijn met hun leerkracht en de wijze van begeleiding en instructie. 

We streven ernaar dat alle kinderen op De Reijer dagelijks met veel plezier naar hun school toe gaan. 
Alleen dan kunnen we alles uit de kinderen halen wat er in zit en kan elk kind op De Reijer zijn eigen top halen op alle gebieden.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • De Reijer biedt veiligheid
  • Onze leerlingen groeien
  • Leerlingen zeer tevreden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven