Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 is het onderwijs thematisch ingericht. Waar mogelijk worden echte situaties nagebootst waaraan leerervaringen worden gekoppeld. In groep 3 maken we geleidelijk de overstap naar het meer abstract werken op papier.
Aan het einde van ieder schooljaar bekijken we welke kinderen op alle ontwikkelingsgebieden aan de voorwaarden voldoen om de overstap naar de volgende groep te maken. Tijdens de oudergesprekken wordt u als ouder hierbij betrokken.
We werken met Blink lezen, dit is een geïntegreerde methode voor technisch lezen en begrijpend lezen.
U kunt hier het SOP (schoolondersteuningsprofiel) downloaden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities 2024-2025
De resultaten van het rekenonderwijs versterken, waardoor binnen een groep alle niveaus op de juiste wijze bediend worden. Extra instructie voor rekenzwakke leerlingen en extra verrijking voor rekensterke leerlingen.
Schrijfonderwijs: kinderen leren verhalen schrijven en kennen verschillende genres.
Implementatie Breinhelden, een methodiek om te werken aan executieve functies van kinderen.
De Mauritiusschool, samen met openbare basisschool Rheder Enk en kinderopvangorganisatie Puck & Co, vormt het kindcentrum Kroeseboom. Binnen dit samenwerkingsverband is een warme overdracht en een doorgaande leerlijn van groot belang voor de ontwikkeling van onze leerlingen.
We werken ook samen met Kinderopvangorganisatie het Toverbos.
Warme Overdracht en SamenwerkingPuck & Co werkt nauw samen met de C.O.O. van De Mauritiusschool om een soepele overgang te waarborgen van peuter naar kleuter. Dit gebeurt in overleg met ouders, waarbij nieuwe leerlingen grondig worden besproken. Bij eventuele zorgen kunnen er al vroegtijdig gesprekken plaatsvinden met ouders, medewerkers van Puck & Co, de intern begeleider en de schoolcontactpersoon van het Samenwerkingsverband Passend Wijs. Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt vanaf het begin van zijn of haar schoolloopbaan.
Doorgaande LeerlijnIn de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de methodiek van Inzichtelijk, waarbij leerkrachten de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig volgen op het gebied van:
- Taal (Beginnende geletterdheid)
- Rekenen (Beginnende gecijferdheid)
- Motoriek
- Sociale en emotionele ontwikkeling
Dit stelt leerkrachten in staat om samen met ouders en, waar nodig, met de C.O.O. te beoordelen of een kind klaar is voor de overgang naar groep 3.
Ondersteuning op MaatLeerkrachten kunnen snel identificeren of een kind extra ondersteuning nodig heeft, bijvoorbeeld fysiotherapie voor motorische vaardigheden of logopedie voor taalondersteuning. Deze aanvullende zorg kan op school worden geregeld en valt meestal onder het basispakket van uw zorgverzekering.