Basisschool met de Bijbel De Fontein

Papiermakerstraat 18 3881 BL Putten

  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel De Fontein
  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel De Fontein

Het team

Toelichting van de school

Het team kent een mix van jonge en oudere groepsleraren. Er wordt lesgegeven door juffen en meesters en er is ondersteuning van leraarondersteuners en onderwijsassistenten (pedagogisch educatief professionals). We werken graag met stagiaires vanuit verschillende opleidingen en staan bekend als een gastvrije school met een fijne sfeer. We gaan voor goed onderwijs voor de kinderen en zetten daar samen als team de schouders onder.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hieronder volgt de procedure die we hanteren als een leraar ziek of afwezig is.

  1. Als een leraar ziek/afwezig is, zoeken we een vervanger uit de invalpoule.
  2. Als er een vervanger beschikbaar is, neemt zij/hij de groep van de betreffende leraar over.
  3. Is er geen vervanger te vinden, dan kijken we of er een duocollega of teamlid kan invallen.
  4. Als dit ook niet mogelijk is, worden de ouders via Social Schools met een spoedbericht geïnformeerd dat er geen vervanging voor de groep mogelijk is en de kinderen geen les op school hebben.
  5. Wanneer opvang van de leerlingen niet direct mogelijk is, zoeken we als school met de ouders naar een passende oplossing.
  6. Bij langdurige ziekte wisselen de leraren van groep, zodat niet steeds dezelfde groep naar huis gestuurd wordt.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Verbetering van het onderwijs
Onze samenleving verandert in snel tempo. De invoering van digitale middelen in ons onderwijs maakt bijv. veel mogelijk, maar geeft ook nieuwe uitdagingen. Als team bezinnen we ons voortdurend op de vraag: wat is bewezen effectief en wat heeft echt toegevoegde waarde voor het onderwijs op onze school. Om goed op nieuwe inzichten of gestelde eisen in te kunnen spelen zorgen wij voor een voortdurend leerproces op het niveau van de medewerken en het team als geheel:

  1. als team volgen we komend schooljaar nascholingstrajecten op het gebied van activerende didactiek (hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen actief betrokken zijn bij het leren) en differentiatie (hoe spelen we zo goed mogelijk in op verschillen). In de onderbouw en samen met de Kinderopvang zijn we aan slag rond het ontwikkelthema 'planmatig werken aan doelen & doelgericht spelen in een krachtige speelleeromgeving'.
  2. iedere medewerker van onze school ontwikkelt zich planmatig vanuit een persoonlijke leerbehoefte, bijv. op het gebied van: executieve functies, bewegend leren, hoekenwerk, coaching etc. 
  3. het platform van CNS Putten wordt gebruikt om van elkaar te leren als directeur, groepsleraar, onderwijsondersteuner en intern begeleider.

Schoolontwikkeling
Ons meerjarig schoolontwikkeltraject is erop gericht om onze doelen voor de komende jaren te behalen. We bouwen samen aan een professionele leergemeenschap waarbinnen we beter maatwerk kunnen leveren aan de kinderen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Ook ons personeelsbeleid is erop gericht de groepsleraar in zijn/haar kracht te zetten en hierdoor het welbevinden van onze kinderen te vergroten. We doen dit m.b.v. overleg in leerteams (een groep van medewerkers die een ontwikkelthema uitwerken), bordsessies (samen praktisch aan de slag rond schoolontwikkeling: wat betekent het voor de volgende les?), Lesson Study (samen lessen voorbereiden en bespreken) en lesbezoeken.

Vaardigheden in het onderwijs
Kinderen hebben verschillende vaardigheden nodig om te kunnen groeien. Met deze vaardigheden ontwikkelen kinderen het vermogen om problemen op te lossen of taken goed uit te voeren. Hierbij is bepaalde kennis nodig en wordt het denken en handelen ingezet.
In het onderwijs gaat het om de volgende vaardigheden:
1. Leervoorwaardelijke vaardigheden  (sociaal handelen, samenwerken en leervaardigheden)
2. Basisvaardigheden    
    a. Basisvaardigheden van taal en basisvaardigheden van rekenen
    b. Basisvaardigheden van digitale geletterdheid en burgerschap
3. Vakspecifieke vaardigheden (probleemoplossingsvaardigheden en andere vakvaardigheden)
4. Denkvaardigheden (analytisch, kritisch en creatief denken)
5. Samengestelde vaardigheden met diverse kenniscomponenten en deelvaardigheden (onderzoeken, ontwerpen, loopbaanvaardigheden e.a.)

Deze vaardigheden worden niet apart aangeleerd, maar worden in samenhang met ons onderwijsprogramma aangeboden. Onze methode ‘Blink Wereld’ voor wereldoriëntatie werkt bijv. met een onderzoekscyclus. Per onderdeel van het onderzoekende proces komen één of meerdere vaardigheden aan bod.

ICT in het onderwijs
Op onze school worden gevarieerde ICT-middelen ingezet. Hiermee kunnen we ook het onderwijsaanbod m.b.v. leerlijnen beter afstemmen op de onderwijsbehoefte van de individuele leerling. Dit betekent bijv. dat in de groepen 1 en 2 met iPads wordt gewerkt. In de groepen 3 en 4 zijn een aantal Chromebooks beschikbaar en vanaf groep 5 geldt dit voor ieder kind. De Chromebooks worden vanaf groep 5 m.n. ingezet bij de digitale verwerking van de basisvakken (Taal en Rekenen). Daarbij maken we gebruik van de gepersonaliseerde leeromgeving van de methode Pluspunt (rekenen) en Taal Actief (taal). Deze online leeromgeving van de uitgever biedt de volgende voordelen:

  • Adaptieve oefenstof (de moeilijkheid van vraagstukken past zich aan op het niveau van de leerling)
  • Variatie in oefenvormen
  • Inhoudelijke feedback die het kind echt verder helpt (directe terugkoppeling van het resultaat aan het kind)
  • Direct inzicht en overzicht (volgen van de kinderen in de verwerking en instructiebehoefte)
  • Methode onafhankelijk dashboard voor de groepsleraar (inzicht wat de kinderen doen en in hoeverre de leerstof wordt beheerst)

Daarnaast worden Chromebooks ingezet bijv. voor presentaties, samenwerkingsopdrachten, oefenstof en opdrachten op de taakbrief. 
We maken een beredeneerde keuze om digitale middelen in te zetten voor het onderwijs: we benutten de voordelen van digitaal aanbod om adaptief/gepersonaliseerd te kunnen werken. Daarnaast werken we ook op papier om het schrijven in te zetten bij het dieper leren en voor het langetermijngeheugen. 

Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Ook de kinderen met een stoornis, ernstige ziekte of handicap. Zij kunnen extra hulp krijgen op een reguliere school of op een school voor speciaal onderwijs. Om te garanderen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past, is per 1 augustus 2014 de zorgplicht ingevoerd. Er is een sluitend geheel van regionale netwerken met één loket in elke regio. Scholen en schoolbesturen zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. De school beschrijft zelf de mogelijkheden voor het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De school geeft ook aan welke ondersteuning zij kan realiseren. Daarnaast wordt beschreven hoe de school zich wil ontwikkelen (zie verder het kopje 'Ondersteuning van leerlingen'). Voor leerlingen die structureel extra uitdaging nodig hebben wordt het Plusprogramma en de bovenschoolse Plusklas ingezet. Daarnaast werken we met een bovenschoolse Klusklas voor leerlingen die meer praktisch ingesteld zijn.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken met thema's en koppelen daaraan de leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind vanuit  ParnasSys. Hierbij staat spelenderwijs ontdekkend leren centraal. In ons aanbod willen we kinderen zo uitgebreid mogelijk uitdagen naar hun mogelijkheden. Binnen het thematisch werken wordt aandacht besteed aan de motoriek en de  taal- en rekenontwikkeling. Iedere 3 a 4 weken staat een thema centraal. Gedurende deze weken wordt het thema met de leerlingen vorm gegeven om zo aan te sluiten bij de belevingswereld.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 geven we twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs. De lessen worden verzorgd door Actief Putten. In groep 4 en 5 volgen de kinderen een half jaar lang zwemlessen. Voor deze groepen geldt in dat semester de zwemles als tweede les bewegingsonderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons uitgangspunt is dat ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, welkom is op onze school.
Vanuit onze visie zijn we gericht op groei en ontwikkeling van ieder kind passend bij het leerpotentieel, door het geven van goed en betekenisvol onderwijs. We zijn niet specifiek ingericht op één of meerdere doelgroepen in het kader van passend onderwijs.

Grenzen in het kader van Passend Onderwijs
De grens ligt daar waar we onze visie niet kunnen waarmaken om de volgende redenen:

  • De veiligheid en het welbevinden van kinderen kan niet gewaarborgd worden
  • Het aantal kinderen met specifieke onderwijsbehoeften in een groep (=de zorgzwaarte) is te groot
  • Het bekwaamheidsniveau van de groepsleraar/het team is in specifieke ondersteuningsbehoeften ontoereikend
  • Het perspectief (de groeikansen) van de groep en/of van het kind wordt belemmerd
  • De verhouding tussen de beschikbare tijd en de aandacht die nodig is om het kind te laten ontwikkelen staat onder druk
  • De verhouding verzorging/behandeling en de onderwijstaak is niet verenigbaar

Extra ondersteuning
Onze school levert basisondersteuning en daarnaast op sommige gebieden extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning kan bijdragen aan het voorkomen van een plaatsing in het S(B)O. Een leerling kan daardoor zo thuisnabij mogelijk passend onderwijs (blijven) volgen. Voor extra ondersteuning kan onze school een beroep doen op experts die hiervoor bekostiging ontvangen van de overheid. Ons samenwerkingsverband Zeeluwe bekostigt ook diverse experts voor het bieden van consultatie en advies. Daarnaast zijn er andere professionals met specifieke expertise, zetten wij de middelen voor extra ondersteuning in die wij van het samenwerkingsverband ontvangen. De school bepaalt samen met de ouders en leerling welke extra ondersteuning nodig is. Dit kan binnen of buiten de klas en individueel of aan de groep geboden worden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om:
- leerlingen die op de basisschool veel fysieke ondersteuning van een expert nodig hebben,
- leerlingen die moeilijk leren
- leerlingen met epilepsie
- leerlingen met ernstige visuele of auditieve beperkingen.
- leerlingen met een psychiatrisch probleem

De extra ondersteuning verwoorden wij onder Zorgniveau 2, de Breedtezorg: dit is het aanbod van onderwijszorg en zorgvoorzieningen om de school heen. De school blijft zelf verantwoordelijkheid dragen voor het onderwijs aan de leerlingen, maar schakelt daarbij de hulp in van externe deskundigen met toestemming van ouders. Binnen de breedtezorg blijft de leerling ingeschreven op de school. Om de school heen is een vangnet van hulpbronnen: ambulante begeleiders, interne en/of externe expertise, jeugdgezondheidszorg, jeugdzorg, tijdelijke opvangplekken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Inzet van het (coaching-on-the-job) programma OefenKr8 van het RID voor Taal en Rekenen gerichte expertise realiseren op ondersteuningsniveau 3 in de school. Dit houdt in dat specifieke interventies voor taal en rekenen volgens de methode van het RID mogelijk worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het VVE-programma begint in de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf en loopt door in de eerste twee groepen van de basisschool. We hanteren een ‘warme overdracht’ vanuit de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf en benutten daarbij het overdrachtsformulier dat is vastgesteld. Zo nodig vindt er door de groepsleraar en/of Intern Begeleider een observatie van het kind plaats op de peuterspeelzaal.
We volgen de ontwikkeling van het jonge kind in groep 1 en 2 m.b.v. het Leerlijnenpakket Jonge Kind van Parnassys. De leer- en ontwikkelingslijnen betreffen de volgende onderdelen: motoriek, rekenen, taal, spel en sociaal-emotionele ontwikkeling. De ontwikkeling van kinderen wordt geregistreerd en er worden passende doelen vastgesteld voor de volgende periode. Er wordt gewerkt met periodes van een half jaar.
Leerlingen met Nederlands als tweede taal krijgen op onze school extra ondersteuning bijv. vanuit een zorgarrangement. Er is ook de mogelijkheid om te starten in de Taalklas (andere school).

Terug naar boven