Basisschool De Leilinde

Groeneweg 27 5541 AG Reusel

  • De circusdirecteur buigt samen met de artiesten voor het applaus.
  • Kinderen maken een tekening naar aanleiding van het thema "circus".
  • Kinderen geven een eigen circusvoorstelling

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Eindtoets hebben de leerlingen goed gescoord. Dat is niet vanzelf gegaan.

De leerkrachten hebben het nodige gedaan om tot dit resultaat te komen. De leerlingen hebben ook hun verantwoordelijkheid genomen.

Op dit resultaat zijn zowel de leerlingen als het team van De Leilinde erg trots.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ieder schooljaar worden de tussenresultaten gemeten door middel van niet-methodegebonden toetsen. Dat gebeurt in januari en in juni. Deze resultaten worden verzameld én geanalyseerd door de intern begeleidster. De conclusies worden voorgelegd aan de directie en het team. Vervolgens worden (verbeter)acties geformuleerd door het team en de directie. 

Zowel de groepsleerkrachten als de intern begeleidster reflecteren op de ingezette acties en noteren hiervan de uitkomsten c.q. conclusies.

Op schoolniveau kan dit leiden tot aanpassing van het onderwijsaanbod. 

Ouders krijgen twee keer per schooljaar een samenvatting van de niet-methodegebonden resultaten van hun kind/kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen voelen een veilige leeromgeving. Leerkrachten zorgen voor uitdaging en samen, met leerlingen en ouders, voor veiligheid.

In onze ontmoetingen accepteren, begrijpen en accepteren we elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Uitdagende en veilige omgeving
  • Accepteren en waarderen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft onze school in 2013 met een voldoende beoordeeld. De school werkt met veel energie en enthousiasme aan de uitdagingen die de inspectie noemt in haar rapportage.

Terug naar boven