Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsleerkrachten schooljaar 2022-2023
Groep 1/2A: juf Danique
Groep 1/2B: juf Debbie en juf Annemieke
Groep 2C: juf Mariska en juf Carola
Groep 3: juf Sandra en juf Els
Groep 4: juf Sacha en juf Els
Groep 5: juf Coby en juf Astrid
Groep 6: juf Naomi
Groep 7: meester Remy en juf Carola
Groep 8: meester Bob
Vakleerkracht gym groep 3 t/m 8: meester André
Overige taken en verantwoordelijkheden
Directeur: Saskia Vuik. Zij heeft de leiding over de school en is eindverantwoordelijk.
Intern begeleider: Marinka Naafs. Zij ontwikkelt, coördineert en voert het zorgbeleid van de school uit. Hieronder vallen bijvoorbeeld het houden van groepsbesprekingen, het organiseren van hulp aan leerlingen die extra zorg nodig hebben, het geven van adviezen aan leerkrachten en het onderhouden van contact met externen.
Bouwcoördinatoren: Sandra Voerman van de onder- en middenbouw (groepen 1 t/m 5) en Remy Hoogerbrugge van de bovenbouw (groepen 6, 7 en 8). De bouwcoördinatoren maken samen met de directeur en het team beleidsvoorstellen en coördineren en monitoren mede de uitvoering hiervan.
Taal/leescoördinator: Sandra Voerman. Zij is nauw betrokken bij het doorvoeren van vernieuwingen en verbeteringen op het gebied van het taal/leesonderwijs.
Rekencoördinator: Marinka Naafs. Zij is gespecialiseerd in het vormgeven van interactief, rijk en uitdagend rekenonderwijs op onze school. De coördinator bewaakt en bevordert de inhoudelijke kwaliteit van het rekenonderwijs en is het aanspreekpunt voor team.
HB-specialist: Marinka Naafs. Zij geeft les aan MHB-leerlingen in de Verrekijkergroep, ondersteunt het team en maakt beleidsvoorstellen op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid.
Administratief medewerkster: Hanna van Velzen. Zij verricht ondersteunende administratieve werkzaamheden op het gebied van leerlingadministratie en personeelsbeleid.
De kleutergroepen (groepen 1/2) zijn heterogeen samengesteld. Kinderen van 4 t/m 6 jaar zitten bij elkaar in de klas. Op deze manier stimuleren we zowel de sociale ontwikkeling (elkaar helpen) als het soepel laten verlopen van de overgang van thuis naar school en de aansluiting naar groep 3.
De verdeling van de tijd over de diverse vakgebieden is een indicatie. Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen worden hierin eventueel aanpassingen gedaan om hun ontwikkeling te optimaliseren.
Bij taal is het totaal van taal en lezen per groep per week ingevuld. De verdeling van de tijd over de diverse vakgebieden is een indicatie. Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen worden hierin eventueel aanpassingen gedaan om hun ontwikkeling te optimaliseren.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Of een school voor een kind de juiste plek is, zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht is een samenvatting van het SchoolOndersteunings-Profiel (SOP) en biedt een eerste richting.
Contactpersoon
De taak om ouders te betrekken bij ondersteuning ligt bij:
· De leraar
· De intern begeleider
· De directie
Specialisten
Deze specialisten zijn voor onze leerlingen beschikbaar:
Op school
· Specialist gedrag
· Specialist jonge kind
· Specialist meer- en hoogbegaafdheid
· Specialist rekenen
· Specialist taal-lezen
Via het samenwerkingsverband
· Specialist dyslexie
· Specialist meer- en hoogbegaafdheid
· Orthopedagoog
· Specialist rekenen
· Specialist taal-/lezen
· Specialist onderwijs (ambulant schoolbegeleider)
Voorzieningen
Onze school heeft de volgende voorzieningen beschikbaar:
Op school
· Plusgroep
· Peuterspeelgroep
Via het samenwerkingsverband
· NT2-klas
· Observatieklas
· Tussenvoorziening (OPDC of rebound)
· Brugplaats voorkoming thuiszitten
Onderwijsaanbod
Dit onderwijsaanbod is bij ons geïntegreerd aanwezig
Op school
· Aanbod dyslexie
· Aanbod executieve functies
· Aanbod meer- en hoogbegaafden
· Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling
· Compacten en verrijken
Via het samenwerkingsverband
· Aanbod dyscalculie
· Aanbod dyslexie
· Aanbod meer- en hoogbegaafden
· Aanbod NT2
· Aanbod spraak/taal
· Preventieve signalering van leer-, opgroei-, opvoedproblemen
· Preventieve signalering van leesproblemen
Onze visie op ondersteuning
De school geeft vorm aan de basisondersteuning zoals deze door het samenwerkingsverband is omschreven. Hierbij moeten alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Deze vorm van onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Wij bieden daarom binnen onze mogelijkheden waar nodig extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben. Hierbij werken we samen met onze partners binnen het samenwerkingsverband.
De uitvoering van ondersteuning
We werken bij de kernvakken volgens het directe instructiemodel. Hierbij gaan we uit van 3 niveaus (basis, intensief en verrijkend). Het aanbod aan de leerlingen van de 3 niveaus bepalen we op basis van een analyse van leeropbrengsten. Deze analyse vindt twee keer per jaar op teamniveau plaats onder leiding van de intern begeleider en directeur. Vanuit de analyse worden interventies opgesteld en opgenomen in het groepsoverzicht. Zo wordt bijvoorbeeld vastgelegd dat de leerkracht extra leest met een groepje kinderen, dat hier moeite mee heeft. Ook kan worden afgesproken, dat een leerling op bijvoorbeeld rekengebied remedial teaching buiten de groep krijgt. De interventies worden toegepast in de lessen en bijgesteld waar nodig. Om de interventies te borgen worden klassenbezoeken en collegiale consultaties uitgevoerd.
Gezien het belang dat wij hechten aan een brede ontwikkeling wordt er gebruik gemaakt van een breed leerlingvolgsysteem waarbij ook de persoonlijke ontwikkeling en het functioneren van de leerling in de groep in beeld wordt gebracht. Ter bevordering hiervan is er een divers aanbod naast de kernvakken zoals Rots en Waterlessen, inzet van Grip op de groep en kunst- en cultuuractiviteiten.
Wanneer leerlingen andere behoeftes hebben dan deze 3 niveaus, wordt er gezocht naar een passend aanbod (consult onderwijsspecialist, eventueel bespreking in OT, aanvraag arrangement).
Sterke punten in onze ondersteuning
Als voorwaarde om tot leren te komen stellen wij dat het welbevinden van de leerlingen essentieel is. Daarom heeft de emotionele en sociale ontwikkeling van de leerlingen veel aandacht. Daarnaast wordt vanuit de basisondersteuning gezorgd voor een aanbod aan leerlingen, die meer tijd nodig hebben om zich de lesstof eigen te maken. Ook is er een aanbod voor de leerlingen, die behoefte hebben aan extra uitdaging. Hierbij werken we nauw samen met onze partners binnen het Samenwerkingsverband, waardoor op basis van de beschikbare kennis, kunde en mogelijkheden een zo passend mogelijk aanbod wordt gecreëerd.
Grenzen aan onze ondersteuning
Wanneer na intensief overleg tussen ouders, school en externe specialisten tot de conclusie wordt gekomen dat binnen onze school niet de ondersteuning geboden kan worden die de leerling nodig heeft, zal gezocht worden naar een andere, passende onderwijsplek.
Onze ambities en ontwikkeldoelen
1. Borgen van een doorgaande lijn in het didactisch handelen.
2. Doorontwikkelen van een passende aanbod ten aanzien van het sociaal emotioneel leren.
3. Doorontwikkelen van een aanbod voor meerbegaafdheid dat ingebed is in het totale aanbod op school.
4. We blijven kritisch op de behaalde opbrengsten, analyseren deze en zetten interventies in om de opbrengsten op niveau te houden en waar nodig te verhogen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities en ontwikkeldoelen
1. Borgen van een doorgaande lijn in het didactisch handelen.
2. Doorontwikkelen van een passende aanbod ten aanzien van het sociaal emotioneel leren.
3. Doorontwikkelen van een aanbod voor meerbegaafdheid dat ingebed is in het totale aanbod op school.
4. We blijven kritisch op de behaalde opbrengsten, analyseren deze en zetten interventies in om de opbrengsten op niveau te houden en waar nodig te verhogen.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
De voorschoolse educatie wordt aangeboden in peuterspeelgroep ‘t Kofschip. Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen hier gedurende twee ochtenden (maandag- en woensdagochtend of dinsdag- en vrijdagochtend) spelen en ontwikkelen. De peuters en hun ouders raken al gewend aan het gebouw en zien de juffen en kinderen van de kleutergroepen, waardoor de overgang naar groep 1 nog geleidelijker verloopt. Voor de voorschoolse educatie werken we samen met onze partner Wasko, die inhoudelijk vorm geeft aan de peuterspeelgroep. Kinderen voor deze groep worden aangemeld via hun klantenservice (tel.: 078-6157165 of kindplanning@wasko.nl). De vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. De leerkrachten zorgen daar voor een rijke leeromgeving en brengen de ontwikkeling van de jonge kinderen in beeld. Deze observaties worden met de ouders gedeeld en, indien nodig, worden er interventies ingezet om een kind te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.
In het kader van het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden werkt onze school samen met gemeente Papendrecht. Bij het opstellen en uitvoeren van het zogenaamde onderwijsachterstandenbeleid zijn naast het onderwijs ook de kinderopvang, het consultatiebureau, het schoolmaatschappelijk werk en de jeugdwerkers betrokken.