Kindcentrum Willem Eggert

Jan van Egmondstraat 14 1441 HM Purmerend

  • De school is op een prachtige locatie gesitueerd naast het hertenkamp van Purmerend..
  • Onze kinderen kijken dagelijks uit op het hertenkamp, waardoor zij kennis maken met allerlei soorten dieren en hun gewoonten..
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willem Eggert
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willem Eggert

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen Kindcentrum Willem Eggert wordt planmatig gewerkt aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de daarbij behorende resultaten. De resultaten van schooljaar 2022-2023  lagen met een score van 536.8 ruim boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten leerlingvolgsysteem

Binnen KC Willem Eggert wordt in de leerjaren 3 t/m 8 gewerkt met CITO Leerling in Beeld.
De toetsen voor leerjaar 3 t/m 7 worden in januari en juni afgenomen. Resultaten worden op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau geanalyseerd binnen het team. Ouders worden tijdens ouder- en kindgesprekken op de hoogte gebracht van de resultaten. Tevens worden de resultaten van de methode gebonden toetsen hierin meegenomen. Voor leerjaar 8 geldt dat de M toetsen in december en de doorstroomtoets in februari wordt afgenomen. 

In de peutergroepen en de groepen 1/2 wordt de ontwikkeling van onze kinderen gevolgd door middel van een observatieinstrument met de doelen vanuit Leerlijnen/ ParnasSys.De observaties worden tweemaal per jaar intern besproken en met ouders gedeeld middels een rapportage. 

Alle kinderen van KC Willem Eggert ontvangen tweemaal per jaar een rapportage vanuit ParnasSys waarin de ontwikkeling van het kind in kaart is gebracht. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten van schooljaar 2022-2023 liggen met een score van 536.8 ruim boven het landelijk gemiddelde. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen KC Willem Eggert  willen we kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang:

  • initiatiefrijk
  • zorgzaam
  • betrokken

Om bovenstaande te ontwikkelen maken we gebruik van methode:'Vreedzaam'.

In de pedagogische Visie van 'Vreedzaam' staat een aantal uitgangspunten centraal:

  • Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie,
  • Het creëren van positieve sociale en morele norm,
  • Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve, sociale norm
  • Verantwoordelijkheid
  • Sociale Verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kindcentrum Willem Eggert werd in september 2022 door het auditteam van Bureau Meesterschap als 'Voldoende' beoordeeld. 

Vanuit het inspectierapport: 

'Alle standaarden zijn als voldoende beoordeeld. Het onderwijs van KC Willem Eggert is een voorbeeld in de wijze waarop de visie en identiteit met elkaar in verbinding staan. De geschreven ambities en ambitiekaarten met de daaraan verbonden doelen laten een ambitieus beeld zien. Er is sprake van hoge verwachtingen voor leerlingen en medewerker.'

Kindcentrum Willem Eggert werd in januari 2019 door de onderwijsinspectie als 'VOLDOENDE' beoordeeld.

Vanuit het inspectierapport:

'Wij beoordelen de kwaliteit van het onderwijs als voldoende. De school heeft het afgelopen jaar de kwaliteit van het onderwijs flink verbeterd. De leraren leggen de lesstof duidelijk uit zodat leerlingen ook begrijpen wat zij leren. Daarnaast kijken de leraren beter naar de uitslagen van de toetsen. De uitleg en de oefeningen die zij geven, sluiten aan bij wat de leerlingen nodig hebben. De leerlingen leren meer en behalen betere resultaten. De directeur heeft onderzocht wat er niet goed ging binnen het onderwijs. Zij heeft een plan gemaakt om de knelpunten te verbeteren en er is stevig gestuurd op de verbeterpunten. De leraren hebben goed samengewerkt en de kwaliteit van het onderwijs is aanzienlijk verbeterd'.  

Terug naar boven