Basisschool Sint Mauritius

Haverweg 16 6991 BS Rheden

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Mauritius

In het kort

Toelichting van de school

De Mauritiusschool is een kleinschalige basissschool waar eigentijds onderwijs hand in hand gaat met persoonlijke aandacht. Wij werken vanuit vier pijlers aan een veilige leeromgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt:

  • toekomstgericht onderwijs - wij bereiden kinderen voor op de maatschappij van morgen
  • wij doen het samen - leerkrachten, kinderen en ouders kennen en versterken elkaar 
  • persoonlijk onderwijs - ieder kind is mede-eigenaar van zijn eigen leerproces
  • een inspirerende omgeving - wij voelen ons verbonden met de wereld om ons heen 

Alle pijlers komen samen in ons motto: de school waar je gezien wordt!  

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Kleinschaling en persoonlijk
  • Brede vorming van kinderen
  • Gezonde school
  • We doen het samen
  • Zelfbewust

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Bijna alle kinderen van onze school komen uit Rheden. 



Op onze basisschool is de leerlingpopulatie een afspiegeling van de samenleving. Kinderen uit verschillende achtergronden, afkomst en sociale lagen komen hier samen. Deze diversiteit beschouwen we als een grote meerwaarde voor ons onderwijs.



In de klas leren de kinderen niet alleen van de leerkrachten, maar ook van elkaar. Ze brengen unieke ervaringen en perspectieven mee, waardoor we een rijke leeromgeving creëren. Door samen te werken aan projecten, te discussiëren en elkaar te helpen, ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals communicatie, empathie en samenwerking.



Onze school fungeert als een mini-samenleving, waar kinderen de kans krijgen om sociale interacties aan te gaan en hun persoonlijke groei te bevorderen. We stimuleren een cultuur van respect en inclusiviteit, waarbij ieder kind zich gehoord en gewaardeerd voelt. Op deze manier bereiden we hen niet alleen voor op hun vervolgonderwijs, maar ook op een diverse en dynamische wereld.



Kortom, onze basisschool is meer dan alleen een plek voor cognitieve groei; het is een plek waar kinderen leren samen te leven en samen te werken, wat hen helpt om zich te ontwikkelen tot betrokken en verantwoordelijke burgers.



Op onze basisschool hebben we te maken met verschillende leerlingaantallen per groep, wat leidt tot zowel enkelvoudige als gecombineerde groepen. Dit jaar hebben we twee kleutergroepen, terwijl de groepen 3 en 4 enkelvoudig zijn. Voor de oudere kinderen hebben we gecombineerde groepen voor groep 5 en 6, en groep 7 en 8.



We vinden het belangrijk kinderen te begeleiden naar zelfredzaamheid en zelfstandigheid. In de combinatiegroepen leren de kinderen na een instructie zelfstandig hun opdrachten te verwerken. Ze werken met een weektaak, wat hen helpt om hun tijd effectief te beheren en hun verantwoordelijkheidsgevoel te ontwikkelen. Tijdens deze zelfwerkperiode kan de leerkracht zich richten op de andere groep, waar hij of zij extra instructie kan geven en ondersteuning kan bieden.



Een duidelijk en veilig klassenmanagement is essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten maken heldere afspraken die de kinderen ondersteunen in hun leerproces. We zetten daarbij ook de lessen van de methode KWINK in.



Daarnaast zetten we de methodiek Breinhelden in om de executieve vaardigheden van de kinderen te ontwikkelen. Deze methodiek helpt hen om beter te plannen, organiseren en prioriteiten te stellen, wat cruciaal is voor hun zelfstandigheid en leerresultaten.


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
102
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.

Terug naar boven