Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met driejarige stamgroepen; twee onderbouwgroepen (0-1-2), drie middenbouwgroepen (3-4-5) en drie bovenbouwgroepen (6-7-8). In een driejarige stamgroep oefen en ervaar je, hoe het is om jongste te zijn in een groep en ook middelste en oudste. Iedere rol met een eigen verantwoordelijkheid. Kinderen leren hulp vragen en bieden. Daarnaast zitten kinderen in principe drie jaar bij dezelfde stamgroepleider, drie jaar de tijd om een relatie op te bouwen en elkaar te begrijpen. En die relatie is nodig voor de ontwikkeling van het kind, want ‘zonder relatie, geen prestatie.’
Ook in de onderbouw werken wij vanuit onze Jenaplan-Freinetvisie met een ritmisch weekplan, met cursussen en met stamgroepwerk. Deze visie vullen we aan met de pedagogiek van Reggio Emilia waar men uitgaat van wat kinderen wel kunnen (en niet van wat kinderen niet kunnen).
Als Jenaplan-Freinetschool werken wij met een ritmisch weekplan. In het ritmisch weekplan worden gesprek, spel, werk en viering zoveel mogelijk evenredig aangeboden. Natuurlijk zit er overlap tussen deze activiteiten want werken is ook in gesprek zijn met elkaar en een viering voorbereiden is ook werken. Tijdens het werken (blokperiode), werken we met cursussen en met stamgroepwerk. Tijdens de cursussen leer je vaardigheden. Deze vaardigheden pas je vervolgens weer toe bij het stamgroepwerk. Voorbeelden van cursussen zijn; topografie, breuken, spelling etc. Een mooi voorbeeld van stamgroepwerk kun je vinden op Films | NJPV (jenaplan.nl).
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal BasisOnderwijs en het Speciaal Onderwijs. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is dat onze eigen stamgroepleiders nog meer geschoold worden zodat kinderen in hun eigen veilige omgeving (stamgroep) gebruik kunnen maken van het extra aanbod.
Jonge kinderen leren door te spelen, te ervaren, te ontdekken en zich te verwonderen. De pedagogiek van Reggio Emilia sluit daar perfect op aan. Samen met het Jenaplan- en Freinet-onderwijs vormt dit een mooie basis voor ons kleuteronderwijs. We gaan uit van wat de kinderen kunnen en niet van wat ze niet kunnen. De ruimte speelt een belangrijke rol. In onze lokalen is het licht, we maken de verbinding tussen binnen en buiten. We dagen de kinderen uit tot ontdekken, onderzoeken en experimenteren met behulp van de (natuurlijke) materialen. Als stamgroepleiders zijn wij gericht op de ontwikkeling van de identiteit, zelfstandigheid en creatieve vaardigheid van het kind. Daarbij volgen wij de interesses van de groep. Vanuit deze interesses komt het stamgroepwerk tot stand. Samen met de kinderen vergroten we hun kennis en vaardigheden door het klaarleggen van uitnodigingen op diverse ontwikkelingsgebieden.