Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt een beeld geschetst van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.
Alle leerlingen wordt ondersteuning geboden vanuit de basisondersteuning. De Schakels kan op eigen initiatief invulling geven aan de basisondersteuning. De coördinator leerlingenzorg draagt zorg voor de juiste ondersteuning vanuit de hulpvraag.
De ondersteuning is systematisch, transparant en planmatig (opbrengstgericht).Binnen de regio zijn afspraken gemaakt over het minimale niveau van de basisondersteuning op elke basisschool. Het is aan de school om inhoud te geven aan de basisondersteuning.
De afspraken binnen de basisondersteuning zijn vastgelegd op drie niveaus:
- Voorwaardelijk niveau, waarin de school een veilige leeromgeving biedt aan de leerling en waarbij de school voldoende presteert op specifieke indicatoren van het waarderingskader van de Inspectie;
- Schoolniveau, waarin preventief handelen, een programma van kerndoelen, sociaal en emotionele ontwikkeling van kinderen, specifieke instructie, expertise en in/uitstroombeleid centraal staan;
- Leerkrachtniveau, waarbij de focus ligt op de zeven elementen van handelingsgerichtwerken.
Vanuit het samenwerkingsverband “Passenderwijs” ontvangen wij jaarlijks een bijdrage per leerling. Deze bijdrage is bedoeld om de ondersteuningsstructuur, vanuit de basisondersteuning, vorm te geven. Passenderwijs biedt hulp als een kind onvoldoende heeft aan de basisondersteuning en extra ondersteuning behoeft. Zij onderzoeken samen met de school welke additionele ondersteuning, eventueel met behulp van externen, nodig is voor extra begeleiding op de school; bijvoorbeeld in de vorm van arrangementen.
Binnen onze regio zijn alle financiële middelen voor Extra Ondersteuning bij het samenwerkingsverband ondergebracht in de vorm van arrangementen. De school kan voor het kind een arrangement aanvragen. Arrangementen worden wel/niet toegekend door de onafhankelijke Centrale Toekenningscommissie (CTC) of het Loket. https://www.passenderwijs.nl
Voor meer informatie:https://www.obsschakels.nl/ons-onderwijs/schoolondersteuningsplan-2023-2024/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld de absolute onderpresteerders, voor hen willen wij intensievere hulp gaan bieden. Deze ondersteuning geldt met name voor ontstane hiaten in de basisvaardigheden.
Daarnaast, op sociaal en emotioneel gebied (welbevinden), willen wij het voeren van Kindgesprekken nog vaker laten plaatsvinden. Door met deze leerlingen gerichte kindgesprekken te voeren, kan er met hen worden gesproken over het nut van de basiskennis. Aan bod komt waarom het memoriseren zo belangrijk is en inzicht in de werking van het brein kan daarbij helpen. Eerst begrijpen waarom én wat er van je verwacht wordt en pas daarna starten met het inoefenen. Naast deze aanpak blijft verrijking belangrijk!
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.