Gabriëlschool

Kelnarijstraat 40 3881 CC Putten

  • Samen uniek
  • Spel is één van de vier basisactiviteiten binnen een Jenaplanschool.
  • Een school gericht op de toekomst met eigentijds onderwijs.
  • Samen werken
  • Locatie Bijstergoed

Het team

Toelichting van de school

Personeel
Op de Gabriëlschool werken betrokken en enthousiaste mensen. Wij werken vanuit een gedeelde visie.
Het Jenaplanonderwijs vraagt veel eigen initiatief, voorbereidingstijd en organisatietalent van de stamgroepleider. Stamgroepleider zijn op de Gabriëlschool is zeker geen ‘ van 9 tot 5 baan’.

Alle stamgroepleider hebben, binnen een afgesproken termijn, na hun aanstelling ook de tweejarige Jenaplanopleiding gevolgd.   De Gabriëlschool wil een lerende organisatie zijn. Net als bij de kinderen, willen we van en met elkaar leren; ieder vanuit zijn eigen talent en kwaliteit. Daarom krijgt ieder teamlid de ruimte zich constant te ontwikkelen en hun kwaliteiten optimaal in te zetten. Scholing en/of coaching worden dan ook door de school gefaciliteerd. Jaarlijks wordt hiervoor een scholingsplan opgesteld.   Wij geloven in een kennisdeling als het gaat om innovatie en groei. Stamgroepleider die cursussen of opleidingen volgen koppelen hun nieuw verworven kennis terug naar collega’s. Waar betrokken stamgroepleider werkervaringen uitwisselen, komen mooie dingen tot stand. Naast individuele scholing wordt op o.a. studiedagen ook gewerkt aan teamscholing en teambuilding. We vinden het belangrijk om als team ergens voor te staan en te gaan

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school hebben we het geluk met vaste invallers te kunnen werken. Dit zorg ervoor dat er bekende gezichten voor de groep komen te staan. Ook is er een grote collegialiteit, waarbij duo-collega's elkaar vervangen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen

De stamgroep is op het oog het opvallendste onderscheid met de leerstof-jaarklassenschool.
Het systeem van stamgroepen is een bewuste keuze. In een stamgroep is de spreiding van het ontwikkelingsniveau ondere kinderen groot. Hierdoor wordt het leren aan en van elkaar bevorderd, is de rivaliteit kleiner en wordt de samenwerking gestimuleerd.  
In principe worden de kinderen geplaatst in driejarigestamgroepen:      
Onderbouw groep      1 - 2     
Middenbouw groep    3-4-5   
Bovenbouw groep      6-7 - 8.
Daarnaast heeft de stamgroep een sociaal vormend karakter. Kinderen zijn achtereenvolgens “jongste”, "middelste" en “oudste” en deze cyclus keert terug. Dit is een waardevolle ervaring. Een ander groot voordeel is dat de stamgroepleider en kinderen een twee opeenvolgende jaren samenwerken. Hierdoor is de continuïteit in begeleiding en zorg gewaarborgd. In de stamgroep werken de kinderen in tafelgroepjes. Een tafelgroep is een groepje 3 of 4 kinderen, opnieuw verschillend in leeftijd, niveau en achtergrond,die samen na instructie op het eigen niveau, de leerstof verwerken. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters op de Gabriëlschool gaan dezelfde uren naar school als de rest van de school. Zodoende kunnen wij het gezamenlijk leren nog beter versterken. 

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school ziet het kind als een unieke persoonlijkheid, dat zijn eigen identiteit mag ontwikkelen. Wij beperken ons niet tot het kind zijn, maar zien de school als een plek waar het kind als totale persoon kan leren, werken en leven, samen met andere kinderen en met begeleiding van ouders en professionele opvoeders.  

In de uitgangspunten van de school ligt de zorg op maat besloten. In de basisprincipes komt een aantal keren expliciet naar voren dat elk kind uniek is en recht heeft op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Daaruit spreekt ook dat kinderen recht hebben op ontwikkeling in eigen tempo en naar eigen mogelijkheden. Dat betekent dat wij, gelet op het specifieke van onze school, er zorg voor dragen dat er binnen de formatie ruimte wordt gevonden voor de zorg.  De stamgroepleider is hoofdverantwoordelijk voor de totale ontwikkeling van zijn kind. . Wij vinden het belangrijk dat er goede en open contacten zijn met de ouders. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven