Octantschool Ackerweide

Gantellaan 7 2642 JK Pijnacker

Schoolfoto van Octantschool Ackerweide

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit ongeveer 30 medewerkers waaronder leerkrachten, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuner, kwaliteitsondersteuner en directieleden.

Binnen Ackerweide werken we met verschillende specialisten.
De volgende specialismen zijn aanwezig binnen het team:

- Rekenen 

- Taal

- Hoogbegaafdheid

- Gedrag

- Ontwikkelingsgericht onderwijs

- ICT

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hanteren het beleid van Octant.
Zie hiervoor: www.octant.nl

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zie invulling onderwijstijd.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgericht onderwijs verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Het staat tussen methodegerichtheid en leerlinggerichtheid, waarbij van beide aanpakken de goede kanten gebruikt worden. Tegelijkertijd vermijdt OGO de valkuilen van beide aanpakken. De kans van alleen methodegerichtheid werken is dat de leerlingen ondergeschikt worden aan de methode. En bij een te sterke leerlinggerichtheid is het gevaar dat de leerkracht te afwachtend is om te zien wat de leerling al kan. OGO is dus de gulden middenweg. 

Werken met thema’s

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema’s. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kunt met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkrachtuit tot een thema. Bij ieder thema verbindt de leerkracht de vastgestelde doelen met de betekenissen van kinderen.
Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.
Ontwikkelingsgericht onderwijs maakt onderscheid tussen zes kernactiviteiten, die de basis leggen voor verdere leerprocessen. Die activiteiten zijn:

- Spelactiviteiten

- Onderzoeksactiviteiten

- Constructieve en beeldende activiteiten

- Gespreksactiviteiten

- Lees- en schrijfactiviteiten

- Reken- en wiskundige activiteiten. 

Het belangrijkste principe is de zone van naaste ontwikkeling. Het kind ontdekt vanuit zijn eigen ontwikkeling wat op het randje van zijn kunnen en nog niet kunnen ligt.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij hen past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio of stad samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school. Passend onderwijs geldt voor alle basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs.

In het ondersteuningsprofiel beschrijven wij hoe de basisondersteuning en de extra ondersteuning wordt vormgegeven en met welke partners er wordt samengewerkt. Het document is vastgesteld in overleg met de ouders uit de Medezeggenschapsraad na samenspraak met het personeel van de school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren blijven wij onze specialisten stimuleren om te blijven ontwikkelen in hun vakgebied, zodat wij hun expertise kunnen inzetten om onze leerlingen nog beter te kunnen blijven begeleiden met hun ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie jonge kind

Ackerweide is een Ontwikkelings Gericht Onderwijsschool. In de visie op het onderwijs aan het jonge kind op Ackerweide, spelen drie B’s een belangrijke rol:

• Het onderwijs is Betekenisvol
• Het onderwijs is gericht op de Brede persoonsontwikkeling
• De leerkracht is Bemiddelaar tussen leerling en lesstof.

Het jonge kind leert voornamelijk via spelen. Doelen worden zoveel mogelijk geoefend en bereikt in het spel in de hoeken. Ook het buitenspelen heeft een rol in het onderwijsaanbod. Als het nodig is, wordt er instructie gegeven op een leerdoel, in de grote of kleine kring. Ontdekkend leren wordt gestimuleerd. Verwondering, nieuwsgierigheid en positieve betrokkenheid op de brede ontwikkeling van jezelf vinden de leerkrachten een belangrijk uitgangspunt voor het leren. Door te observeren krijgt de leerkracht zicht op de zone van de naaste ontwikkeling van het kind. Dit vraagt van de leerkracht kennis van leerlijnen én van elk specifiek kind.

Extra aanbod
Onze school heeft nog geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met kinderopvangorganisaties Blos en SkippyPePijN. Zij zijn eveneens gehuisvest in ons gebouw.
We gebruiken o.a. PeuteropStap, waarbij de toekomstige leerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met de school en ons systeem. Peuters gaan regelmatig een uurtje spelen en werken in een van de kleutergroepen, onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van SkippyPePijN.

Tevens worden enkele thema's die bij de kinderopvang worden ingezet, afgestemd op de thema's die worden aangeboden in de groepen 1-2.
Ten slotte vindt er altijd een overdracht plaats tussen de kinderopvangorganisaties en school.

Terug naar boven