OBS 't Kofschip

Zuidkil 57 3356 DA Papendrecht

Schoolfoto van OBS 't Kofschip

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets

Alle leerlingen van obs 't Kofschip maken in groep 8 de IEP-eindtoets. Deze toets bestaat uit de onderdelen rekenen, lezen en taal. Het resultaat wordt gemeten in referentieniveaus. Deze niveaus beschrijven welke taal- en rekenvaardigheden de leerlingen moeten beheersen bij het verlaten van de basisschool. In principe moeten alle leerlingen het niveau 1F kunnen bereiken. Niveau 1S en 2F zijn streefniveaus. 

In schooljaar 2019-2020 is vanwege de Covid-19-pandemie geen eindtoets afgenomen. In schooljaar 2020-2021 is dit wel gedaan. De leerlingen hebben toen met een gemiddelde score van 87,9 ruim boven het landelijk gemiddelde van 79,7 gescoord. Deze resultaten waren representatief voor het niveau en de samenstelling van de groep. 

In schooljaar 2021-2022 lagen de resultaten met een gemiddelde score van 75,7 echter lager dan het landelijk gemiddelde van 80. Hierbij dient te worden vermeld, dat alle leerlingen hebben deelgenomen aan de toets. Eén van onze leerlingen had op basis van onderzoek (intelligentie) echter kunnen worden vrijgesteld van deelname. In verband met omstandigheden heeft deze leerling toch meegedaan. Daarnaast is één van onze leerlingen naar Fast Forward gegaan en heeft hierdoor vervroegd de basisschool verlaten. Hij heeft de eindtoets niet gemaakt, wat ook zorgt voor een iets lager groepsgemiddelde. Deze leerling gaat VWO doen. 

De lagere score lag in de verwachting en past ook bij het relatief grote aantal adviezen rondom het VMBO-niveau. Al vanaf groep 5 is te zien dat de resultaten van deze groep lager liggen in vergelijking met het landelijk gemiddelde en de andere groepen van onze school. Vanaf dat moment wordt het analyseren en leggen van verbanden naast de basisvaardigheden steeds belangrijker: vaardigheden waar relatief veel leerlingen in deze groep moeite mee hebben. Met extra ondersteuning is het gelukt om alle leerlingen op het gebied van taal en lezen het 1F niveau te laten bereiken. Bij rekenen is dit bij drie leerlingen niet gelukt. Met betrekking tot het 2F en 1S niveau geldt het volgende. Bij taalverzorging behaalt 39,1% het 2F-niveau t.o.v. 60,3% landelijk. Met name het onderdeel 'leestekens' hebben de leerlingen als moeilijk ervaren. Bij begrijpend lezen heeft 61% het niveau 2F behaald t.o.v. 75% landelijk. Dit vakgebied vindt een grote groep leerlingen in het algemeen lastig: secuur lezen, analyseren en verbanden leggen. Ook bij de eerdere methodetoetsen en Cito's was dit terug te zien. Hierop is ingezet met extra leertijd, extra instructie en een extra aanbod. Dit heeft echter niet het gewenste effect gehad. Tijdens de interventies bleek een groep leerlingen lastig te motiveren. Bij rekenen ligt het landelijk gemiddelde voor 1S op 48%. 30% van de leerlingen van onze school heeft dit behaald. Ook hier is weer te zien dat opdrachten waarbij verbanden moeten worden gelegd lastig voor een groot deel van de groep is. 

De uitslag van de IEP-eindtoets sloot in de meeste gevallen aan bij het door de school geformuleerde VO-advies. Voor één leerling is besloten een hoger type brugklas te adviseren op basis van de IEP-uitslagen, omdat de leerkrachten en intern begeleider mogelijkheden bij deze leerlingen zien om dit advies ook waar te maken (kansrijk adviseren).

In groep 7 is inmiddels de Entreetoets gemaakt. Op basis van deze resultaten verwachten we dat de groep 8 van volgend jaar weer op of boven het landelijk gemiddelde zal scoren. 


Conclusies n.a.v. de eindtoets voor het onderwijsaanbod groep 7 en 8

Op basis van de analyse van de resultaten van de IEP-toets worden de onderstaande interventies voor groep 7 en 8 ingezet in schooljaar 2022-2023.

Algemeen:

  • Stimuleer de betrokkenheid en motivatie van de leerlingen door de doelen zichtbaar te maken voor hen. Laat leerlingen bijhouden welke doelen ze hebben behaald.
  • Laat de leerlingen bij lessen voldoende opgaven maken om zo tot voldoende oefening te komen, of kijk of niveau 5 is behaald.

Taal:

  • Extra aandacht voor de leestekens bij spelling. Laat leerlingen geregeld opstellen schrijven om dit te oefenen.
  • Zet strategiekaarten in voor de veelvoorkomende spellingstrategieën. 

Lezen:

  • Gebruik de extra opdrachten van Kentalis voor woordenschat bij begrijpend lezen.
  • Voortzetten van Snappet voor studievaardigheden in de groepen 5 t/m 8 ter ondersteuning van het opzoeken en interpreteren, evalueren en samenvatten. Laat kinderen hierbij van en met elkaar leren. 

Rekenen:

  • Zet strategiekaarten in voor de veelvoorkomende rekenstrategieën.
  • Zet de module: “automatiseren” in als aanvulling op de methodes van rekenen.     

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: technisch lezen groep 3, technisch lezen groep 4, rekenen en wiskunde groep 4, rekenen en wiskunde groep 6 en begrijpend lezen groep 6.

De tussenresultaten van de leerlingen van 't Kofschip bestaan uit de registratie van Kijk! in groep 1/2 (februari en juli) en de toetsresultaten van de Cito-toetsen gemaakt door de leerlingen van groep 3 t/m 8 (januari M-toetsen en juni E-toetsen). Wij analyseren deze resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau. De individuele analyses en groepsanalyses worden gebruikt om de onderwijsplannen, waarin het onderwijsaanbod beschreven staat, indien nodig, bij te stellen. De schoolanalyse wordt gebruikt om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind op het schoolrapport.

Naar aanleiding van de analyses van de M- en E-toetsen in schooljaar 2021-2022 hebben we actiepunten voor de gebieden rekenen en begrijpend lezen opgenomen in ons jaarplan voor schooljaar 2022-2023. Dit om tot resultaten die passend zijn voor onze leerlingpopulatie te komen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begeleiding naar het voortgezet onderwijs

Vanaf de start bij de kleuters volgen we de ontwikkeling van de leerlingen. Dit onder andere door na te gaan in hoeverre de kinderen de doelen na een les beheersen. Ook worden er vanaf groep 3 methode gebonden toetsen na een blok afgenomen. Daarnaast worden er vanaf groep 3 twee keer per jaar methode onafhankelijke (CITO) toetsen afgenomen. Al deze gegevens worden geanalyseerd. 

Aan de hand van de resultaten en de instelling, werkhouding en betrokkenheid van een leerling bij het onderwijs wordt een beeld gevormd van passend vervolgonderwijs. In groep 7 en 8 wordt dit beeld verdiept door in groep 7 de Entreetoets en in groep 8 de Drempeltoets af te nemen.

Eind groep 7 wordt een voorlopig advies gegeven. Op basis van alle gegevens volgt in groep 8 voor 1 maart het definitieve advies van de school t.a.v. het vervolgonderwijs voor een leerling. Dit wordt met de leerling en ouders besproken en er wordt een beslissing genomen. Vervolgens verzorgt de groepsleerkracht met de intern begeleider de aanmelding van de leerling bij het voortgezet onderwijs. Deze aanmelding wordt vergezeld van een onderwijskundig rapport. In april wordt tenslotte nog de Eindtoets (IEP) afgenomen. De Eindtoets is voor alle scholen verplicht en op basis van deze resultaten worden de scholen gewaardeerd en vergeleken. Wanneer de IEP-score hoger uitvalt dan het advies van de school kan het advies, in overleg met de leerkracht, interne begeleider, leerling en ouders, worden bijgesteld. De verdere schoolloopbaan van onze leerlingen op het voortgezet onderwijs komt aardig overeen met onze adviezen.

Uitstroom naar het voortgezet onderwijs

Op basis van de leerlingenpopulatie en het geboden onderwijs verwachten we dat 90% van de leerlingen uitstroomt naar vmbo b/k of hoger waarvan 20% van de leerlingen naar het vwo. In schooljaar 2019-2020 stroomde 87% van de leerlingen uit naar vmbo kb of hoger waarvan 13% direct naar het vwo. Van de 13% die uitstroomde naar havo/vwo zijn er ook enkele leerlingen die op het vwo hun onderwijs vervolgen. In schooljaar 2020-2021 stroomde 100% van de leerlingen uit naar vmbo b/k of hoger waarvan 33% van de leerlingen naar het vwo. In schooljaar 2021-2022 stroomde 100% van de leerlingen uit naar vmbo b/k of hoger waarvan 13% naar het vwo. We verwachten dat van de 13% die uitstroomt naar havo/vwo wellicht één leerling in leerjaar 2 naar het vwo zal gaan. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn er van overtuigd dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen als zij zich veilig voelen. Door de nadruk op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positieve groepsvorming te leggen, proberen we dit zo veel mogelijk te realiseren. Door middel van Rots & Water, Grip op de groep/Bouwen aan je groep en Kwink ontwikkelen de leerlingen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven