Openbare Basisschool Jan Hekman

Schoolweg 7 1191 JP Ouderkerk aan de Amstel

Schoolfoto van Openbare Basisschool Jan Hekman

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Jan Hekmanschool zijn wij trots op alle leerlingen en hun behaalde resultaten. De leerlingen hebben er allemaal heel hard voor gewerkt en een mooie ontwikkeling doorgemaakt tijdens hun schoolcarriere. Wij streven er naar om voor alle leerlingen een doorstroom te realiseren die aansluit bij hun talenten en sterke punten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de leerlingen op verschillende manieren. Ons onderwijs is ingericht volgens het Handelings Gericht Werken(HGW model). Dit betekent dat wij onze leerlingen op didactisch gebied cyclisch en door het schooljaar heen volgen. 

De meeste scholen maken voor het volgen van de leerlingen diverse toetsen. Zo ook op de Jan Hekman School. Het is voor ons echter wel van belang dat wij met elkaar steeds de vraag beantwoorden: Met welk doel toetsen wij de leerlingen? De toets is namelijk voor ons geen "afrekeninstrument". Wij zien het inzetten van toetsen vooral als instrument dat ons inzicht geeft in de onderwijsbehoeften van een leerling. 

Bij de kleuters worden leerlingen gevolgd door te werken met de leer- en ontwikkellijnen in Parnassys. Door middel van regelmatige observaties bij deze doelen brengt de leerkracht in de groepen 1 en 2 de ontwikkeling van de leerlingen in kaart. Omdat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen kiezen wij er bewust voor om nog geen toetsen in te zetten bij deze groepen. 

Vanaf de groepen drie verloopt het proces globaal als volgt: 

De lesmethodes zijn opgedeeld in blokken. De leerlingen krijgen gedurende een blok les. Een blok duurt gemiddeld 4 weken. Aan het einde van een blok worden de leerdoelen getoetst met de methode afhankelijke toetsen. Het is na afname en analyse inzichtelijk voor de leerkracht welke leerlingen er nog extra ondersteuning nodig hebben en welke leerlingen al meer uitdaging kunnen gebruiken op de specifieke leerdoelen.

Wij maken daarnaast gebruik van het Inzicht Eigen Profiel (IEP) leerlingvolgsysteem. Dit een instrument waarmee wij bij de (meeste) leerlinge, op een methode onafhankelijke manier, de groei op het gebied van cognitieve vaardigheden in kaart brengen. Dit doen wij op de volgende vakgebieden: Taalverzorging, Rekenen en Lezen. EP kan echter flexibel ingezet worden. Daarom kan het gebeuren dat sommige kinderen slechts een keer per jaar, en andere leerlingen wel drie of meer keer per jaar, een IEP toets maken. Ouders worden uiteraard geïnformeerd over de keuze om vaker of minder vaak te toetsen.

Om de ontwikkeling in Technisch lezen te volgen maken we gebruik van CITO AVI-DMT. Dit is een ander leerlingvolgsysteem dan IEP. Dit heeft te maken met het feit dat de technisch lezen toetsen van IEP nog niet gebruikt kunnen worden om de aanvraag voor een dyslexie onderzoek te kunnen rechtvaardigen.

De informatie die de resultaten van deze toetsen ons geven wordt gebruikt om met de leerlingen (vanaf groep 5) en ouders in gesprek te gaan over de ontwikkeling van de leerling. Vragen die bij deze gesprekken centraal staan zijn bijvoorbeeld: Wat gaat er al goed hebben? Waar zit nog uitdaging? Waar liggen de doelen voor de komende periode? 

Zo zijn ook de leerlingen actief onderdeel van hun eigen ontwikkeling en leerproces. 

Wilt u meer inhoudelijke informatie over hoe wij leerlingen volgen en naar welk type VO scholen onze leerlingen uitstromen? Dan verwijzen wij u graag naar het schooljaarplan op onze website. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit de grafiek is af te lezen dat ongeveer 75 % van onze leerlingen uitstroomt naar Havo of VWO. Sinds 2021 heeft de school een leerlab en werken alle leerlingen met een weektaak. Voor iedere leerlingen zoeken we naar uitdaging in het schoolwerk maar ook door het werken met projecten die aansluiten bij de interesses en talenten van de leerlingen. Zo krijgt iedereen, ongeacht later uitstroomniveau, de kans om zichzelf en zijn of haar talenten te ontdekken en uit te bouwen.

Op de Jan Hekmanschool zijn een goede groei binnen rekenen en taal niet alleen belangrijk. Ook het ontwikkelen en groeien op sociaal- emotioneel gebied vinden wij ontzettend belangrijk. De Vreedzame school ondersteunt ons hierbij en we maken veel gebruik van verschillende maatschappelijke thema weken. Bovendien hebben wij met bijvoorbeeld het verzorgingshuis in het dorp een goede band en gaan onze leerlingen regelmatig op bezoek bij de ouderen. Zij kletsen samen, spelen een spel en leren elkaar zo beter kennen en begrijpen. Voor ons als school is het leren over de samenleving en alle verschillende mensen die hier aan deelnemen ontzettend belangrijk.

Wij proberen de leerlingen te stimuleren om zich ook na schooltijd bezig te houden met wat hen interesseert. In ons gebouw bieden wij ruimte voor o.a. sport, cultuur en koken. Deze activiteiten worden georganiseerd door externe partijen die de buurtfunctie van de school gebruiken om de leerlingen te ontvangen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school streven wij ernaar dat alle kinderen op school kunnen zeggen: zij kennen mij, zij zien mij, zij geloven in mij. In dit proces leren de kinderen dat iedereen uniek is en dat iedereen andere kwaliteiten en talenten heeft. Een omgeving waar talenten en sterke punten elkaar aanvullen en ondersteunen. 

De leerlingen groeien op tot zelfverzekerde sociale individuen, met oog voor de ander. Mensen die zich bewust zijn van de wereld om zich heen in al zijn verschillende facetten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag groot dromen.
  • Ik leer van en met de ander.
  • Ik ken mijzelf en de ander.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft op 17 januari 2011 bezoek gehad van de inspectie. Naar aanleiding van dit bezoek heeft de inspectie besloten het reeds toegekende basisarrangement te handhaven. De inspectie heeft een aantal opmerkingen geplaatst waar de school mee aan de gang is gegaan.

De opbrengsten.

Op het gebied van rekenen doet de school het erg goed. De opbrengsten voor taal blijven daarbij wat achter en kunnen gezien de kenmerken van de leerlingenpopulatie nog verder worden versterkt. Wat heeft de school gedaan? Een aantal jaar geleden is er door de hele school een nieuwe leesmethode ingevoerd. De opbrengsten worden elk jaar geëvalueerd waarna eventueel acties volgen. N.a.v de opbrengsten van 2012 heeft de school besloten extra in te zetten op het leesonderwijs. De opbrengsten zijn wel is waar voldoende maar er wordt geconstateerd dat ze toch nog achterblijven in de middenbouwgroepen. In het schooljaar 2013-2014 wordt een taalspecialist gevraagd mee te kijken naar de resultaten en een studiedag voor het team te organiseren.

Leerlingzorg.

Het leerlingvolgsyteem dat de school nu hanteert in de onderbouw is compleet. De toetsen taal voor kleuters en ordenen worden nu bij alle kleuters afgenomen.

Kwaliteitszorg

De school is kenmerkte zich door een tamelijk informeel klimaat, maar is bezig zich te ontwikkelen tot een professionele organisatie. Middels studiedagen en teambijeenkomsten worden kenmerken van een professionele organisatie besproken. De school werkt met een schoolplan. Dit schoolplan is vier jaar geldig. Elk jaar wordt er een jaarplan geschreven waarbij het schoolplan leidend is. Dit jaarplan wordt in het team en de MR besproken en elk jaar geëvalueerd.

Terug naar boven