Basisschool met de Bijbel De Fontein

Papiermakerstraat 18 3881 BL Putten

  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel De Fontein
  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel De Fontein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We bezien de resultaten van het onderwijs in de juiste verhouding met de maatschappelijke opdracht en de visie van de school. Omdat ieder kind verschillende gaven en talenten van God heeft gekregen waarderen we de verschillen tussen kinderen ook positief. Kinderen hebben een eigen manier van werken en leren niet alleen met het hoofd (cognitief),maar ook met het hart (sociaal/relatie/emotie) en handen (expressief). We hebben als school daarmee de verantwoordelijkheid om kwalitatief en passend onderwijs voor ieder kind te realiseren.

In de afgelopen jaren is gebleken dat de resultaten in de hogere refentieniveaus (1S/2F) aandacht behoeven. De volgende acties zijn ter verbetering van de eindopbrengsten uitgezet:

  • Begrijpend lezen: werken aan goede leesvaardigheid, taakaanpak, woordenschat en strategieën m.b.v. teamscholing
  • Rekenen: verbeteren van de rekendidactiek m.b.v. teamscholing en inzet van de rekenspecialist
  • Leerwinst bij gemiddelde en bovengemiddelde leerlingen vergroten; focus op aanpak en aanbod. Wat betreft aanpak: we vergroten de betrokkenheid van de kinderen bij de lessen door activerende didactiek. Wat betreft aanbod: beter afstemmen op de onderwijsbehoeften door adequate differentiatie met inzet van externe deskundigen binnen het project GWGB+.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van Parnassys. Dit is een observatie- en volgsysteem dat is gekoppeld aan leerdoelen en leerlijnen. Dat biedt ons de mogelijkheid om de ontwikkeling van een kind precies in kaart te brengen en zo het lesaanbod nog meer op maat te maken. Er is dus geen basisaanbod voor alle kinderen, maar subgroepjes kinderen ontvangen een verschillend aanbod. Zo kunnen we inspelen op de speel- en leerbehoefte van elk kind.

Vanaf groep 3 wordt de ontwikkeling van uw kind op het gebied van lezen, taal en rekenen enkele malen per jaar beoordeeld aan de hand van landelijk genormeerde toetsen en observatie instrumenten. We vergelijken daarbij de ontwikkeling van de leerlingen met het landelijk gemiddelde. De toetsuitslag is verdeeld in vijf gebieden en verloopt van niveau I (hoogste score) tot en met V (laagste score).

Naast de resultaten (output) vinden we het net zo belangrijk om het leerpotentieel van de kinderen te weten. We gebruiken hiervoor de NSCCT. Deze afkorting staat voor Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Deze test wordt afgenomen in de groepen 4 t/m 7 en geeft een beeld van de leercapaciteiten van een leerling. De test vertaalt het leerpotentieel van een kind naar te verwachten CITO-scores en uitstroomniveau. De tussentijdse resultaten van een kind (output) leggen we naast de gegevens van de NSCCT (input). Op deze wijze kunnen we de ontwikkeling van uw kind afzetten tegen de groeimogelijkheden. Dit vertalen we vervolgens in concrete streefscores (groeinormen) en verbeterdoelen op het niveau van de school en iedere groep. 
De resultaten van de toetsen worden door het team aan elkaar gepresenteerd en besproken. Vervolgens wordt de hoeveelheid leertijd, het aanbod of de manier van lesgeven waar nodig aangepast.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

NB. de getoonde aantallen kloppen niet ivm de start van de fusieschool per 01-08-2023

Wat betreft de schooladviezen hanteert de school een procedure die gehanteerd wordt binnen CNS Putten. Daaruit komen de volgend hoofdpunten:
Het advies in groep 8 bestaat uit een voorlopig en definitief advies. Het voorlopig advies wordt in november/december gegeven. Een definitief advies wordt voorafgaand aan de Cito Eindtoets gegeven (in principe in januari/februari). Om tot een advies voor het voortgezet onderwijs te komen gebruiken we de volgende gegevens:
1. CITO-LVS toetsresultaten vanaf groep 5. 
2. Vanaf eind groep 6 de criteria voor LWOO (leerweg ondersteunend onderwijs). Waarbij  in ieder geval de leerrendementen van de volgende toetsen bekeken worden: DMT kaart 3, begrijpend lezen, rekenen/wiskunde algemeen en spelling. 
3. Uitslagen van de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteitentest) afgenomen in groep 4-7 en eventueel aanwezige intelligentie onderzoeken en aanvullende relevante leerlinggegevens.
4. Informatie vanuit het leerlingvolgsysteem m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling. 
5. Methodegebonden toetsen.
6. Informatie vanuit leerling besprekingen en/of groepsbesprekingen, kindgesprekken en oudergesprekken.

Het kan zijn dat u het niet eens bent met het schooladvies. U gaat daarover vervolgens in gesprek met de leerkracht en/of de IB-er en/of de directeur van de school. Als de uitkomst van de gesprekken vanuit uw perspectief niet het gewenste resultaat hebben of er onvrede is over de wijze waarop deze gesprekken zijn gevoerd, kunt u contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon van de schoolvereniging. Als deze gesprekken ook niet tot een gewenst resultaat leiden en de onvrede blijft bestaan over de gesprekken en de inhoud daarvan, kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school en schoolvereniging. De interne vertrouwenspersoon is, op verzoek ook beschikbaar om u hierin daar waar gewenst en mogelijk ook te ondersteunen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van kinderen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan het sociaal-emotioneel leren van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).   

Onze speerpunten zijn: 

1. Onze school beschikt over een goede (NJi erkende) methode voor sociaal-emotioneel leren (Kwink).
2. We hebben de aspecten van het pedagogisch klimaat met elkaar uitgewerkt om zo een optimaal klimaat op school en in de groepen te realiseren.
3. We gebruiken de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem om kinderen te helpen bij hulpvragen/begeleidingsbehoeften op sociaal emotioneel gebied.
4. We gebruiken het pestprotocol bij vermoedens van pestgedrag.
5. We kunnen kinderen met gedragsproblemen begeleiden door het pedagogische klimaat aan te passen.
6. Er zijn duidelijke regels voor alle kinderen, die met vaste regelmaat worden besproken.

Wij willen onze leerlingen ondersteunen in hun sociaal-emotioneel leren (SEL), omdat we ze sociale en maatschappelijke competenties gunnen. De sociale competenties die we nastreven zijn zichtbaar als pro-sociaal gedrag. Ons streefdoel is dat alle leerlingen pro-sociaal gedrag (leren) vertonen. We zien het als team als een inspanningsplicht om leerlingen te begeleiden in deze ontwikkeling, onderwijs aan te bieden en (extra) ondersteuning te verlenen waar nodig, zodat ze ‘levensbelangrijke’ sociale vaardigheden leren. Wanneer een kind pro-sociaal gedrag vertoont, laat het gedrag van het kind een goed evenwicht zien tussen rekening houden met eigen en andermans belangen.   
Het systematisch aanleren van SEL-competenties (levensvaardigheden) is nodig voor een veilige leer- en leefomgeving.

Het gaat daarbij om deze vijf SEL-competenties:
1. Besef hebben van jezelf: kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en kracht, een gezond zelfvertrouwen.
2. Besef hebben van de ander: empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren.
3. Keuzes kunnen maken: weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag.
4. Zelfmanagement: impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag.
5. Relaties kunnen hanteren: relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geborgenheid bieden
  • Samenwerken en betrokken zijn
  • Vertrouwen in talent

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

I.v.m. de start van fusieschool De Fontein (samenvoeging Bij de Bron en Van Damschool) in schooljaar 2023-2024 is er geen informatie/oordeel beschikbaar vanuit de Onderwijsinspectie.

Terug naar boven