Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De leerlingen ontvangen twee maal per jaar een rapport (februari en juni/juli). Voorafgaand aan het opmaken van de rapporten worden de kinderen getoetst. De resultaten van de toetsen worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem.
Wanneer het LVS naar de actuele situatie is bijgewerkt, wordt de School Zelfevaluatie opgesteld. De SZE levert overzichten per groep en per vakgebied (lezen, taal en rekenen) op.
Deze worden, na analyse, in de groepsbespreking besproken met de leerkrachten en in de teamvergadering met het team. Analyses en besprekingen kunnen tot interventies leiden. Wanneer er interventies plaatsvinden, wordt na enige tijd bekeken of deze de gewenste effecten sorteren.
• Aan het eind van groep 7 stelt de leerkracht een ‘potloodadvies’ op. Dit advies is een eerste indicatie voor de keuze van het type voortgezet onderwijs.
• Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets, in ons geval is dat de Cito-doorstroomtoets.
• Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van de leerkracht van groep 8.
• In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets.
• In maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.
• Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
• Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo)
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Veiligheid is een basisvoorwaarde om je te kunnen ontwikkelen. Leerkrachten, kinderen en ouders leveren een bijdrage aan een veilig klimaat voor alle kinderen.
Wij leven niet alleen. Samenleven vraagt dat wij de ander als anders, maar altijd als gelijkwaardig accepteren en dat wij sociaal vaardig zijn. Daarom besteedt De Holtbanck aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.