Octantschool Ackerweide

Gantellaan 7 2642 JK Pijnacker

Schoolfoto van Octantschool Ackerweide

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het resultaat wordt in grote mate bepaald door de aanleg van kinderen. Het team richt het onderwijs zodanig in, dat deze aanleg zo goed mogelijk wordt ontwikkeld. Regelmatig bespreken we de ontwikkelingen van kinderen tijdens o.a. leerling-besprekingen en groepsbesprekingen. Gegevens over de ontwikkeling van kinderen worden zorgvuldig verzameld. Dit gebeurt in eerste instantie door middel van observaties van leerkrachten. Daarnaast worden vorderingen gemeten via methodegebonden toetsen, waarvan de resultaten te zien zijn in het digitale portfolio.

Wij nemen in alle groepen ook landelijk genormeerde toetsen af die horen bij het CITO leerlingvolgsysteem. De resultaten houden we bij in Cito in Beeld, het leerlingvolgsysteem. Twee keer in het jaar worden de kinderen getoetst met die onafhankelijke toets van het Cito op het gebied van rekenen, spelling, technisch- en begrijpend lezen.

In groep 8 doen de kinderen mee aan een landelijk genormeerde eindtoets. Hiervan krijgen de kinderen en hun ouders een overzicht van het resultaat. De resultaten worden binnen school geëvalueerd en het onderwijsaanbod wordt hierop afgestemd. Voorzichtigheid bij de interpretatie van deze gegevens is geboden. Individuele interpretaties door de leerkracht zijn zeer belangrijk. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies: 
Bij het schooladvies zijn er diverse fasen:

- In groep 7, in de maand februari/maart, krijgt de leerling het voorlopig schooladvies.
- In groep 8, januari, krijgt de leerling het schooladvies.
- Na het maken van de doorstroomtoets krijgt de leerling in de maand maart van groep 8 het definitief advies.  

Voorlopig schooladvies: 
In groep 7, in de maand maart, wordt er aan de leerling een voorlopig schooladvies gegeven. Om tot een zorgvuldig advies te kunnen komen wordt er een adviescommissie opgesteld. Er wordt gekeken naar de resultaten van de niet-methodegebonden toetsen van de leerling, de resultaten van de methodegebonden toetsen, observaties t.a.v. zelfstandigheid, werkhouding, motivatie, taakgerichtheid, werktempo, taakaanpak, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude. Ook wordt er gekeken naar stimulerende en belemmerende factoren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. 
Het voorlopig schooladvies is een startadvies waarmee de leerling begint.

Schooladvies: 
In de maand januari, als de leerling in groep 8 zit, wordt het schooladvies gegeven. De adviescommissie bestaat nu ook uit de huidige leerkracht(en) van groep 8. Naast de bovenstaande gegevens, wordt nu ook de NiO als gegeven meegenomen. 

Definitief advies: 
Na de doorstroomtoets volgt het definitief advies, medio maart groep 8. 

- Heeft de leerling hetzelfde of een lager toetsadvies dan het schooladvies? Dan wordt het schooladvies het definitief advies. 
- Heeft de leerling een hoger toetsadvies dan het schooladvies? In veel gevallen zal het schooladvies dan bijgesteld worden naar een hoger definitief advies, met maximaal een half niveau, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Na vooroverleg intern overleggen wij ons advies met ouder(s)/verzorger(s) en nemen het definitieve besluit.
- Ackerweide formuleert enkel een advies op onderwijsniveau, niet op schooltype of op specifiek een school. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Octantschool Ackerweide gebruiken we voor de sociale opbrengsten de KIVA-methode. Hieronder vindt u de visie van deze methode en dus ook die van de school.

Centrale uitgangspunten

Bij de ontwikkeling van KiVa is (en wordt nog steeds) een aantal uitgangspunten in ogenschouw genomen. Het programma heeft een sterke wetenschappelijke basis en is gestoeld op verschillende psychologische en sociologische theorieën. Hieronder worden de belangrijkste uitgangspunten van KiVa beschreven. Dit zijn uitgangspunten waarvan uit internationale literatuurstudies bekend is dat zij bijdragen aan de effectiviteit van onderwijsprogramma’s en -interventies.

Schoolbreed

KiVa is een schoolbreed programma. Dat betekent ten eerste dat KiVa gericht is op de hele school: op alle leerlingen van groep 1 t/m groep 8, op de leerkrachten, op de directie van de school én op de ouders.Ten tweede betekent schoolbreed dat het KiVa-programma bestaat uit een combinatie van interventies op schoolniveau, klassikaal en individueel niveau. Op schoolniveau streeft KiVa bijvoorbeeld naar een cultuur waarin respectvol en positief gedrag de norm is. Op groepsniveau biedt KiVa onder meer ondersteuning voor adequaat klassenmanagement, terwijl op individueel niveau gewerkt wordt aan de sociale vaardigheden en de sociaal-emotioneel ontwikkelingen van leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Duurzaam samen
  • Preventief
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven