<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Al verkennend en oefenend krijgen de kinderen diverse activiteiten aangeboden die voorbereidend zijn voor het taal - en rekenonderwijs. Dit gaat spelenderwijs en de activiteiten krijgen een plek in de diverse thema's.
Al het aanbod wat plaatsvindt, wordt gepland vanuit mijnkleutergroep.nl.
Vanuit dit systeem wordt er bij de kleuters gezorgd, dat er een doelbewust en doeldekkend onderwijs plaats vindt.
De activiteiten worden voor de leerlingen in beeld gebracht op het digikeuzebord. Hierop wordt gepland door de leerkracht en de leerlingen samen.
Alle kinderen hebben wekelijks 25 uur les.
Vanaf groep 3 wordt de "overige" onderwijstijd ingevuld met o.a kringgesprekken, verwerkingstijd en zaken die vakoverstijgend zijn, waardoor deze niet specifiek weg te zetten zijn in vaste minuten.
Bij iedere aanmelding waarvan wordt verwacht dat er extra ondersteuning nodig is, wordt er gekeken naar de (on)mogelijkheden van het team van BS Meander. Indien BS Meander onvoldoende kansen ziet om deze leerling zorgvuldig te kunnen begeleiden worden de onderwijsbehoeften besproken. Er wordt in gezamenlijkheid bekeken op welke plek het beste tegemoet gekomen kan worden aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling. HGPD denken (denken in kansen en mogelijkheden) blijft altijd de centrale onderlegger in dit proces. We streven ernaar om handelingsgericht de ontwikkeling van leerkracht en kind te versterken. Daarbij continue oog hebben voor het welbevinden en de uniciteit van het kind. Gesprekken met ouders zijn de basis voor alle keuzes die gemaakt worden voor het kind. Dit begint op het moment dat ouders aanmelden voor plaatsing op BS Meander. Het handelingsgericht versterken van de ontwikkeling van de leerkrachten gebeurt door de teamleiders, co-teachers, collegiale consultaties door collega’s en teamontwikkeling. Door voortdurend met elkaar in gesprek te zijn en kritisch te kijken naar de dagelijkse praktijk versterkt het leerkrachthandelen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op basisschool Meander hebben wij de komende jaren een stevige groei in ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs voor en door iedereen voor ogen.
In het komende jaarplan hopen wij dit te bereiken door onze kernwaarden samen met onze omgeving stevige aan te zetten en aan te scherpen.
Vanuit de Visie "samen" zijn wij van mening dat wij hogere resultaten bij onze leerlingen kunnen bewerkstelligen.
Wij stellen ons dan ook als doel om de eindresultaten op een hoger niveau te tillen.
Wanneer er gezien wordt dat er vanuit de extra ondersteuningsbehoefte meer nodig is dan de school alleen kan bieden, werken we nauw samen met het gezinscoach team, Commissie boven schoolse ondersteuning en alle andere externe expertises.
De samenwerking tussen basisschool Meander en opvang organisatie 't Rovertje is vastgelegd in een locatieplan.
In dit locatie plan kunt u als ouder de doelstellingen voor het komende schooljaar lezen.
Vanuit samenwerking zijn wij van mening dat wij de kwaliteit van het aanbod aan uw kind kunnen verhogen en zorg kunnen dragen voor een doorgaande lijn in aanbod en veiligheid.