Basisschool Meander

Sint Jozefweg 28 5953 JN Reuver

Schoolfoto van Basisschool Meander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 hebben t/m schooljaar 2018/2019 de eindtoets Route 8 gemaakt. Vanaf schooljaar 2019/2020 wordt de papieren versie van de CITO eindtoets gemaakt. Deze bestaat uit 2 onderdelen: Nederlandse taal en rekenen. Bij Nederlandse taal gaan de vragen over de volgende onderdelen: lezen (kan je een tekst lezen en begrijpen), schrijven (kun je schrijffouten in een verhaaltje verbeteren), taalverzorging (kun je een tekst goed spellen en volgens de regels goed schrijven). Het domein rekenen bestaat uit de volgende onderdelen: getallen (1+1 en 3x5), verhoudingen (vragen over breuken), meten en meetkunde (vragen over oppervlakte) en verbanden (vragen over tabellen en grafieken).

We hebben dit schooljaar een hele mooie groei laten zien!  Zowel bij het onderdeel Taalverzorging (spelling) en Lezen (begrijpend lezen)  hebben we een score boven de inspectienorm en boven het landelijk gemiddelde laten zien. Daarbij behalen we ook onze schooleigen norm. De school eigen norm hebben we  hoger gesteld  dan de inspectienorm en het landelijke gemiddelde. Echt super! Bij rekenen zien we een tweedeling in de score: we hebben bij het basisniveau een score boven de inspectienorm en boven het landelijk gemiddelde laten zien en de schooleigen norm behaald.  Echter, bij het  streefniveau  van rekenen scoren we net onder de inspectienorm. Dit betekent dat we volgens de inspectienorm nog net onvoldoende scoren op de Centrale Eindtoets. Desondanks scoren we dit schooljaar heel veel hoger vergeleken met voorgaande schooljaren en is er een fantastisch mooie groei zichtbaar! Daar mogen we samen heel erg trots op zijn.

De resultaten van de eindtoets afgelopen jaren:

2023     CITO         532,7

2022     CITO         529,5

2021     CITO         529,3

2020    Vervallen ivm corona

2019     Route 8     193,8

2018     Route 8     200,8

2017     Route 8     200,0     

2016     Route 8     200,2  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken zowel methode als methode onafhankelijke toetsen om de verschillende metingen te doen.

Deze toetsen worden vanaf groep 3 afgenomen.

De methode afhankelijke toetsen zijn toetsen die meermaals per jaar plaatsvinden en ons, ouders en kinderen laten zien hoe de ontwikkeling van het kind verloopt ten opzichte van zichzelf en ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

In groep 1-2 worden de observaties en activiteiten gevolgd in een digitale leeromgeving.

Hiervoor gebruiken wij het systeem van mijnkleutergroep.nl

Het is mogelijk dat een kind op onderdelen een versnelde of een vertraagde ontwikkeling doormaakt. De begeleiding wordt daarop afgestemd. De groepsleraar bespreekt met de ouders en met de teamleider de ontwikkelingen.

Indien nodig wordt er een speciaal plan opgesteld voor uitvoering binnen de eigen groep of buiten de groep. Wij hanteren daarbij een aanpak, genaamd: handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD).

Binnen deze aanpak is het belangrijk dat, in samenspraak met ouders, gezocht wordt naar risico’s en belemmerende factoren bij de ontwikkeling van de kinderen. Maar we zoeken ook naar de beschermende en compenserende factoren, die het kind helpen om vooruit te kunnen. We zoeken dus vooral naar positieve bouwstenen om het kind te helpen als de ontwikkeling vertraagt of stagneert.

In oudergesprekken brengen de leerkracht en het kind de ouders op de hoogte van de ontwikkelingen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school besteedt aandacht aan het aanleren en uitbouwen van sociale vaardigheden bij kinderen. Dit wordt vormgegeven binnen een pedagogisch klimaat waarin respectvol reageren en handelen belangrijke uitgangspunten zijn.

Wij besteden met de start van het schooljaar aandacht aan de gouden weken.

Tijdens deze gouden weken staat de groepsvorming en de sociaal emotionele ontwikkeling binnen de nieuwe groep centraal.


Wij geloven erin dat ieder kind vanuit zijn of haar talenten mag/kan groeien tot zijn beste ik.  

Hiervoor maken wij gedurende het jaar gebruik van de theorieën van Mindset.

Vanuit onze kernwaarde veiligheid dragen wij uit dat ieder kind welkom is op onze school.

Dit doen we door bij de start van de dag de kinderen en ouders goedemorgen te wensen bij het betreden van het schoolplein.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen en doelgericht proces
  • Veiligheid en deskundigheid
  • Doorgaande lijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Reactie conceptrapportage basisschool Meander

Het team van BS Meander heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om te voldoen aan de herstelopdrachten en heeft de kwaliteit van het onderwijs verbeterd. We zijn trots dat het harde werken van het afgelopen jaar zichtbaar is geworden tijdens het inspectiebezoek, het team van Meander herkent dan ook de feedback uit de conceptrapportage. Het bestuur van Kerobei deelt deze constatering en heeft daar waardering voor.

Het is nu zaak dat het team van BS Meander werkt aan de verankering van de in gang gezette verbeteringen in het afgelopen schooljaar, zodat deze verbeteringen duurzaam zijn. Gewerkt wordt aan kwaliteitskaarten waarmee het team de kwaliteit van het onderwijs cyclisch kan bewaken en versterken.

Het afgelopen jaar heeft het team het accent vooral gelegd op de kwaliteit in uitvoering en borging van de cyclische leerlingenzorg en kwaliteitszorg. Naast verankering is ook nog verbreding van de verbeteringen nodig.

We zien dat de onderwijsresultaten onder druk staan.We leggen de komende periode naast bovenstaande ook het accent op het aanscherpen van de wijze van de analyse van de onderwijsresultaten, het duurzaam versterken van het didactisch handelen en het werken met referentieniveaus. 

In lijn met de kernwaarden van Kerobei staat het eigenaarschap van leerkrachten centraal. Op Meander krijgt dit onder andere vorm door het werken met kwaliteitsteams. De vervolgstap is nu om vanuit de PDCA-cyclus dit werken te verbeteren om zo het effect voor zowel de leerlingen als professionals te kunnen duiden. De professionele ontwikkeling van de medewerkers moet afgestemd zijn op schoolontwikkeling. Telkens moet de vraag zijn hoe deze professionele ontwikkeling bijdraagt aan de koers van Meander.

Terug naar boven