Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Jan Hekmanschool streven we ernaar om de leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces. De leerkracht voert daarom regelmatig kindgesprekken waarin er op een positieve manier met de leerling wordt gekeken naar de groei en ontwikkeling. Deze gesprekken zijn spontaan en informeel. Omdat de gesprekken bedoeld zijn om de leerlingen inzicht te geven en te volgen vinden deze gesprekken plaats tijdens de schooldag, het zijn geen geplande momenten. Tijdens het gesprek heeft de leerling zelf de ruimte om te reflecteren op het eigen ontwikkelingsproces. Samen met de leerkracht worden de leerdoelen bijgesteld of aangepast. Zo vormen de gesprekken een mooie leidraad voor het onderwijs in een volgende periode. In de groepen 4 wordt er een start gemaakt met het voeren van deze gesprekken. Naarmate de leerlingen ouder worden groeit de inhoud van de gesprekken met hen mee.
Om de leerlingen te helpen om steeds zelfstandiger te werken en zelf keuzes te maken maken we gebruik van het Activerende Directe Instructie model (ADI) en een gepersonaliseerde weektaak.
Het ADI model helpt de leerkracht het onderwijs zo te organiseren dat er tijd en ruimte is om de leerlingen op meerdere niveaus instructie te geven. Er zijn leerlingen die aan een korte instructie voldoende hebben. Andere leerlingen hebben een verlengde instructie aan de instructietafel nodig. Zo komt de leerkracht de verschillende leerlingen tegemoet in hun ondersteuningsbehoeften. Na de instructie werken de leerlingen zelf verder aan hun taken. De gepersonaliseerde weektaak zorgt er voor dat iedere leerling na het verwerken van de dagelijkse taken altijd een keuze hebben uit diverse activiteiten die bijdragen aan hun ontwikkeling. Naast taken die passen bij de schoolse vaardigheden zoals bijvoorbeeld spelling en rekenen zijn er altijd meerdere activiteiten te kiezen die aansluiten bij de interessegebieden en talenten van de leerling.
Op de Jan Hekmanschool ontwikkelen de kinderen in leerjaar 1 en 2 zich voornamelijk door een combinatie van spelen en leren. De leerlingen werken thematisch. Er is veel aandacht voor bewegen, aanvankelijk taal- en rekenonderwijs en sociaal- emotionele ontwikkeling. Het lesprogramma is gevarieerd en de verschillende elementen komen in de groep gecombineerd en geïntegreerd aan bod. Er wordt een speelse start gemaakt met het leren van Engelse woorden en in groep 2 starten de kinderen laagdrempelig met het werken met een weektaak.
De hierboven beschreven tijdsbesteding per vak gebied is een gemiddelde indicatie.
Op de Jan Hekman School is Talentgericht- en Talentwaarderend werken van groot belang. Daarom is er in ons lesrooster voor alle leerlingen tijd beschikbaar om te werken aan projecten die passen bij hun interesses. De projecten richten zich op talentontwikkeling. In de uren tabel zijn deze uren dan ook terug te vinden. Naast de door het rijk verplicht gestelde vakken besteden wij veel tijd aan wereldoriëntatie, burgerschapsvorming en het werken aan de, waar mogelijk gepersonaliseerde, weektaak.
Het is onze ambitie om de komende jaren ons ondersteuningsaanbod op het huidige brede niveau te behouden. Om dit te kunnen bereiken is het voor onze school van belang om het team te blijven scholen en mee te blijven nemen in de ontwikkelingen binnen het onderwijsveld. De goede samenwerkingsrelatie met onze externe partners is hierbij van cruciaal belang.
In onze school is een locatie van Kind en Co gevestigd. Wij hebben een open onderlinge communicatie en werken samen waar dit kan en wenselijk is.