Openbare Basisschool De Hoorn

Molenweg 14 3227 AR Oudenhoorn

Vanaf schooljaar 2015 is de school gevestigd in het gebouw naast het oude schoolgebouw.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school zorgen we ervoor dat we de leerstof, gerelateerd aan de kerndoelen aanbieden. Dat is vanuit de overheid ook een verplichting. We hebben gemiddeld per week 25,5 lesuren (onderwijstijd) waarover we deze vakken verdelen. Daarnaast moeten we wat betreft taal en rekenen ook de referentieniveaus halen.

Referentieniveaus zijn de opbrengstverplichtingen die wij van onszelf moeten behalen. Als school stellen wij halfjaarlijkse doelen op, doelen die passen bij onze leerling populatie. Soms is het nodig dat er aan bijv. rekenen, lezen of spelling extra tijd wordt besteed, omdat het basisniveau (de gestelde doelen) gehaald moet worden, dit stellen de leerkracht aan het begin van het schooljaar vast en evalueren dit na een half jaar.

Kortom, we zorgen er als school voor dat we aan de kerndoelen voldoen en afhankelijk van de behoefte van (het) kind (eren) wordt er meer of minder lesgegeven in een bepaald vak. We monitoren de kinderen en volgen hun ontwikkeling. De ouders worden op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun kind en de bevindingen van de leerkracht d.m.v. gesprekken, rapporten e.d.

Het leerlingvolgsysteem (LVS)

Leerkrachten hebben over het algemeen een goed beeld van de kinderen. Dit komt doordat zij de kinderen in allerlei situaties meemaken, werk nakijken en beoordelen. Als aanvulling op dit beeld dat de leerkracht heeft en om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op school te kunnen waarborgen wordt een leerlingvolgsysteem gehanteerd dat uit drie onderdelen bestaat: •

  • Leerlingkaart Parnassys

De leerlingkaart is een digitaal follow-up document waarin de gegevens en kindkenmerken en (specifieke) onderwijsbehoeften staan omschreven. De leerlingkaart wordt gedurende het schooljaar aangevuld indien er wijzigingen zijn. •

  • Dossier

In het dossier worden brieven, onderzoeksgegevens en andere belangrijke documenten verzameld. Het dossier wordt beheerd door de groepsleerkracht en/of interne begeleider/kwaliteitscoördinator. •

  • LVS- IEP

Alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden nauwgezet gevolgd op de gebieden: Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en verzameld in het administratieprogramma Parnassys. Met de toetsen kan de leerkracht vaststellen of de ontwikkeling van het kind naar wens verloopt of welke kinderen ondersteuning nodig hebben. Ook kan het aanleiding zijn voor verbeteringen in het onderwijsgedrag van de leerkracht of verbeteringen van onderdelen van het onderwijsprogramma. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De toetsmomenten zijn in januari/februari en in mei/juni

In leerjaar 8 doen alle kinderen mee aan de doorstroomtoets(IEP).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school hanteren we de volgende stappen om tot het schooladvies te komen: 

2e helft groep 6.

  • Leerkrachten bepalen samen met KC-er de ontwikkelingslijn referentieniveau 1F of 1S/2F a.d.h.v. leerlingvolgsysteem (“harde” kenmerken). Uiteraard worden ook de “zachte” kenmerken meegewogen. 
  • Leerkracht gr 6 zorgt voor overdracht naar groep 7 leerkracht

Groep 7  

November:

  • Ouders/verzorgers krijgen voorlichting over de adviesroute (infoavond en/of schriftelijk)   

Mei/juni:   

  • De uitstroom prognose wordt opgesteld door leerkrachten bovenbouw samen met de kwaliteit coördinator. De prognose is gebaseerd cognitieve prestaties, (“harde” kenmerken zoals: data LVS, methodetoetsen) en “zachte” kenmerken zoals werkhouding, motivatie, zelfstandigheid, creativiteit en sociaal emotionele ontwikkeling
  • Er wordt een inschatting gemaakt welke leerlingen in groep 8 een drempeltoets en/of een NIO-toets moeten maken. Dit kan zijn omdat er ernstige twijfel is over het te geven advies of over de capaciteiten van de leerling (Praktijk Onderwijs)
  • Er wordt een “prognose gesprek” gevoerd met kind en ouders. De uitkomst van dit gesprek wordt vastgelegd en ondertekend door ouders.
  • Zorgleerlingen met “zware problematiek” worden indien nodig bespreken met Onderwijscollectief.

Mei/Juni;

  • Er is een warme overdracht van leerlingen naar groep 8  

Groep 8  

Oktober:

  • Leerlingen waarbij ernstige twijfel blijft bestaan, worden getoetst met bijv. drempeltoets, NIO-toets (zo mogelijkvoor de herfstvakantie). NIO-toets in ieder geval voor kinderen met PrO advies. We gebruiken deze extra toetsing alleen als het echt noodzakelijk is. Uitslag toetsen worden besproken met betreffende ouders en kind en komen tot mogelijke herziening uitstroomprognose.
  • De school meldt zich tussen 01 oktober en 15 november aan voor de IEP doorstroomtoets.   

November:

  • Definitief adviesgesprek voor zorgleerlingen.
  • Het leerteam bespreekt eind november, begin december eventuele veranderingen in het uitstroomprognose t.o.v. de schoolprognoses die in mei/juni besproken zijn en komt gezamenlijk tot het voorlopig advies.
  • Afname IEP LVS  

December:

  • Onderwijskundig rapport (OKR) gereed maken voor leerlingen die uitstromen naar VSO.  

Januari:

  • Het voorlopig advies wordt tussen 10 en 31 januari besproken met ouders en leerlingen (wettelijk verplichte periode) waarbij het OKR samen wordt doorgenomen. OKR wordt mede ondertekend door de ouders. De school bewaart het OKR voor de daarvoor geldende termijn.  

Februari:

  • Afnemen doorstroomtoets 1e + 2e week febr.

Maart:

  • Uiterlijk 15 maart is de uitslag van de doorstoomtoets op school.
  • De school stelt uiterlijk 24 maart het definitief advies op.
  • Als de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopig advies, dan geldt het advies uit de doorstroomtoets als bindend, tenzij dit “niet in het belang van het kind is”. (wettelijke tekst)
  • Ouders melden hun kind tussen 25 en 31 maart aan bij de VO-school (wettelijke data). Ouders ontvangen de unieke code, die nodig is voor de inschrijving bij het VO        

April:

  • Onze school maakt afspraken voor de warme overdracht voor alle leerlingen.

Mei:

  • Laatste controle in onderwijstransparant of alle kinderen aangemeld zijn.
  • School zet de rapportage van de doorstroomtoets in Onderwijstransparant.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Het gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociaal redzaam
  • wederzijds respect
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven