Basisschool Sint Mauritius

Haverweg 16 6991 BS Rheden

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Resultaten doorstroomtoets

Elk jaar kunt u op Vensters de gemiddelde score van de centrale eindtoets van het voorgaande jaar inzien, afgelopen jaar was dat de doorstroomtoets. Deze score vergelijken we met onze eigen ambities en de ondergrens die de Onderwijsinspectie hanteert. Op basis hiervan trekken we conclusies en plannen we activiteiten om de kwaliteit van ons onderwijs te behouden of verder te verbeteren.

Afgelopen 3 jaar heeft 89,4 % van de leerlingen het 1F niveau bepaald. Dat ligt boven de signaleringswaarde van de inspectie maar onder ons ambitieniveau. Wij streven ernaar om minimaal 95% van de kinderen op het 1F niveau uit te laten stromen.

De afgelopen 3 jaar heeft 41,7 % van de leerlingen het 2F/1S niveau behaald. Dit ligt onder de signaleringswaarde van de inspectie. Het valt ons op dat we voor Lezen en Taal wel boven de signaleringswaarde scoren, maar dat met name een te laag percentage leerlingen uitstroomt op het 1S niveau. We hebben geconcludeerd dat afgelopen jaar de methode Pluspunt niet op de juiste wijze is ingezet in de hogere groepen. We hebben hiervoor een verbeterplan voor het schooljaar 2024-2025 opgesteld.

 



 



 



 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken gebruik van de Leerling in Beeld toetsen van CITO. Alle kinderen nemen deel aan deze toetsen. 



De resultaten van de Leerling in Beeld (LIB) toetsen worden zowel op groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses helpen ons om inzicht te krijgen in de leerprestaties van onze leerlingen en de effectiviteit van ons onderwijsaanbod.


Groepsniveau

Op groepsniveau bekijken we de resultaten om te zien hoe de leerlingen binnen een specifieke groep presteren. Dit stelt leerkrachten in staat om:




  • Leerlingen te vergelijken en te bepalen waar extra ondersteuning nodig is. In de bovenbouw betrekken we de kinderen actief in dit proces. Samen met de leerkracht en ouders reflecteren zij op de behaalde leerwinst en de gestelde doelen. Dit stimuleert de betrokkenheid van de kinderen bij hun eigen ontwikkeling en maakt hen bewuster van hun leerproces.

  • Gezamenlijke doelstellingen voor de groep vast te stellen en te evalueren.

  • Effectieve onderwijsmethoden te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de groep.


Schoolniveau

Op schoolniveau worden de resultaten geanalyseerd om bredere trends en patronen te identificeren. Dit helpt ons om:




  • De algehele prestaties van de school te monitoren en te verbeteren.

  • Beslissingen te nemen over professionalisering en scholing van leerkrachten.

  • Informatie te delen met ouders en andere betrokkenen over de voortgang van de school.



Door deze gestructureerde aanpak zorgen we ervoor dat we gericht kunnen werken aan de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van elk kind.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de leerlingen aan het eind van het schooljaar een pre-advies. Dit pre-advies is gebaseerd op de observaties en bevindingen van de leerkracht (en), de behaalde resultaten op methodetoetsen en resultaten van de toetsen van 'leerling in beeld' van Cito. 



In groep 8 maken de leerlingen in november de 'leerling in beeld B8' toetsen. In december krijgen de leerlingen het voorlopige advies. Ook dit advies is gebaseerd op de observaties en bevindingen van de leerkracht, de behaalde resultaten op methodetoetsen en resultaten van de toetsen van 'leerling in beeld'. Op 4 en 5 februari 2025 maken de leerlingen de doorstroomtoets. uiterlijk 21 maart 2025 ontvangen zij dan het definitieve advies. In de week van 24 maart 2025 moeten de leerlingen door hun  ouders aangemeld worden op een middelbare school.  


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken en -leren
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven