Gabriëlschool

Kelnarijstraat 40 3881 CC Putten

  • Samen uniek
  • Spel is één van de vier basisactiviteiten binnen een Jenaplanschool.
  • Een school gericht op de toekomst met eigentijds onderwijs.
  • Samen werken
  • Locatie Bijstergoed

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toetsen zijn een goed hulpmiddel om het niveau van het kind te bepalen. Bij ons op school gebruiken we natuurlijk ook toetsen; met de nadruk op óók. Want met een niveaubepaling alleen, ben je er nog lang niet. De voortgang van de ontwikkeling van de kinderen wordt doorlopend en op allerlei manieren in de gaten gehouden. De geleverde prestaties worden vergeleken met de capaciteiten van het kind en wat het kind voordien presteerde. Kinderen leren reflecteren op hun ontwikkeling en daarover met anderen in gesprek te gaan. Prestaties van kinderen in de stamgroep worden als regel niet onderling vergeleken

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is van belang om regelmatig de resultaten van ons onderwijs te toetsen. De beste toets voor ons is de mate van plezier waarmee kinderen naar school gaan. Als kinderen met tegenzin naar school gaan, zullen hun prestaties daar onder lijden. Uiteraard moeten we ook regelmatig toetsen of de ontwikkelingen van de kinderen naar wens verlopen. We onderscheiden een aantal verschillende toetsen. De resultaten van al deze toetsen worden verwerkt in het kind volgsysteem. Voor het toetsen van de onderwijsresultaten maken we gebruik van methode gebonden en landelijk genormeerde toetsen. In het begin van het schooljaar wordt een toetskalender gemaakt, waarin alle toetsen van groep 1 t/m 8 zijn opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool is de ontwikkeling van een kind niet voltooid. Wij zien ontwikkeling en verbetering als een nooit eindigend proces. Het kind maakt een volgende stap naar de vervolgschool die bij hem past qua mogelijkheden en interesse. De eind- en tussenopbrengsten worden gemeten met een aantal CITO toetsen. De eindopbrengsten liggen boven het niveau wat verwacht mag worden volgens de eisen van de inspectie. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in 2011 de Gabriëlschool opnieuw het basisarrangement toegekend.

Terug naar boven