Kindcentrum Willem Eggert

Jan van Egmondstraat 14 1441 HM Purmerend

  • De school is op een prachtige locatie gesitueerd naast het hertenkamp van Purmerend..
  • Onze kinderen kijken dagelijks uit op het hertenkamp, waardoor zij kennis maken met allerlei soorten dieren en hun gewoonten..
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willem Eggert
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willem Eggert

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij afwezigheid medewerkers. 

Binnen KC Willem Eggert zet het team van leerkrachten en pedagogisch medewerkers zich dagelijks voor 100% in om onze kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. U kunt van ons verwachten dat we ons inzetten om bevoegde leerkrachten voor de groepen te plaatsen en bij verlof en ziekte zoeken naar een passende oplossing voor een groep. 

Helaas worden medewerkers weleens ziek of komen in situaties terecht waardoor zij niet kunnen  werken. Omdat er dagelijks tussen de 15 en 30 kinderen op onze medewerkers zitten te wachten, worden zij enorm gemist als zij niet kunnen komen. Hier zijn medewerkers zich van bewust en met die reden kunt u er vanuit gaan dat zij zich erg vervelend voelen wanneer zij, om welke reden dan ook, niet aanwezig kunnen

Wij hebben met elkaar afgesproken dat we bij de afwezigheid van onderwijsmedewerkers als volgt te werk gaan:

Wanneer één van de medewerkers van de unit 1-2 afwezig is:  

  • We bekijken of er een ondersteuner of opvangmedewerker beschikbaar is om de groep op te vangen.  
  • We bekijken of er een medewerker via de invalpool of Lukida beschikbaar is om de groep op te vangen.  
  • We bekijken of de grootte van de groepen het toelaat om de kinderen over de overige groepen 1-2 te verdelen.  
  • We vragen u uw kinderen thuis of binnen uw netwerk op te vangen.   

Wanneer één van de medewerkers uit unit 3-4, 5-6 of 7-8 afwezig is:

  • We bekijken of er een ondersteuner of opvangmedewerker beschikbaar is om de groep op te vangen.  
  • We bekijken of er een medewerker via de invalpool of LUKIDA beschikbaar is om de groep op te vangen.  
  • We vragen u uw kinderen thuis of binnen uw netwerk op te vangen.     

Wanneer twee medewerkers binnen één unit afwezig zijn: 

  • Vragen wij u uw kinderen thuis op te vangen. 

Teams

  • Alle kinderen krijgen vanaf de eerste onderwijsdag een persoonlijk account in Teams.
  • Via Teams kunnen ouders en kinderen online in contact blijven met de leerkracht.
  • Onderwijs op afstand wordt ook via Teams verzorgd. 
  • Als uw kind thuis moet blijven bij afwezigheid van de leerkracht en de omstandigheden het toelaten wordt er in Teams het lesprogramma klaargezet. Uw kind kan dan vanuit huis het aangeboden werk maken. 

Langdurige afwezigheid

Indien een medewerker langer dan een week afwezig is, zullen we ervoor kiezen om één van de andere aanwezige leerkrachten voor de groep te zetten, en de groep van die leerkracht te verdelen. Dit om de pijn te verdelen.     

Binnen KC Willem Eggert kiezen we ervoor om

  1. De directeur en de intern begeleider niet in te zetten voor vervangingsvraagstukken.
  2. Ambulante medewerkers met een specialisme alleen bij hoge uitzondering voor vervanging in te zetten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Thematisch aanbod unit 1-2 

Op de peutergroep en in unit 1-2 bieden we kinderen een thematisch aanbod. Onze medewerkers maken een themaplanning op basis van de kerndoelen. Kinderen krijgen een doelgericht aanbod door middel van spel en activiteiten. Zo bereiden we alle kinderen voor om de overstap naar de volgende groep te maken.

Richtlijnen overheid

Wij volgen de richtlijnen vanuit de overheid m.b.t. de verdeling van onderwijstijd en passen dit aan op basis van de ontwikkelbehoeften van onze kinderen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Stamgroepen en units 

Binnen KC Willem Eggert wordt gewerkt in stamgroepen en units. Een unit bestaat uit twee leerjaren. In 2023-2024 werken we met de units:

  • unit 1-2 (4 stamgroepen)
  • unit 3-4 (3 stamgroepen)
  • unit 5-6 (2 stamgroepen)
  • unit 7-8 (2 stamgroepen)

Een unit bestaat twee of meer stamgroepen en verschillende onderwijsmedewerkers. Zij dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor alle kinderen binnen de unit. Doordat medewerkers nauw samenwerken, kunnen zij taken verdelen en elkaars talenten benutten. Hierdoor kunnen we het onderwijs beter afstemmen op hetgeen een kind nodig heeft.

De stamgroepen worden jaarlijks opnieuw met zorg samengesteld. We stellen evenwichtige groepen samen, waarbij de onderwijsbehoefte en ontwikkeling van kinderen centraal staat. Ouders worden uitgenodigd om namens hun kinderen input te leveren. Het team van KC Willem Eggert neemt de besluiten over de groepssamenstelling en inzet van medewerkers. 

RICHTLIJNEN 

Binnen KC Willem Eggert vinden wij het belangrijk om doelgericht te werken aan de kerndoelen. Onderwijsinstructies worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze kinderen. Instructies worden gegeven aan de hand van het Effectieve Directie Instructiemodel (EDI). Instructies worden in sommige gevallen groepsdoorbroken gegeven, wat betekent dat kinderen uit verschillende groepen met elkaar dezelfde instructie ontvangen. De verschillende vakken worden regelmatig geïntegreerd binnen themagericht onderwij

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

PASSEND ONDERWIJS

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel streven wij er naar dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Binnen het kindcentrum richten we ons op de basisondersteuning en geven we extra ondersteuning waar nodig én indien haalbaar. In ons schoolondersteuningsprofiel (zie bijlage) hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven. Onze school is onderdeel van het Samenwerkingsverband PO Waterland.  

Taalachterstanden 2 t/m 4 jarigen

Voor kinderen van 2 t/m 4 jaar met taalachterstanden worden aangemeld binnen KC Willem Eggert geldt dat de intern begeleider in samenwerking met de pedagogisch medewerker van het peuteronderwijs en de jeugdverpleegkundige in kaart brengen wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn. Binnen KC Willem Eggert zijn een aantal pedagogisch medewerkers van de peutergroepen VVE (voor- en vroegschoolse educatie) geschoold. Dit betekent dat zij over voldoende theoretische en praktische vaardigheden beschikken om jonge kinderen met een taalachterstand te begeleiden, mits er voldoende contacturen voor het kind beschikbaar zijn binnen de peutergroep.  Wanneer onvoldoende tegemoet kan worden gekomen aan de onderwijsbehoeften van het kind wordt bekeken welk aanbod meer passend is voor het kind.   

Taalachterstanden 4-5 jaar

Voor kinderen van 4 en 5 jaar die niet of nauwelijks Nederlands spreken en worden aangemeld binnen KC Willem Eggert geldt dat de intern begeleider in samenwerking met ouders en de leerkrachten van de groepen 1/2 in kaart brengen wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn. Hierna wordt bekeken of ons aanbod voldoende passend is bij de onderwijsbehoeften van het kind. We bekijken of wij tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van het kind of dat plaatsing bij Kuna Mundo passend is.

Nederlands als tweede taal 

Kinderen van 6 t/m 12 jaar die vanuit het buitenland in Nederland komen wonen en nooit of nauwelijks (in Nederland) naar school zijn gegaan, kunnen niet direct op KC Willem Eggert beginnen. Zij gaan minimaal één schooljaar naar de schakelklas. Zij krijgen in dat schooljaar intensieve begeleiding bij het leren van de Nederlandse taal. Zij leren Nederlands spreken, lezen en schrijven. Ook wordt er aandacht besteed aan kennismaking met de Nederlandse cultuur en de school- en leefomgeving. Na een jaar in de schakelklas gaan de kinderen naar de basisschool bij hen in de buurt. Website Kuna Mundo

Leescoördinatoren 

In schooljaar 2022-2023 zijn twee medewerkers opgeleid tot leescoördinatoren via Bibliotheek Waterland. Deze medewerkers zijn onderdeel van de PLG Nederlands & Engels 

Taalspecialist en TOS

KC Willem Eggert heeft naast onze gespecialiseerde pedagogisch medewerkers een leerkracht die de opleiding tot taalspecialist heeft afgerond. De PLG houdt zich bezig met het ontwikkelen van het taal en leesbeleid binnen KC Willem Eggert. zie ook:  ambitiekaart PLG taal-lezen. 

Een aantal leerkrachten en pedagogisch medewerkers binnen KC Willem Eggert zijn geschoold op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen. (TOS)

Dyslexie

Binnen KC Willem Eggert volgen wij de richtlijnen van het landelijke dyslexieprotocol. De signaleringsmomenten zijn terug te vinden in de toetskalender en de Intern Begeleider ziet erop toe dat de het protocol volgens planning wordt gevolgd. 

Rekenachterstanden en Dyscalculie

Ontwikkelingsproblemen op het gebied van rekenen en wiskunde worden binnen KC Willem Eggert tijdig gesignaleerd en behandeld. Wij zijn in staat een passend aanbod te bieden aan kinderen met een diagnose dyscalculie of risico tot dyscalculie. Indien ons aanbod niet toereikend blijkt te zijn, kunnen wij hulp inschakelen via het 'Samenwerkingsverband Waterland'.

ERWD protocol 

Binnen KC Willem Eggert volgen we het ERWD protocol dat zich richt op het vroegtijdig signaleren van ernstige reken en wiskundeproblemen en dyscalculie. Het protocol is ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van Reken-Wiskunde Onderwijs en is verwerkt in het toezichtskader.

Rekenspecialist

Binnen KC Willem Eggert zijn twee medewerkers werkzaam met een opleiding tot rekenspecialist. Eén van deze medewerkers is coördinator van de PLG rekenen. Deze PLG is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het rekenbeleid binnen KC Willem Eggert.

Zie ook: ambitiekaart PLG Rekenen & Wiskunde. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle ontwikkeldoelen zijn terug te vinden in ons schoolplan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

EEN KLEINE STAP VAN PEUTER NAAR KLEUTER DOOR NAUWE SAMENWERKING

Binnen KC Willem Eggert is sprake van een duidelijke doorgaande leerlijn van de peuters t/m leerjaar 8. Zodra een peuter het kindcentrum bezoekt, is het onderdeel van het kindcentrum en wordt hij/zij een bekende van de leerkrachten en pedagogisch medewerkers. De peuters en kinderen van groep 1/2 spelen dagelijks samen op ons plein en de peutergroepen worden betrokken bij activiteiten voor het kindcentrum.

De thema's van het peuteronderwijs en de leerjaren 1/2 sluiten bij elkaar aan.  Er wordt doelgericht aan de ontwikkeling van kinderen gewerkt.  Het observatie en registratiesysteem dat gebruikt wordt, sluit naadloos aan op leerlingvolgsysteem ParnasSys, dat vanaf leerjaar 1 tm 8 gebruikt wordt. Pedagogisch medewerkers en onderwijsmedewerkers hebben structureel overleg met elkaar en kinderen worden automatisch overgedragen wanneer zij vier jaar worden. 

Terug naar boven