IKC Rheezerveen

Bouwmansweg 3 7797 HM Rheezerveen

  • Schoolfoto van IKC Rheezerveen
  • Schoolfoto van IKC Rheezerveen
  • Schoolfoto van IKC Rheezerveen
  • Schoolfoto van IKC Rheezerveen

Het team

Toelichting van de school

Het schooljaar 2024-2025 werken we met de volgende groepen:

  • Dagopvang KDV De Beestenboel: Juf Esmee
  • Peuterspeelzaal: Juf Sharon
  • Groep 1-2: Juf Marjan en juf Marlien
  • Groep 3-4-6: Juf Marlien en juf Kaylee
  • Groep 5-6: Juf Kaylee 
  • Groep 5-7-8: Juf Stephanie

Daarnaast zijn er een kwaliteitscoördinator, een onderwijsassistent en twee pedagogisch medewerkers werkzaam op IKC Rheezerveen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms kan een leerkracht afwezig zijn. Bijvoorbeeld vanwege ziekte of verlof. We proberen dan altijd vervanging te regelen, omdat we het belangrijk vinden dat kinderen geen onderwijstijd missen. Voor het inzetten van de vervanging hebben we de volgende afspraken:

  1. We nemen contact op met de vervangingspool van ObT.
  2. Als het ObT geen vervanger beschikbaar heeft zullen we intern naar een oplossing zoeken. 
  3. Lukt dat ook niet? Dan bepaalt de directeur hoe we dit oplossen. Dit kan zijn door een een vakdocent, kunstenaar in te zetten voor een dag. Soms verdelen we de kinderen tijdelijk over andere groepen. Als het echt niet anders kan, dan sturen we de kinderen naar huis. We proberen dit altijd zo snel mogelijk aan u als ouders door te geven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC Rheezerveen richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van kinderen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze kinderen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. In lijn met het Masterplan Onderwijs (mei 2022) hechten we veel waarde aan de kernvakken lezen, taal, rekenen en burgerschap.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 is er veel ruimte voor begeleid spel in de hoeken en voor vrij spel binnen en buiten. Middels verschillende thema's (van o.a. de Kleuteruniversiteit en Blink) wordt er gewerkt aan verschillende doelen (leerlijnen van ParnasSys). In de week zijn er een aantal momenten in waarop de kinderen samenkomen in de kring om gerichte activiteiten te doen op het gebied van bijvoorbeeld taal en rekenen. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De kernvakken rekenen, taal/spelling en (begrijpend) lezen staan centraal in ons onderwijs. We geven de kinderen de benodigde basiskennis- en vaardigheden mee om goed te kunnen functioneren in de maatschappij en in het vervolgonderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De ondersteuningsstructuur 

We streven ernaar, dat ieder kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Op IKC Rheezerveen stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. We werken handelingsgericht (HGW). De leerkrachten stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken en het niveau van de kinderen in de groep, dit wordt gedaan middels summatief en formatief handelen. Wanneer na analyse blijkt dat kinderen tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben dan wordt dit weggezet in de weekplanning (ondersteuningsniveau 2). Bij ondersteuning op ondersteuningsniveau 3 wordt er een hulpplan opgezet. Zowel op ondersteuningsniveau 2 als 3 ontvangen de kinderen pre-teaching dan wel extra instructie van de onderwijsassistent of leerkracht.

Op IKC Rheezerveen volgende we de ontwikkeling van kinderen voortdurend. Doel hiervan is het zo vroeg mogelijk signaleren van ontwikkelings- en leerachterstanden. Ook als er sprake blijkt te zijn van een voorsprong, proberen we een ander, passend aanbod te bieden. Onze kwaliteitscoördinator coördineert, adviseert en coacht bij het vormgeven van dat wat nodig is om tegemoet te komen aan specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen. Op een aantal vaste momenten in het jaar (januari en juni) worden landelijk genormeerde toetsen (Diatoetsen) afgenomen voor rekenen, taalverzorging, lezen en woordenschat in groep 3 - 8. Deze gegevens vormen samen met de methodetoetsen, onze observaties, vragenlijst Kindbegrip!, SIDI PO, en gespreksgegevens de basis voor het formuleren van de onderwijsbehoeften van de kinderen. Al deze gegevens worden verzameld in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. 

Samenwerkingspartners van IKC Rheezerveen zijn onder andere Samen Doen, GGD Ijsselland en het SWV Vaart, Veld en Vecht. Door deze samenwerking kunnen wij gebruik maken van onderstaande diensten: 

  • Consultatiegesprekken   

Wanneer de ontwikkeling van uw kind vragen of zorgen oproept overlegt de leerkracht met de kwaliteitscoördinator. Er kan dan een consultatie aangevraagd worden bij de orthopedagoog van Chrono. Hiervoor wordt u als ouder altijd uitgenodigd. Tijdens een consultatiegesprek wordt besproken wat nodig is om beter tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften. Soms kan het zijn dat er een observatie en/of onderzoek nodig om meer informatie te verzamelen. 

  • Ondersteuningsteam?

In het ondersteuningsteam worden vragen van school en/of ouders die breder zijn dan alleen het cognitieve vlak besproken. In het ondersteuningsteam zijn altijd de kwaliteitscoördinator en een CJG-medewerker (jeugdverpleegkundige van de GGD en/of schoolmaatschappelijk werker van Samen Doen) aanwezig. De ouders worden uitgenodigd voor de bespreking. Afhankelijk van de vraag, kunnen?ook andere deskundigen uitgenodigd worden.?

  • ?Talentenklas/ Manifesto en de Klusklas  

Het samenwerkingsverband afdeling Coevorden-Hardenberg organiseert jaarlijks twee plusklassen met de naam Manifesto. Dit zijn klassen voor kinderen die meer- en hoogbegaafd  zijn. Zij komen iedere week op woensdag bij elkaar op een basisschool. Hierbij gaat het om de kinderen uit de groepen 5, 6 ,7 en 8. De kinderen krijgen opdrachten mee om op hun eigen school aan verder te werken. Doel is het leren leren en om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten. Chrono en het Vechtdal College hebben samen de  talentenklas. In de talentenklas wordt extra leerstof aangeboden voor kinderen uit groep 8 die daarvoor in aanmerking komen. De extra activiteiten worden zowel in Hardenberg als Dedemsvaart georganiseerd in een gebouw van  het Vechtdal College. Ook is er op deze wijze de klusklas: kinderen uit groep 8 die met name vanuit de praktijk leren, komen hiervoor in aanmerking.  

  • Jeugdgezondheidszorg GGD

Vanuit GGD Ijsselland is Joke Muis contactpersoon voor de ouders en medewerkers van IKC Rheezerveen. Joke is jeugdverpleegkundige bij GGD IJsselland. In de basisschoolperiode worden kinderen twee keer uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek: wanneer het kind ongeveer 5,5 jaar en 9 jaar oud is. Kinderen worden ook uitgenodigd voor vaccinaties. Meer informatie over deze vaccinaties vind je op www.ggdijsselland.nl/rijksvaccinatieprogramma.

Leeftijd van 5,5 jaar

Als je kind 5,5 jaar is, doen we een gezondheidsonderzoek op het consultatiebureau. Tijdens deze afspraak kijken we samen naar de groei en de (motorische) ontwikkeling van je kind. De doktersassistente meet en weegt je kind en doet een ogentest en gehoortest. Vooraf aan dit onderzoek vul jij als ouder/verzorger een vragenlijst in via het ouderportaal Mijn Kinddossier.

Leeftijd van 9 jaar

Als je kind 9 jaar is, doen we een gezondheidsonderzoek bij je kind op school. De doktersassistente meet de lengte en het gewicht van je kind (met kleren aan, schoenen uit). Soms doen we ook een ogentest. Bij dit onderzoek hoef je als ouder/verzorger niet aanwezig te zijn. Vooraf aan het onderzoek vul je thuis een vragenlijst in via het ouderportaal Mijn Kinddossier. Na afloop ontvang je daar ook de resultaten van het onderzoek. Zijn er onderwerpen waarover je een keer met ons in gesprek wil? Geef dit dan aan in de vragenlijst.

Tussendoor een vraag?

Wij zijn er voor jou en je kind! Heb je vragen over thuis, school, gezond opgroeien of opvoeden? Laat het ons weten, we denken graag met je mee. Je kunt een vraag stellen via het formulier op onze website of binnenlopen tijdens het inloopspreekuur op het consultatiebureau. Kijk op www.ggdijsselland.nl/contactjeugdgezondheidszorg voor meer informatie. Je kunt ons ook bellen via 088 443 07 02. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 - 17.00 uur.

Informatie over opvoeden en opgroeien

Ben je op zoek naar actuele en betrouwbare informatie over opvoeden en opgroeien? Download dan de GroeiGidsApp via de AppStore of Google Play Store. In de loop van dit jaar kun je via deze app ook anoniem al je vragen over opvoeden en opgroeien stellen via de chat. Super handig dus!

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie voor het komende jaar is om de basis verder te versterken zodat alle kinderen profiteren van goed onderwijs. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de opvang en peuterspeelzaal van 'KDV De Beestenboel' wordt er gewerkt met een rijk aanbod vanuit Uk en Puk. Het reguliere aanbod wordt aangeboden in twee ochtenden peuterspeelzaal. Als de kinderen 3,5 jaar zijn, starten we met het 'pleuteren': deze kinderen gaan eens per maand met hun leeftijdsgenootjes en hun bekende leidster een uur 'op visite' bij groep 1-2. Zo kunnen ze alvast wennen.  

Er zijn kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal, rekenen, motoriek of de sociaal- en emotionele ontwikkeling (kinderen met een VVE-indicatie). Voor deze kinderen bieden we het VVE-traject. Dit traject houdt in dat peuters vier ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal komen. Zo wordt er extra aanbod gegeven om de gebieden die meer aanbod nodig hebben te stimuleren.

Terug naar boven