Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met enkelvoudige groepen. Alleen de groepen 1/2 zijn combinatiegroepen.
Ieder kind krijgt de ondersteuning die het nodig heeft. De onderwijsbehoefte van het kind staat centraal. In de regio werken de scholen samen om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden. Er wordt op school gekeken naar wat een kind kan, het liefst in het reguliere onderwijs. Deze afspraken staan in de wet Passend Onderwijs die sinds 1 augustus 2014 van kracht is. Voor de leerlingen die het echt nodig hebben, bestaat het speciaal onderwijs. Om als school te kunnen voldoen aan onze zorgplicht is er een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Hierin geeft de school aan welke onderwijsondersteuning geboden wordt.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zorgbreedte is op OBS Valckesteyn al in 1985 ingevoerd. Door onze lange ervaring en ons samenwerkingsverband RiBA proberen wij leerlingen met leer-, gedrags- en werkhoudingsproblemen zo goed mogelijk hulp te bieden. Dit geldt voor leerlingen met leerproblemen, maar ook voor kinderen die een snellere ontwikkeling doormaken en daardoor in de problemen kunnen geraken. Wij besteden structureel tijd aan accepteren en waarderen van jezelf en de ander. Voorwaarde is een sfeer van acceptatie van de leerling met zijn/haar probleem, anders lukt het niet met extra hulp.Moeilijkheden met leren en andere problemen worden in de meeste gevallen door de leerkracht als eerste opgemerkt. Dit resulteert in een bespreking van het kind met de intern begeleider, waarna een verder plan wordt opgesteld. Maar ook ouders kunnen 'de aangever' zijn. Thuis zullen kinderen zich misschien meer of anders uiten. We vragen ouders die geluiden in deze richting opvangen, dit met de groepsleerkracht te bespreken.Extra hulp en begeleiding wordt binnen de groep aangeboden. Daar moet de leerkracht binnen de klassenorganisatie tijd voor maken. We werken met leerlijnen. De extra hulp en aandacht die wij aanbieden is onderdeel van het groepsplan. In het groepsplan hebben wij beschreven hoe alle kinderen in principe meedoen met de leerstof uit de methode. Sommige kinderen moeten meer en uitdagender werk hebben, anderen hebben meer instructie en begeleiding nodig. In het groepsplan hebben we dat geregeld met behulp van leerlijnen.De leerlijnen:de basisleerlijn waaraan alle kinderen meedoen;de talentleerlijn voor de leerlingen die voor dit vak meer kunnen;de intensieve leerlijn voor kinderen die meer uitleg nodig hebben;de zeer intensieve leerlijn waarbij keuzes uit de lesstof worden gemaakt die deze leerlingen wel aankunnen. Deze leerlingen werken vaak met een eigen leerlijn en hebben dan een OPP (ontwikkelingsperspectief).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.