Wat is het toelatingsbeleid?
Iedere ouder kan op ieder moment zijn kind aanmelden.
Over het algemeen zullen dit jonge kinderen zijn; oftewel kleuters.
De wetgever bepaalt dat kinderen vanaf hun 4e levensjaar naar school mogen. Voor hen geldt nog niet de leerplicht. Die treedt in werking vanaf het vijfde levensjaar van het kind. Er zijn wel zogenaamde gewenningsdagen voor kinderen die instromen. De wetgever heeft bepaald dat een kind vanaf 3 jaar en 8 maanden maximaal 5 dagen naar de basisschool mag; onder de noemer van gewenningsdagen. Vaak worden enkele dagdelen gebruikt. In overleg met ouders en leerkrachten worden dagen afgesproken.
Kleuters die starten aan het begin van het schooljaar.
Kinderen die bij het begin van het nieuwe schooljaar voor het eerst naar school komen, worden in één van de laatste weken van het voorgaande schooljaar gezamenlijk een ochtend of een middag uitgenodigd. Ze maken dan kennis met hun juf en met de andere kinderen van hun toekomstige groep.
Daarnaast vindt ook met de eigen groepsleerkracht een uitgebreider intakegesprek plaats om de leerling beter te leren kennen.
Kleuters die instromen tijdens het schooljaar.
Ongeveer 6 weken voor de vierde verjaardag van een kind neemt de school contact op met de ouders/verzorgers. Ze krijgen dan te horen in welke groep hun kind geplaatst wordt. Er wordt een datum en tijdstip afgesproken waarop de ouders samen met hun kind even binnen kunnen lopen om 5 kennismakingsdata af te spreken. Dit kunnen zowel ochtenden als middagen zijn. De eerste keer dat de ouders op school komen, krijgen ze informatie over de dagelijkse gang van zaken op school. Ook kunnen ouders informatie delen met betrekking tot hun kind.
Laatste instroomdatum in het schooljaar
Vanaf 1 juni kiezen we ervoor om geen leerlingen meer te laten starten / instromen in de kleutergroep. De start van kinderen op de basisschool is een bijzondere, maar ook een spannende start die veel vraagt van de leerling, de groep en de leerkracht. Als school willen we graag dat de leerling zich snel veilig voelt in de groep en kennis laten maken met de routines en regels / afspraken op school. De periode tot de zomervakantie is voor de meeste leerlingen te kort kort om deze schoolroutines en afspraken goed aan te kunnen leren en door de hierop volgende vakantie blijkt vaak dat de aangeleerde schoolroutines en afspraken weer weggezakt zijn. Ook zal de groepssamenstelling waarin de leerling dan zou starten na de zomervakantie er helemaal anders uitzien aangezien de leerlingen van groep 2 naar een andere groep gaan. Ook kan het zijn dat leerkrachten in andere groepen gaan werken waardoor de leerkracht als vertrouwd persoon ook na de vakantie anders kan zijn. Ook hebben de laatste weken in het schooljaar vaak een andere structuur en invulling op school door de diverse schoolactiviteiten die dan plaatsvinden.
Kortom we merken uit ervaring dat dit niet de ideale omstandigheden zijn om als leerling te starten op de basisschool. Kinderopvangorganisaties werken normaal gesproken altijd mee bij het verlengen van de opvangperiode als leerlingen hierdoor tot de zomervakantie moeten blijven.