RK Basisschool De Vonder

Bachplein 9 4941 AC Raamsdonksveer

Schoolfoto van RK Basisschool De Vonder

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten vormen voor ons als school een essentiële informatiebron om te constateren of ons onderwijs de door ons beoogde doelen haalt. Door te meten weten we hoe we ervoor staan en waar we het proces bij dienen te sturen. Ook krijgen we inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen. Welke leerstof wordt beheerst en waar nog niet. 

Van de tussentijdse resultaten wordt door de Intern Begeleider (IB-er) een trendanalyse gemaakt. De gegevens worden geanalyseerd en met het hele team besproken. Er wordt bij de teambespreking schoolbreed gekeken. Mogelijke interventies worden ingebracht en uitgevoerd. Ook deze interventies worden in de volgende trendanalyse geëvalueerd en zo nodig aangepast.
In een direct overleg tussen de leerkracht en de IB-er wordt er ook gekeken naar de resultaten per leerling en bespreken zij welke interventies er nodig zijn ter verbetering.

Ouders hebben vanaf groep 3 inzicht in de tussentijdse resultaten via het ouderportaal van ParnasSys. Zij zien zowel de methodegebonden toetsen als de citotoetsen. Ouders van leerlingen in groep 1-2 krijgen tweemaal per jaar een ouderrapport van het observatie-instrument Kijk!.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het geven van een gedegen advies is er een procedure opgesteld. 
Hierbij zijn de leerkracht, de IB-er en de directie betrokken. 
Eind groep 7 bespreken we met het kind en de ouders de indicatie. Deze is nog erg breed, maar geeft al wel een richting. Met de leerlingen worden ook de doelen besproken voor het laatste schooljaar: waar wil je nog aan werken?
In groep 8 is er een gedegen advies wat besproken wordt met kind en ouders. Naast een diploma perspectief is er soms ook een plaatsingsadvies.
Mocht een leerling op de eind-cito een hogere score halen, dan is er een heroverweging van het advies en ook altijd overleg met de ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen is de basis om tot leren te komen en heeft veel invloed op hun totale functioneren.
De Vonder besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Binnen het dagelijkse werken met elkaar, maar ook specifiek door de Kanjermethode veelvuldig in te zetten. Aan het begin van het schooljaar is er veel aandacht voor de groepsvorming en dynamiek.
Een kind heeft een vertrouwde omgeving nodig waarin hij/zij zich veilig en gewaardeerd voelt.
Onze basiswaarden daarbij zijn:* Respectvol  * Zorg voor elkaar & samenwerken * Actief en betrokken

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol
  • Zorg voor elkaar & samenwerken
  • Actief & betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2019 heeft de inspecteur een bezoek gebracht aan De Vonder in het kader van het vierjaarlijkse onderzoek van het schoolbestuur.

Op het onderdeel "kwaliteitszorg" en het onderdeel "zicht op leerlingen en zorg" scoort De Vonder voldoende.
Op twee onderdelen is geconstateerd dat er verbetering nodig is:
- Leerkrachten hebben goed zicht op wat leerlingen nodig hebben, maar de aanpak is niet voldoende cyclisch. Er kan scherper ingezet worden op doelmatig werken aan de onderwijsbehoeften van leerlingen, vooral voor hen die meer uitdaging nodig hebben. Deze kan beter in een plan gevat worden.
We hebben inmiddels ambitieuze (haalbare) doelen gesteld, die boven de landelijke norm liggen. De handelingsgerichte cyclus is ingericht en via de blokplanning maken we inzichtelijk hoe we leerlingen met extra onderwijsbehoeften en leerlingen die uitdaging nodig hebben andere leerstof aanbieden. 

- De samenwerking binnen het team kon beter. Er is een directeur, een nieuwe IB-er en een nieuwe teamleider en er wordt ingezet op professionele samenwerking binnen de clusters. Er vindt goede teambuilding plaats, er is een co-teacher voor begrijpend lezen en rekenen komend schooljaar (beide onderdeel van ons schoolplan/jaarplan) en zo we leren van en met elkaar hoe we het onderwijs nog beter kunnen maken.

Terug naar boven