Basisschool Meander

Sint Jozefweg 28 5953 JN Reuver

Schoolfoto van Basisschool Meander

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten kunnen om diverse redenen afwezig zijn. Als het gaat om studieverlof, dan is dit in de regel van tevoren bekend. De school heeft dan ruim de tijd om vervanging te regelen. Lastiger wordt het als een leerkracht zich ziek moet melden. De vervanging moet dan in veel gevallen op korte termijn geregeld worden. We hanteren binnen de scholen van Kerobei de volgende richtlijn:

1.    Eerst wordt een vervanger gezocht via de vervangerspool.

2.    Lukt dat niet dan wordt binnen school of cluster van samenwerkende scholen naar een verantwoorde oplossing gezocht.

3.    Zijn er ook binnen de school of het cluster geen verantwoorde oplossingen, dan worden de kinderen een dag opgevangen binnen de school (bijv. verdelen over andere groepen).

4.    Indien er geen verantwoorde oplossing voorhanden is dan kan het voorkomen dat de kinderen van de betrokken groep die dag geen school hebben. Wij delen dit tenminste de dag voorafgaand aan de ouders van die kinderen schriftelijk mee.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Al verkennend en oefenend krijgen de kinderen diverse activiteiten aangeboden die voorbereidend zijn voor het taal - en rekenonderwijs. Dit gaat spelenderwijs en de activiteiten krijgen een plek in de diverse thema's.

Al het aanbod wat plaatsvindt, wordt gepland vanuit mijnkleutergroep.nl.

Vanuit dit systeem wordt er bij de kleuters gezorgd, dat er een doelbewust en doeldekkend onderwijs plaats vindt.

De activiteiten worden voor de leerlingen in beeld gebracht op het digikeuzebord. Hierop wordt gepland door de leerkracht en de leerlingen samen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle kinderen hebben wekelijks 25 uur les.

Vanaf groep 3 wordt de "overige" onderwijstijd ingevuld met o.a kringgesprekken, verwerkingstijd en zaken die vakoverstijgend zijn, waardoor deze niet specifiek weg te zetten zijn in vaste minuten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school


Bij iedere aanmelding waarvan wordt verwacht dat er extra ondersteuning nodig is, wordt er gekeken naar de (on)mogelijkheden van het team van BS Meander. Indien BS Meander onvoldoende kansen ziet om deze leerling zorgvuldig te kunnen begeleiden worden de onderwijsbehoeften besproken. Er wordt in gezamenlijkheid bekeken op welke plek het beste tegemoet gekomen kan worden aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling. HGPD denken (denken in kansen en mogelijkheden) blijft altijd de centrale onderlegger in dit proces. We streven ernaar om handelingsgericht de ontwikkeling van leerkracht en kind te versterken. Daarbij continue oog hebben voor het welbevinden en de uniciteit van het kind. Gesprekken met ouders zijn de basis voor alle keuzes die gemaakt worden voor het kind. Dit begint op het moment dat ouders aanmelden voor plaatsing op BS Meander. Het handelingsgericht versterken van de ontwikkeling van de leerkrachten gebeurt door de teamleiders, co-teachers, collegiale consultaties door collega’s en teamontwikkeling. Door voortdurend met elkaar in gesprek te zijn en kritisch te kijken naar de dagelijkse praktijk versterkt het leerkrachthandelen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op basisschool Meander hebben wij de komende jaren een stevige groei in ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs voor en door iedereen voor ogen.

In het komende jaarplan hopen wij dit te bereiken door onze kernwaarden samen met onze omgeving stevige aan te zetten en aan te scherpen.

Vanuit de Visie "samen" zijn wij van mening dat wij hogere resultaten bij onze leerlingen kunnen bewerkstelligen.

Wij stellen ons dan ook als doel om de eindresultaten op een hoger niveau te tillen.

Wanneer er gezien wordt dat er vanuit de extra ondersteuningsbehoefte meer nodig is dan de school alleen kan bieden, werken we nauw samen met het gezinscoach team, Commissie boven schoolse ondersteuning en alle andere externe expertises.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De samenwerking tussen basisschool Meander en opvang organisatie 't Rovertje is vastgelegd in een locatieplan.

In dit locatie plan kunt u als ouder de doelstellingen voor het komende schooljaar lezen.

Vanuit samenwerking zijn wij van mening dat wij de kwaliteit van het aanbod aan uw kind kunnen verhogen en zorg kunnen dragen voor een doorgaande lijn in aanbod en veiligheid.

Terug naar boven