Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onderwijsinvulling in leerjaar 1 en 2
Op De Schakels hanteren wij als basis een beredeneerd aanbod vanuit de leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind. Wij stimuleren de ontwikkeling van kleuters, op een manier die past bij hun capaciteiten. Ons basisaanbod biedt uitdagende doelen en gerichte activiteiten. Voor de kleuters creëren wij een betekenisvolle leeromgeving waarin o.a. taal-, reken-, en motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd passend bij het niveau van het jonge kind.
Met 'De zeven eigenschappen van Happy Kids' van Sean Covey, bevorderen wij de sociale en emotionele vaardigheden. Thematisch onderwijs vanuit 'Deep Level Learning' sluit aan bij de belevingswereld en intellectuele nieuwsgierigheid van deze leerlingen.
Onderwijsinvulling voor hoogbegaafde leerlingen in leerjaar 3 t/m 8
In ons onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen richten we ons op een leeromgeving waarbij we de beschikbare onderwijstijd benutten voor zowel de kernvakken als verrijkende activiteiten. Naast taal en rekenen/wiskunde krijgen alle leerlingen wekelijks Engels, burgerschap, muziek, bewegings- en schrijfonderwijs. Om de week zijn er schaak- en extra kunstlessen. Deze lessen dragen bij aan de ontwikkeling van zowel strategische als creatieve denkvaardigheden. Naast het basisaanbod werken de leerlingen aan hun eigen project en leervraag. Voor 'Nieuwskring' bereiden ze een actueel onderwerp voor, die ze vervolgens presenteren aan de groep. Voor ons thematisch onderwijs maken de leerlingen gebruik van 'Deep Level Learning', een methode die speciaal is ontwikkeld voor hoogbegaafde leerlingen.Op De Schakels is er structureel aandacht voor sociale en emotionele vaardigheden, o.a. met behulp van 'De zeven eigenschappen van Happy Kids' van Sean Covey.
Aan het curriculum van groep 3 en 4 voegen we dit schooljaar filosofielessen van 'Kleine Grote Denkers' toe. Deze aanpak moedigt leerlingen aan om diepgaande vragen te stellen en kritisch na te denken over complexe onderwerpen. Om het creatief en analytisch denken te stimuleren wordt er in alle groepen gewerkt met 'Denksleutels'.
Excursies worden gekozen in samenhang met de thema's die in de klas worden behandeld, waardoor het leren buiten de schoolcontext verder wordt verdiept.
Ons onderwijsprogramma biedt een uitgebalanceerde mix van intellectuele uitdaging en persoonlijke ontwikkeling, waarbij we streven naar maximale groei voor elke leerling.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt een beeld geschetst van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.
Alle leerlingen wordt ondersteuning geboden vanuit de basisondersteuning. De Schakels kan op eigen initiatief invulling geven aan de basisondersteuning. De coördinator leerlingenzorg draagt zorg voor de juiste ondersteuning vanuit de hulpvraag.
De ondersteuning is systematisch, transparant en planmatig (opbrengstgericht).Binnen de regio zijn afspraken gemaakt over het minimale niveau van de basisondersteuning op elke basisschool. Het is aan de school om inhoud te geven aan de basisondersteuning.
De afspraken binnen de basisondersteuning zijn vastgelegd op drie niveaus:
- Voorwaardelijk niveau, waarin de school een veilige leeromgeving biedt aan de leerling en waarbij de school voldoende presteert op specifieke indicatoren van het waarderingskader van de Inspectie;
- Schoolniveau, waarin preventief handelen, een programma van kerndoelen, sociaal en emotionele ontwikkeling van kinderen, specifieke instructie, expertise en in/uitstroombeleid centraal staan;
- Leerkrachtniveau, waarbij de focus ligt op de zeven elementen van handelingsgerichtwerken.
Vanuit het samenwerkingsverband “Passenderwijs” ontvangen wij jaarlijks een bijdrage per leerling. Deze bijdrage is bedoeld om de ondersteuningsstructuur, vanuit de basisondersteuning, vorm te geven. Passenderwijs biedt hulp als een kind onvoldoende heeft aan de basisondersteuning en extra ondersteuning behoeft. Zij onderzoeken samen met de school welke additionele ondersteuning, eventueel met behulp van externen, nodig is voor extra begeleiding op de school; bijvoorbeeld in de vorm van arrangementen.
Binnen onze regio zijn alle financiële middelen voor extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband ondergebracht in de vorm van arrangementen. De school kan voor het kind een arrangement aanvragen. Arrangementen worden wel/niet toegekend door de onafhankelijke Centrale Toekenningscommissie (CTC) of het Loket. https://www.passenderwijs.nl
Voor meer informatie:https://www.obsschakels.nl/ons-onderwijs/schoolondersteuningsplan-2024-2025/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leerlingen die onderpresteren (de absolute onderpresteerders) willen wij intensieve hulp bieden. Deze ondersteuning geldt met name voor ontstane hiaten op de vorige en huidige school. Door gericht kindgesprekken te voeren, kan er met hen worden gesproken over het voordeel van een goede beheersing van de basiskennis. Bijvoorbeeld waarom automatiseren/memoriseren zo belangrijk is. Tevens kan inzicht in de werking van het brein hen daarbij helpen. Eerst begrijpen waarom én wat er van je verwacht wordt en pas daarna starten met inoefenen. Naast deze aanpak blijft verrijking belangrijk!
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.