Stap 1: In gesprek met de betrokken leerkracht of pedagogisch medewerker.
Wanneer ouders het niet eens zijn over gang van zaken in een groep of op school, kunnen zij een afspraak maken met de betrokken leerkracht of pedagogisch medewerker om hierover in gesprek te gaan. De betrokken medewerker brengt de directie op de hoogte van hetgeen er speelt, zodat hij/zij kan ondersteund worden bij het zoeken naar een oplossing.
Stap 2: In gesprek met een lid uit het managementteam.
Indien een gesprek onbevredigend verloopt, kan er contact op worden genomen met een lid uit het managementteam (MT) voor het maken van een afspraak. In de eerste instantie richten ouders zich tot de leerkracht of de intern begeleider. De directeur wordt op de hoogte gebracht van hetgeen er speelt, zodat deze kan ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing en eventueel kan aansluiten bij een volgend gesprek.
Het MT bestaat uit de intern begeleider en de directeur van het Kindcentrum.
- Intern begeleider: Mieke van der Putte
- Intern begeleider in opleiding: Chantal Miserus
- Directeur: Linda Hanraads
Stap 3 en verder
Wanneer ouders ontevreden blijven, kunnen zij contact opnemen met het bestuur om de klacht te bespreken. Wanneer ouders liever in gesprek gaan met een externe partij kunnen zij contact opnemen met de schoolcontactpersoon. Onze schoolcontactpersoon is Mieke van der Putte. De schoolcontactpersoon zal in overleg met ouders bepalen op welke wijze de klacht het beste behandeld kan worden. Zij zal de klacht niet zelf in behandeling nemen, maar ouders doorverwijzen naar een onafhankelijke vertrouwenspersoon of landelijke klachtencommissie. Meer informatie over de vertrouwenspersoon en de klachtenregeling staat op de website van OPSPOOR. klachtenregeling opspoor
De klachtenregeling
De klachtenregeling heeft als doel een zorgvuldige behandeling van klachten te garanderen. Ook voor KC Willem Eggert is een klachtenregeling vastgesteld. Daarin staat precies bij wie een klacht ingediend kan worden en hoe de afhandeling zal plaatsvinden. De klachtenregeling staat op de website van OPSPOOR, www.opspoor.nl.
Verschillende soorten klachten
Klachten kunnen gaan over de begeleiding van leerlingen, het toepassen van strafmaatregelen, beoordelingen, de inrichting van de schoolorganisatie of over ongewenste omgangsvormen. Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, discriminatie, agressie, geweld of seksuele intimidatie kunnen ouders en leerlingen een beroep doen op de ondersteuning door de contactpersoon van het kindcentrum. Zij luistert naar u en geeft informatie en advies over mogelijke vervolgstappen. De contactpersoon kan u desgewenst in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon. In samenspraak met deze functionaris kan besproken worden of er nog een kans is om op schoolniveau de klacht op te lossen bijvoorbeeld door bemiddeling, of dat u de klacht wil voorleggen aan een onafhankelijke landelijke klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon kan u desgewenst begeleiden bij het traject naar de klachtencommissie.
De klachtencommissie
Als u de klacht bij de klachtencommissie indient, zal deze een oordeel geven over de gegrondheid van de klacht en in veel gevallen een advies geven over het treffen van maatregelen. Oordeel en advies worden naar het schoolbestuur gestuurd. Het schoolbestuur beslist of het oordeel van de klachtencommissie gedeeld wordt en of de voorgestelde maatregelen worden overgenomen.
Meldplichten, aangifteplicht ontucht, aanranding of ander zedendelict
De directeur van het kindcentrum, contactpersonen en vertrouwenspersonen zullen een klacht van ouders en leerlingen zorgvuldig behandelen. Bij klachten van ouders en leerlingen over de situatie waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanrandig of een ander zedendelict, tussen een medewerker van het kindcentrum met een minderjarige leerling is het kindcentrum wettelijk verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie. Voor medewerkers van het kindcentrum geldt in deze gevallen een wettelijke meldingsplicht aan het bevoegd gezag.
- schoolcontactpersoon: Mieke van der Putte: [email protected]
- externe vertrouwenspersoon: Heleen de Jong, H.de Jong Advies, 0625024555
- landelijke klachtencommissie te Utrecht: [email protected] of 030-2809590