Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Thematisch aanbod unit 1-2
Op de peutergroep en in unit 1-2 bieden we kinderen een thematisch aanbod. Onze medewerkers maken een themaplanning op basis van de kerndoelen. Kinderen krijgen een doelgericht aanbod door middel van spel en activiteiten. Zo bereiden we alle kinderen voor om de overstap naar de volgende groep te maken.
Richtlijnen overheid
Wij volgen de richtlijnen vanuit de overheid m.b.t. de verdeling van onderwijstijd en passen dit aan op basis van de ontwikkelbehoeften van onze kinderen.
Stamgroepen en units
Binnen KC Willem Eggert wordt gewerkt in stamgroepen en units. Een unit bestaat uit twee leerjaren. In 2023-2024 werken we met de units:
- unit 1-2 (4 stamgroepen)
- unit 3-4 (3 stamgroepen)
- unit 5-6 (2 stamgroepen)
- unit 7-8 (2 stamgroepen)
Een unit bestaat twee of meer stamgroepen en verschillende onderwijsmedewerkers. Zij dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor alle kinderen binnen de unit. Doordat medewerkers nauw samenwerken, kunnen zij taken verdelen en elkaars talenten benutten. Hierdoor kunnen we het onderwijs beter afstemmen op hetgeen een kind nodig heeft.
De stamgroepen worden jaarlijks opnieuw met zorg samengesteld. We stellen evenwichtige groepen samen, waarbij de onderwijsbehoefte en ontwikkeling van kinderen centraal staat. Ouders worden uitgenodigd om namens hun kinderen input te leveren. Het team van KC Willem Eggert neemt de besluiten over de groepssamenstelling en inzet van medewerkers.
RICHTLIJNEN
Binnen KC Willem Eggert vinden wij het belangrijk om doelgericht te werken aan de kerndoelen. Onderwijsinstructies worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze kinderen. Instructies worden gegeven aan de hand van het Effectieve Directie Instructiemodel (EDI). Instructies worden in sommige gevallen groepsdoorbroken gegeven, wat betekent dat kinderen uit verschillende groepen met elkaar dezelfde instructie ontvangen. De verschillende vakken worden regelmatig geïntegreerd binnen themagericht onderwij
PASSEND ONDERWIJS
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel streven wij er naar dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Binnen het kindcentrum richten we ons op de basisondersteuning en geven we extra ondersteuning waar nodig én indien haalbaar. In ons schoolondersteuningsprofiel (zie bijlage) hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven. Onze school is onderdeel van het Samenwerkingsverband PO Waterland.
Taalachterstanden 2 t/m 4 jarigen
Voor kinderen van 2 t/m 4 jaar met taalachterstanden worden aangemeld binnen KC Willem Eggert geldt dat de intern begeleider in samenwerking met de pedagogisch medewerker van het peuteronderwijs en de jeugdverpleegkundige in kaart brengen wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn. Binnen KC Willem Eggert zijn een aantal pedagogisch medewerkers van de peutergroepen VVE (voor- en vroegschoolse educatie) geschoold. Dit betekent dat zij over voldoende theoretische en praktische vaardigheden beschikken om jonge kinderen met een taalachterstand te begeleiden, mits er voldoende contacturen voor het kind beschikbaar zijn binnen de peutergroep. Wanneer onvoldoende tegemoet kan worden gekomen aan de onderwijsbehoeften van het kind wordt bekeken welk aanbod meer passend is voor het kind.
Taalachterstanden 4-5 jaar
Voor kinderen van 4 en 5 jaar die niet of nauwelijks Nederlands spreken en worden aangemeld binnen KC Willem Eggert geldt dat de intern begeleider in samenwerking met ouders en de leerkrachten van de groepen 1/2 in kaart brengen wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn. Hierna wordt bekeken of ons aanbod voldoende passend is bij de onderwijsbehoeften van het kind. We bekijken of wij tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van het kind of dat plaatsing bij Kuna Mundo passend is.
Nederlands als tweede taal
Kinderen van 6 t/m 12 jaar die vanuit het buitenland in Nederland komen wonen en nooit of nauwelijks (in Nederland) naar school zijn gegaan, kunnen niet direct op KC Willem Eggert beginnen. Zij gaan minimaal één schooljaar naar de schakelklas. Zij krijgen in dat schooljaar intensieve begeleiding bij het leren van de Nederlandse taal. Zij leren Nederlands spreken, lezen en schrijven. Ook wordt er aandacht besteed aan kennismaking met de Nederlandse cultuur en de school- en leefomgeving. Na een jaar in de schakelklas gaan de kinderen naar de basisschool bij hen in de buurt. Website Kuna Mundo
Leescoördinatoren
In schooljaar 2022-2023 zijn twee medewerkers opgeleid tot leescoördinatoren via Bibliotheek Waterland. Deze medewerkers zijn onderdeel van de PLG Nederlands & Engels
Taalspecialist en TOS
KC Willem Eggert heeft naast onze gespecialiseerde pedagogisch medewerkers een leerkracht die de opleiding tot taalspecialist heeft afgerond. De PLG houdt zich bezig met het ontwikkelen van het taal en leesbeleid binnen KC Willem Eggert. zie ook: ambitiekaart PLG taal-lezen.
Een aantal leerkrachten en pedagogisch medewerkers binnen KC Willem Eggert zijn geschoold op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen. (TOS)
Dyslexie
Binnen KC Willem Eggert volgen wij de richtlijnen van het landelijke dyslexieprotocol. De signaleringsmomenten zijn terug te vinden in de toetskalender en de Intern Begeleider ziet erop toe dat de het protocol volgens planning wordt gevolgd.
Rekenachterstanden en Dyscalculie
Ontwikkelingsproblemen op het gebied van rekenen en wiskunde worden binnen KC Willem Eggert tijdig gesignaleerd en behandeld. Wij zijn in staat een passend aanbod te bieden aan kinderen met een diagnose dyscalculie of risico tot dyscalculie. Indien ons aanbod niet toereikend blijkt te zijn, kunnen wij hulp inschakelen via het 'Samenwerkingsverband Waterland'.
ERWD protocol
Binnen KC Willem Eggert volgen we het ERWD protocol dat zich richt op het vroegtijdig signaleren van ernstige reken en wiskundeproblemen en dyscalculie. Het protocol is ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van Reken-Wiskunde Onderwijs en is verwerkt in het toezichtskader.
Rekenspecialist
Binnen KC Willem Eggert zijn twee medewerkers werkzaam met een opleiding tot rekenspecialist. Eén van deze medewerkers is coördinator van de PLG rekenen. Deze PLG is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het rekenbeleid binnen KC Willem Eggert.
Zie ook: ambitiekaart PLG Rekenen & Wiskunde.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle ontwikkeldoelen zijn terug te vinden in ons schoolplan.
EEN KLEINE STAP VAN PEUTER NAAR KLEUTER DOOR NAUWE SAMENWERKING
Binnen KC Willem Eggert is sprake van een duidelijke doorgaande leerlijn van de peuters t/m leerjaar 8. Zodra een peuter het kindcentrum bezoekt, is het onderdeel van het kindcentrum en wordt hij/zij een bekende van de leerkrachten en pedagogisch medewerkers. De peuters en kinderen van groep 1/2 spelen dagelijks samen op ons plein en de peutergroepen worden betrokken bij activiteiten voor het kindcentrum.
De thema's van het peuteronderwijs en de leerjaren 1/2 sluiten bij elkaar aan. Er wordt doelgericht aan de ontwikkeling van kinderen gewerkt. Het observatie en registratiesysteem dat gebruikt wordt, sluit naadloos aan op leerlingvolgsysteem ParnasSys, dat vanaf leerjaar 1 tm 8 gebruikt wordt. Pedagogisch medewerkers en onderwijsmedewerkers hebben structureel overleg met elkaar en kinderen worden automatisch overgedragen wanneer zij vier jaar worden.