Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Bogaard is gehuisvest in een zogenaamd integraal kindcentrum (IKC). Dit betekent dat naast onze school er meerdere faciliteiten inpandig zijn, zoals de bibliotheek en de kinderopvang. Onze leerlingen en leerkrachten maken structureel gebruik van de bibliotheek: kinderen lenen zelf boeken en de groepen doen mee aan allerlei projecten.
Gelukkig is het houden van schoolvieringen dankzij ons podium of het amfitheater geen enkel probleem.
Het onderwijs aan onze jongste leerlingen wordt thematisch vormgegeven. De leerkrachten plannen alle leer- en ontwikkeldoelen rondom een thema, bijv. "Vervoer" of "Toveren". Door ons onderwijs thematisch aan te bieden, leren de kinderen in korte tijd veel over één onderwerp.
Onze onderwijstijd wordt gevuld door o.a. de basisvakken rekenen, lezen en taal. Als school willen wij dat kinderen na 8 jaar onderwijs een brede ontwikkeling hebben. Daarom bieden wij tijdens de wereldoriëntatielessen onderwerpen aan uit de (wereld)geschiedenis en leren de kinderen o.a. de landen en hoofdsteden van Europa. Om de lessen levendig te houden, trekken de groepen er regelmatig op uit. Naar bijvoorbeeld natuurgebied De Maashorst, naar het Rijksmuseum of naar het kasteel in Hernen.
Ons onderwijs is inclusief. Dit betekent dat wij ruimschoots aandacht en begeleiding geven aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of achterstand. Dit kan alleen maar doordat wij kinderen van de af de start van bij ons op school goed volgen. Wij maken hierbij gebruik van diverse observatie- en toetsinstrumenten. Leerkrachten bespreken vier keer per jaar de ontwikkeling van hun groep met de intern begeleider. Zij bewaakt de gemaakte afspraken, geeft advies en denkt mee met de leerkrachten.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Bogaard is een inclusieve school. Wij kunnen kinderen met het uiteenlopend leerpotentieel en talenten acht jaar goed onderwijzen. Dit doen wij niet alleen, gelukkig kunnen wij gebruik maken van een groot netwerk van specialisten rondom onze school. Dit zullen wij blijven doen.
Samen met de eerste stap hebben wij korte lijntjes over leerlingen die starten bij op school of al op school zitten. Met hen organiseren we een warme overdracht als een vierjarige bij ons start op school. Dit doen we uiteraard met toestemming van de ouders.