Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen:
De methode gebonden toetsen - dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen.
De methode onafhankelijke toetsen - dit zijn de BOOM-LVS toetsen. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar afgenomen (E-toetsen).
Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een schoolanalyse. In deze schoolanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleider kijken naar welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de M-toetsen/E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de zorgsignalen plaats.
In groep 8 ontvangen de leerlingen een definitief schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. De basisschool baseert het schooladvies op: toetsresultaten, sociale en emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al aan het einde van groep 6, dan krijgen de leerlingen een eerste prognose. Medio groep 7 en begin groep 8 ontvangen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en biedt gelijke kansen aan alle leerlingen, zodat zij zich eind maart kunnen aanmelden voor een middelbare school van hun voorkeur en één die het beste past bij hun niveau. Op 15 maart is de uitslag van de doorstroomtoets bekend. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo)
Voor adviezen naar het voortgezet onderwijs (VO) is op Stichtingsniveau besloten: “Ten aanzien van enkel- dan wel dubbelvoudig adviseren inzake VO is afgesproken dat het uitgangspunt is om enkelvoudig te adviseren. Daar waar het echt niet anders kan, wordt er dubbelvoudig geadviseerd.
Wij werken met OSO: Overstapservice Onderwijs is ons middel m.b.t. de overdracht naar het Voortgezet Onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij willen dat kinderen zich bij ons welkom. Je mag “anders” zijn, zodat iedereen onze school als een veilige en prettige plek ervaart.
Kijkend naar de mogelijkheden en kansen van ieder kind. Je mag jezelf zijn en blijven. Van belang is wel dat we leren omgaan met elkaar. Op De Schakels wordt geleerd respect te hebben voor verschillen en stimuleren wij om vaardigheden te ontwikkelen, die passen bij een sociale en zorgzame houding. Op onze school is de sociale en emotionele ontwikkeling net zo belangrijk als de cognitieve ontwikkeling.Wij streven ernaar om een zo open mogelijke communicatie met respect voor de ander uit te dragen. Wij trachten de normen en waarden in onze maatschappij te volgen in voorbeeld en uitvoering binnen onze school. Wij stimuleren om in kansen te denken in plaats van in belemmeringen; je verdiepen in en uitgaan van jouw mogelijkheden. Daarbij hebben we hoge verwachtingen van iedere leerling.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.