Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In het hoekenwerk / werken met ontwikkelingsmateriaal komen alle bovenstaande vakgebieden weer terug.
In de groepen 1, 2 en 3 werken we vanuit een thema dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we o.a. de projecten van de Kleuteruniversiteit als bron voor het samenstellen van een beredeneerd aanbod in de zone van de naaste ontwikkeling, waarbij alle kinderen op hun eigen niveau spelend en bewegend kunnen ontdekken en leren. Zo werken we tijdens de kringactiviteiten, het spelen in de hoeken met ontwikkelingsmaterialen en het buitenspelen, doelgericht aan de domeinen taal / lezen, rekenen, grote / kleine motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. We zorgen voor een rijke, uitdagende leeromgeving, die steeds aansluit bij het thema.
Om de overgang van groep 1 naar groep 2 en van groep 2 naar groep 3 zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt er nauw samengewerkt tussen de leerkrachten van de groepen 1,2 en 3. Er wordt vanuit dezelfde thema’s gewerkt. In groep 3 gebruiken we de Kim-versie van de methode Veilig Leren Lezen, de schrijfmethode Pennenstreken en de rekenmethode Wereld in Getallen als bronnen voor het samenstellen van het aanbod dat de kinderen nodig hebben om alle doelen voor taal/lezen, schrijven en rekenen aan het einde van groep 3 te behalen. Om tegemoet te komen aan de behoefte van de kinderen om te spelen en te bewegen, worden naast het werken in boeken en schriften ook werkvormen ingezet, waarbij ze op een spelende en bewegende manier kunnen ontdekken, oefenen en leren in hoeken en op het schoolplein.
Aan het begin van het schooljaar maakt de leerkracht het lesrooster voor de groep. Soms wijken de tijden iets af van deze standaard, omdat de groep dan voor een vakgebied wat meer aandacht nodig heeft. Het aantal uren per vakgebied wordt dan na overleg aangepast.
In het Schoolondersteuningsprofiel staat onder andere welke ondersteuning wij kunnen bieden en met welke partners we samenwerken om nog meer ondersteuning te kunnen bieden.
Het schoolondersteuningsprofiel is een foto-moment, wat we elk jaar bijstellen.
De school heeft ambitieuze doelen gesteld, horend bij onze doelgroep (70 % I-II-III score op citotoetsen rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling / maximaal 10% V score op citotoetsen voor rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling) en leerkrachten werken continu aan hun eigen ontwikkeling om deze doelen goed vorm te geven. Bij ambitieuze doelen hoort een goede afstemming op de onderwijsbehoeften van de leerlingen om die doelen ook te behalen.
We willen ons onderwijs zo effectief mogelijk inrichten. Dat betekent, dat we voor elk leerdoel bekijken we hoe we het beste aan kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen en welke leerlingen de gewone instructie volgen en wie er verlengde instructie nodig heeft of zelfs (bijna) geen instructie. Tijdens de les bouwen we controle van begrip in, om kinderen die de instructie goed begrijpen al te laten starten met de verwerking en kinderen die wat meer uitleg nodig hebben naar de instructietafel te kunnen halen.
Per cluster (cluster groep 1-2-3, cluster groep 4-5-6, cluster groep 7-8) is er soms een extra inzetbare leerkracht, die groepjes kinderen apart kan nemen en extra begeleiding kan bieden.
De basis groep is wat groter, maar bij de kernvakken kan de groep op deze manier gesplitst worden.We maken tijd vrij om leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, binnen het cluster aan een thema te laten werken. Zij worden uitgedaagd in de leerstof en hebben hun eigen specifieke doelen op het gebied van leren leren. Er is een vaste structuur (een dagelijks lesrooster) binnen het cluster om leerstof op maat (gezien vanuit de onderwijsbehoeften) aan te kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De schoolambitie ligt bij het aanbod voor de sterkere leerlingen. Leerkrachten leren om hen los te durven laten en binnen het klassenmanagement de balans te vinden tussen extra zorg op instructie en tijd voor de extra uitdaging voor de sterkere leerling. Voor de leerlingen zelf zijn we op zoek naar goede uitdagende leerstof, die we projectmatig aan kunnen bieden.
De andere uitdaging ligt bij de begeleiding van complexere zorg, waar meerdere instanties bij betrokken zijn. In toenemende mate zien we complexe thuissituaties waarbij de school naast onderwijs betrokken is bij het in goede banen leiden van de zorg. We zoeken een juiste balans in de mate waarin deze betrokkenheid vorm moet krijgen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.