Openbare Basisschool Valckesteyn

Emmastraat 46 -44 3171 AH Poortugaal

Schoolfoto van Openbare Basisschool Valckesteyn

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school levert basiskwaliteit gelet op het toezichtkader van de inspectie. De basiskwaliteit meten wij één keer per twee jaar met het MT (zie onze meerjarenplanning). We bespeken met het team de uitkomsten. Op basis van de meting stellen we actiepunten vast die we verwerken in onze jaarplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Medio groep 7 krijgen de leerlingen een eerste voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari een tweede voorlopig advies. Deze adviezen zijn gebaseerd op de onafhankelijke mening van de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de leerresultaten van de onafhankelijke toetsen (Cito), de methodegebonden toetsen en observaties van de werkhouding en het sociaal emotioneel functioneren. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de naam ‘eindtoets’ vervangen door ‘doorstroomtoets’. Hierdoor wordt duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8. Wij gebruiken hiervoor de Cito doorstroomtoets. Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die past bij het definitieve schooladvies. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

* Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. 

* Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 

* Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

* Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Krijgt de leerling een hoger advies bij de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit dan motiveren.

In groep 8 krijgt u informatie over het voortgezet onderwijs. In de maanden november tot en met februari worden er veel open dagen georganiseerd op de scholen van het voortgezet onderwijs. Het is belangrijk dat u met uw kind enkele van deze informatiebijeenkomsten bezoekt. Op die manier kunt u samen met uw kind tot een goede schoolkeuze komen. 

Het advies dat de groepsleerkracht geeft, gaat over de vervolgopleiding: VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs), HAVO (Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs) of VWO (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs). Een school voor voortgezet onderwijs mag de leerling niet lager plaatsen dan het gegeven advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden de sfeer op school heel belangrijk. Als het kind zich op school veilig voelt, kan het zich het sterkst ontwikkelen. Onze school wil een leefgemeenschap zijn, waar kinderen niet alleen iets leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen. Wij besteden veel aandacht aan de sociale en emotionele vaardigheden. U kunt dan denken aan het opbouwen van zelfvertrouwen, het verwerven van zelfkennis, het leren omgaan met elkaar, verdraagzaam zijn en kennis opdoen van andere culturen en opvattingen. Op onze school hebben we school- en klassenafspraken. Deze afspraken worden gerespecteerd en daar waar ze worden vergeten, praten we over het waarom van de afspraak. Wederzijds begrip staat hierbij voorop. 

We zijn van mening, dat kinderen op school tot presteren gestimuleerd moeten worden. Echter, we zijn er nog meer van overtuigd, dat prestaties voor ieder kind verschillend zijn. Een voortdurende ontwikkeling van eigen kunnen is ons doel. Zo lang mogelijk houden wij de leeftijdsgroep bij elkaar. Tegenvallende of juist zeer goede leerprestaties worden door de leerkracht gesignaleerd. Op vaste tijden staat het onderwerp ‘leerlingbespreking’ op de agenda. Om tegemoet te komen aan verschillende behoeften van kinderen worden lestaken, waar nodig, aangepast. De aanpassingen kunnen zowel tot uitbreiding als tot beperking van de lesstof leiden.

Leerlingen kunnen hun eigen mening geven aan de leerkracht en de directie. Naar hun mening wordt geluisterd en waar mogelijk houden wij er rekening mee. We kennen een leerlingenraad van de bovenbouw die eenmaal in de acht weken overleg heeft met de directeur van de school. Binnen deze raad worden onderwerpen besproken die dicht bij de kinderen staan. In de medezeggenschapsraad worden de vergaderpunten van de leerlingenraad besproken.

De afgelopen jaren heeft er vrijwel geen lesuitval plaatsgevonden door afwezigheid van leerkrachten. Het is altijd ons streven om de kinderen op school op te vangen. Een prettig werkklimaat is de basis voor het beperkte ziekteverzuim onder de leerkrachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • omgaan met diversiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven