Openbare Basisschool De Hoorn

Molenweg 14 3227 AR Oudenhoorn

Vanaf schooljaar 2015 is de school gevestigd in het gebouw naast het oude schoolgebouw.

Het team

Toelichting van de school

Wie werken er op obs De Hoorn?

Het team van De Hoorn bestaat schooljaar 2023-2024 uit een directeur en tevens kwaliteitscoördinator, 7 leerkrachten, 2 onderwijsassistentes en 1 gymleerkracht. 

Wij werken met enthousiaste en professionele leerkrachten en onderwijsassistentes  die iedere dag gedreven met de leerlingen aan het werk zijn. We werken hard aan meer kennis op het gebied van het jonge kind, rekenonderwijs, de inzet van ICT middelen en gedrag.   

Groepsleerkrachten:

Groep 1-2:   

  • Melanie Nieto (ma, di,)
  • Ilonka Ravenshorst (woe, vrij)
  • Op donderdag wisselen de leerkrachten elkaar af om de week. 

Groep 3-4:     

  • Caroline Kik (ma t/m vr)

Groep 5-6:

  • Daniëlle Lesuis (ma, di, do, vr)
  • Ilonka Touw (wo)

Groep 7-8:

  • Yasmin Karssen (ma, di, wo)
  • Ilonka Touw (do, vr)

Onderwijsassistentes:

  • Ineke Hager (ma 1x per 3 weken, di, wo, vr)
  • Laila Breeman (di, wo, do, vr) tot januari '24 met bevallingsverlof.

Gymnastiek:

  • Annie Hagendijk (di en do)

Tweemaal per week heeft de klas bewegingsonderwijs.

De groepen 3 t/m 8 krijgen 4  keer per jaar thema-zwemlessen in "De Eendr8" in Hellevoetsluis. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij streven ernaar om lesuitval te voorkomen. Indien de leerkracht afwezig is door bijvoorbeeld ziekte wordt hij of zij vervangen of wordt een groep verdeeld over andere klassen. In een enkel geval kiezen wij ervoor om de kinderen naar huis te sturen. Dit gebeurt pas als wij echt geen andere oplossing hebben. U als ouder wordt hiervan altijd telefonisch of d.m.v. een bericht op Parro (ons communicatiekanaal met ouders).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Hoorn geven we les in combinatiegroepen.

Dit schooljaar zijn dat : 

groep 1-2

groep 3-4

groep 5-6

groep 7-8

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze kleutergroepen staan de taal-, reken-, en sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Gedurende de hele dag wordt er op een betekenisvolle manier onderwijs gegeven waarbij de ontwikkeling van de kinderen centraal staat. Hiervoor gebruiken wij de methode Schatkist en maken we tevens gebruik van verschillende naslagwerken zoals de mappen 'Beginnende geletterdheid' en 'Beginnende gecijferdheid'.

De inrichting van een kleuterlokaal bestaat uit hoeken, wandborden en tafels waaraan en waarin kleuters vrij spelen en werken. Voorbeelden van hoeken zijn: de huishoek, de bouwhoek en een themahoek. In de huishoek is gelegenheid om fantasie- en/of imitatiespel te spelen. In de bouwhoek kan met grote blokken, kisten of planken gebouwd worden. In de taalhoek, is ruimte voor "schrijf- en lees" -activiteiten, bijvoorbeeld met een letterstempeldoos. Aan de groepstafels kan geplakt, geknutseld of gepuzzeld worden. Daarnaast wordt er gewerkt met ontwikkelingsmateriaal waarbij een bepaalde vaardigheid centraal staat, zoals bijvoorbeeld nauwkeurig waarnemen. Meestal wordt er gewerkt naar aanleiding van een thema.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We vinden bij ons op school Nederlandse taal (hieronder valt ook technisch lezen , begrijpend lezen en spelling), rekenen en schrijven erg belangrijk. Dit is immers de basis voor een goede verdere algehele ontwikkeling. Daarom vertegenwoordigen deze vakken in ieder geval 50% van onze lestijd.

Onder wereldoriëntatie vallen de vakken aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, techniek en verkeer.

Vanaf groep 3 zijn moderne lesmethoden leidraad voor ons onderwijs. Regelmatig evalueren wij ons handelen en bekijken wij of de methodes die wij gebruiken nog voldoen. In het groepsrooster wordt globaal aangegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Het gaat om gemiddelden die enigszins per leerjaar kunnen verschillen. We gaan uit van een lessentabel van 25,5 uur.

Vakken, methodes en toetsinstrumenten

Onze school biedt de volgende vakken aan en gebruikt daarbij de beschreven methodes en toetsen. Gelet op de kerndoelen, gaan we ervan uit, dat de methodes die we gebruiken dekkend zijn voor de kerndoelen. We gebruiken de methodes integraal, maar vullen wel aan waar we dat nodig vinden (opplussen). Daardoor borgen we dat we de kerndoelen ook daadwerkelijk behalen. Hetzelfde geldt voor de referentieniveaus. Ons uitgangspunt is, dat we de referentieniveaus realiseren door het gebruik van onderstaande methodes en gevalideerde toetsen (Cito).

Groep 3 t/m 8

  • Aanvankelijk lezen: Veilig leren lezen
  • Technisch lezen: Karakter
  • Begrijpend lezen: Grip op lezen en Blink
  • Rekenen: Wereld in getallen (5)
  • Taal: Taal actief versie 5
  • Schrijven: Pennenstreken
  • Engels: Groove me gr 1t/m 8
  • Wereldoriëntatie: Blink
  • Verkeer: VVN Verkeersmethode
  • Studerend lezen: Blits gr 6-7-8

Als aanvulling op de methoden en lessen kijken we programma’s van Schooltv, Jeugdjournaal en gebruiken we computerprogramma’s.

Huiswerk

Om de kinderen goed voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, kunnen zij huiswerk meekrijgen. Dit zal meestal in de bovenbouwgroepen voorkomen. De leerkracht van de desbetreffende groep zal u in het begin en gedurende het schooljaar hier meer informatie over geven.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. We zetten ons als team in om de onderwijsbehoeften van de kinderen goed in kaart te brengen. De insteek is dat ook kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bij ons op school kunnen komen. We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind. Mocht het zo zijn dat we dit niet alleen voor elkaar krijgen dan gaan we samen met ouders en externe begeleiding op zoek naar een manier om dit wel te realiseren. Een Kwaliteit Coordinator (KC'er) is binnen de school vooral bezig met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. Dit kan zowel voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of een ontwikkelingsachterstand zijn.

Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen. Dit kan zowel verdiepende, verrijkende als ondersteunende leerstof zijn. Zo komen we tegemoet aan álle onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De onderwijsassistent ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangement en/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep.

Schoolbegeleider

Onze schoolbegeleider, Heleen van der Mast, ondersteunt en adviseert school op de ‘dagelijkse’ werkvloer. Op schoolbrede ontwikkelingen en op het gebied van de leeromgeving waarin de kinderen zich ontwikkelen. De schoolbegeleider ondersteunt de intern begeleider/kwaliteitscoördinator en leerkracht om het onderwijs optimaal vorm te geven. In sommige gevallen voert de schoolbegeleider ook onderzoeken uit.

Jeugd verpleegkundige (JVK) en jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Hellevoetsluis

De jeugdverpleegkundige en jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Nissewaard zien alle kinderen op school of op het CJG. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of wanneer uw kind een prik krijgt.

Onze jeugdverpleegkundige is Annemieke van der Meulen: 

Jeugdverpleegkundige 4-12 jaar

CJG Hellevoetsluis en Westvoorne

BIG nummer: 99019305930

Mobiel: 06-54914584 CJG HellevoetsluisVliet 2, 3224 HE Hellevoetsluis

088-2010000 

CJG Westvoorne

Briggemandreef 22,3235 DZ Rockanje088-2010000

Schoolmaatschappelijkwerkster (SMW)

Onze SMW-er is iedere dinsdag op school aanwezig. De SMW-er kan ouders ondersteunen die vragen hebben over hun kinderen en/of over zichzelf als ouder. Voordat zij in gesprek gaat met kinderen, heeft zij altijd toestemming van de ouders nodig. In een gesprek met kind, ouders of beide wordt gekeken welke vragen er liggen en welke wegen bewandeld kunnen worden om deze vragen te beantwoorden.

De SMW-er die aan onze school verbonden is, is Samira van Delft.

U kunt via de kwaliteitscoördinator of de groepsleerkracht een afspraak maken. Ook kunt u met haar in contact komen door een e-mail ter sturen aan s.vandelft@kwadraad.nl

Voorbeelden van onderwerpen waar men mee naar SMW kan: 

  • Een kind zit niet lekker in zijn vel maar ouders weet niet waardoor
  • Een ouder heeft praktische problemen die ook invloed hebben op het welbevinden van hun kind en niet duidelijk is waar hiervoor hulp te krijgen is
  • Ouders gaan scheiden en weten niet hoe hiermee om te gaan naar de kinderen toe
  • Er is iemand overleden in de omgeving van een kind, dit heeft veel invloed op het welbevinden en het gedrag van een kind. SMW kan advies geven over hoe hiermee om te gaan
  • Een kind kan: druk zijn, niet luisteren, bedplassen, teruggetrokken zijn, slecht slapen, verdrietig zijn, enz. dit kunnen tekenen zijn dat hij/ zij spanningen ervaart waarvan ouders niet weten waar het vandaan komt of wat eraan gedaan kan worden.

Zorgoverleg

Het zorgoverleg bestaat uit de ouders, de leerkracht, de schoolbegeleider en de intern begeleider/kwaliteitscoördinator. Er zal gezamenlijk geprobeerd worden via overzicht (Wat weten we al?) en inzicht (Wat is de oorzaak?) te komen tot een uitzicht (Wat kunnen we regelen?) voor een kind zodat deze optimaal van het onderwijs kan (blijven) profiteren.

MDO

Op het moment dat de ondersteuning binnen onze school niet (meer) toereikend voor een kind is, wordt geprobeerd door middel van multidisciplinair overleg (MDO) te komen tot een aanpassing hiervan en/of een passend (onderwijs-) aanbod. Dit overleg verloopt in samenspraak met de ouders, leerkracht, intern begeleider/kwaliteitscoördinator, de schoolbegeleider van de school en (externe) deskundigen. Mocht er tijdens het MDO gezien worden dat de huidige omgevingsfactoren niet passend zijn bij de leerling, dan kan de leerling besproken worden binnen een zorgoverleg van het ROK. De ouders worden ingelicht over de procedure voor een ROK-bespreking. Het integratief beeld wordt besproken binnen de zorgstructuur van het ROK.

Hier kan één van de volgende acties uit komen:

  • Nieuwe interventies binnen de huidige school op advies vanuit het ROK
  • Overstap van de leerling naar een andere reguliere school binnen het ROK Mocht er tijdens het MDO gedacht worden aan een overstap naar een speciale onderwijssetting dan worden de ouders ingelicht over de procedure voor de afgifte van een TLV. De vragen die gesteld worden gedurende het zoeken naar nieuw perspectief op school zijn: 
  • Is onze school in staat om dit kind, met deze problematiek verantwoord op te vangen en te begeleiden? 
  • Gaat deze opvang/begeleiding niet ten kosten van andere kinderen in de groep? 
  • Kan/moet dit kind tijdelijk opgevangen worden? 
  • Zo ja, hoelang duurt deze tijdelijke plaatsing 
  • Kan/moet dit kind voorwaardelijk opgevangen/ begeleid worden?
  • Wat zijn dan de argumenten voor deze voorwaardelijke plaatsing? 
  • Welke afspraken zijn er met de ouders gemaakt (schriftelijk vastleggen) 
  • Welke afspraken zijn er met het team en de betreffende groepsleerkracht gemaakt?

Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg

Op iedere basisschool zijn er kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo ook op onze school. We willen alle kinderen zo veel mogelijk binnen de groep op onze eigen school begeleiden en ondersteunen. Om deze reden werken we samen met andere scholen en met externe deskundigen in onze eigen woonplaats en in de regio. We hebben immers niet alle kennis zelf in huis. Om dit goed te organiseren, is met andere scholen voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs op Voorne Putten Rozenburg het samenwerkingsverband ‘Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg’ opgericht.

Binnen het samenwerkingsverband werken bijna 70 scholen samen aan verbetering van de ondersteuning aan kinderen. Deze scholen zijn niet alleen de reguliere basisscholen, maar ook de scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Voor ieder kind met specifieke onderwijsbehoeften is er volgens ons een goede oplossing te vinden. De website van samenwerkingsverband ‘Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg’ kunt u raadplegen voor meer informatie.

Specialisten van het samenwerkingsverband

De specialist ondersteunt en adviseert de leerkracht en de intern begeleider/kwaliteitscoördinator. Hij / zij is een gespecialiseerde medewerker van het samenwerkingsverband ‘Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg’ waartoe onze behoort. Er kan bij het Samenwerkingsverband voor een kind ambulante begeleiding uit de bovenschoolse pool worden aangevraagd.

Jeugd Ondersteunings Team (JOT)

In het JOT werken deskundige jeugdhulpverleners, jeugd- en gezinscoaches, uit de verschillende jeugdhulpinstellingen en welzijnsorganisaties met elkaar samen. Gezinnen die hulp nodig hebben krijgen één vaste vertrouwenspersoon bij het wijkteam. Die zet het netwerk van het gezin in om te helpen, geeft zelf hulp en ondersteuning en is vertrouwenspersoon naar andere professionals. Om hulp thuis en op school te realiseren, is het belangrijk dat het wijkteam aansluit bij de onderwijszorgstructuur. Dat wil zeggen dat het aanbod van het wijkteam aansluit bij het aanbod van de school. Waar nodig schakelt het JOT meer specialistische hulp (bedden, meervoudige stoornissen en uithuisplaatsing) in. De jeugd- en gezinscoach van het JOT gaat met ouders en kinderen in gesprek voor een goede vraaganalyse en hulpaanbod. Het wijkteam biedt opvoedondersteuning en –hulp en gezinscoaching. Voor ouders is het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) bij hen in de buurt een ingang naar de jeugdhulp van het wijkteam. Bij het CJG kunnen zij terecht voor vragen over gezondheid, opvoeding en opgroeien. Tevens kunnen ouders en school via de schoolmaatschappelijk werkster met het JOT in contact komen.

SISA

SISA staat voor Signaleren en Samenwerken en tevens voor Samenwerkings Instrument Sluitende Aanpak. Soms heeft een kind ondersteuning nodig tijdens het opgroeien. Dan kan het gebeuren dat meerdere professionals tegelijkertijd betrokken zijn of ondersteuning bieden. Het is belangrijk dat zij dit van elkaar weten zodat zij met elkaar kunnen samenwerken om de juiste resultaten te behalen.

Met SISA wordt bijgehouden of meerdere professionals op hetzelfde moment betrokken zijn bij hetzelfde kind. Ook wordt zichtbaar gemaakt in SISA of andere professionals betrokken zijn bij kinderen op hetzelfde adres of bij kinderen met dezelfde ouder. SISA is goed beveiligd. Dit moet ook volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens. SISA heeft ook een privacyreglement dus met de gegevens van het kind wordt zeer zorgvuldig omgegaan. SISA is alleen toegankelijk voor aangesloten organisaties die hun betrokkenheid bij een kind/jongere kenbaar hebben gemaakt. Vanuit onze zorgstructuur vinden wij het belangrijk samen te werken met (externe) deskundigen en professionals. Daarom zullen wij kinderen waarbij risico- en/of zorgsignalen worden waargenomen, kenbaar maken in SISA om deze samenwerking te kunnen optimaliseren

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op De Hoorn werken we de komende jaren aan verdere professionalisering van het team op het gebied van Kanjertraining met als doel:

- onze leerlingen met meer introvert gedrag te kunnen ondersteunen en begeleiden

- leerlingen met zwakke werkhouding beter te kunnen begeleiden



Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Het schoolbestuur werkt hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Terug naar boven